Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1225474
Frågade en Volvo-försäljare hur ofta man bör spruta en Volvo? I det aktuella fallet rörde det sig om en Volvo från 2009. Försäljaren säger då att en Volvo behöver man aldrig spruta mot rost, eftersom allt är galvat.
Jag blev minst sagt förvånad - stämmer verkligen detta? Och i så fall under hur många år efter tillverkning?
Mina andra bilar låter jag spruta vartannat år, eftersom jag tycker 500 kr vartannat år känns som en billig "livförsäkring".
#1225510
Mycket är galvat undertill, dock inte allt. Och att galvningen skulle vara ett fullständigt skydd som varar för evigt tror jag få opartiska bedömare skulle hålla med om. Läs exempelvis vad Vi Bilägare säger om rostskyddet på V70 II, där man för några år sedan sänkte rostskyddsbetyget från en fyra (på en femgradig skala) till en trea.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... o-v70-2011
#1225528
Volvo från och med årsmodell -88B (-89) är vad dom kallar "helgalvad" och just dessa (denna) första helgalvade modell är ordentligt galvad. efter följande modeller är betydligt sämre. Som exempel är min 745-a (88B c:a 45000 mil) betydligt mindre rostig (finns i princip ingen rost alls) trots senaste årens misskötsel (tvättad max 3 ggr dom 9 åren jag haft den) än en jobbarkompis 945 -94 som rullat betydligt mindre än 20000 mil. Nu är min oljesprutad några ggr under åren (länge sedan nu), men det är nog inte hela förklaringen. Han har fått svetsa i tröskellådor, bakre domkraftsfäste och en framskärm är färdig för byte (sidoblinkersen är fastsatt med tejp). Min är helt osvetsad även om om rosten nu börjar synas runt sidoblinkersen och nederkant på bakluckan (ärgar). Blev påkörd av en lastbil för några år sedanså det försvann lack på bakskärm, bakdörr (bulig också) och framskärm (också bulig) Framdörren tryckdes också in så listen blev som en banan, men det syns inte ett skrapmärke ens. Det är 4 år sedan nu och det finns fortfarande inte ens antydan på ytrost på dessa ställen. Skadorna på bak och framskärm syns inte så bra på denna bild
Bild
Hur det är på nyare bilar vet jag inte men kompisens V40 2,0T -99 rostade sönder och samman och skrotades för 3 - 4 år sedan (rullat drygt 20000 mil) trots betydligt bättre "omvårdnad". Hur det är med dagens Volvo vet jag inte, men tjockleken på lagret av zink har minskat med åren, det är ju säkert
#1225579
Så vitt jag vet är de flesta överens om att P2-bilarna (V70N m.fl.) har ett mycket bra rostskydd. Nästa generation verkar inte vara fullt lika bra utan att för den skull vara direkt dålig.
#1225660
Stort tack till er allihopa!
Får här bekräftat det jag kände mig rätt så säker på. Försäljare är "bara" försäljare och som sådan mycket dåligt insatt I korrosion. Korrosionsbeständighet är ju avhängig miljö och ytbeskaffenhet.

PS: Sökte nyss men finner inget ställe I min profil där jag kan lägga till bevakningar, så jag har inte fått mail som visar era diskussionsinlägg. Trodde inte att det blivit några svar, när jag nyss gick in här och kollade.

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]