Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1228517
EbbevonVolvo skrev:
Leopold skrev: Otroligt försiktiga och smarta möss talar vi om här... skulle inte förvåna mig om de sitter här och läser på forumet för de verkar förutsäga varje nytt drag jag gör... hmm.
Viiiii tackar för maten. Kan du lägga lite Snickers till efterrätt? Viiiii skulle uppskatta det.

//Besökarna
Haha... misstänkte nog att "besökarna" skulle höra av sig!

Japp det finns litet extragoda snacks som värdfolket erbjuder just idag, det är rena rama kalaset som dukats upp. Vi månar som alltid om våra ärade gäster, bjuder på allt vad vi har. Väl bekomme bara att ta för sig, vänligen vänta inte med att lämna betyg på er upplevelse.
av Cox
#1228553
Det dom funkar klockrent för mitt krig, är två foder kulor hundmat dom har åkt dit på löpande band och nu är problemet borta biltemas fällor har ägt dom små odjuren
av Leopold
#1228725
Variosboy skrev:Var glad att det inte gick som för mig: :wink:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=140265
Oj... ja det var inte att leka med. Blev litet sugen att se över min försäkring nu, inte Volvia för tillfället de var alldeles snett på premien jfr andra alternativ.

Hur som helst, det totala kriget börjar ge utdelning. Endast en än så länge men nu är det definitivt bekräftat att det rör sig om möss och inget annat. Plus bekräftat att betesval och presentation funkade fint, kollat litet på youtube innan för att få klart för mig exakt hur de beter sig när de närmar sig fällor. De börjar med att ta litet smått och gott framför fällan och blir mindre misstänksamma mot fällan och vad som finns i den.

Välnärd och rejält stor för att vara en mus tyckte jag men den har ju kalasat ett bra tag i motorn i lugn och ro. Frågan är hur många kompisar han hade, återstår att se.
Mus1.jpg
Mus1.jpg (922.64 KiB) Visad 686 gånger
av andersuw
#1228747
Leopold skrev:Oj... ja det var inte att leka med. Blev litet sugen att se över min försäkring nu, inte Volvia för tillfället de var alldeles snett på premien jfr andra alternativ.
Grattis till att ha lyckats etablera lite närmare kontakt med dina besökare. ;-) Är dock lite förvånad över att du hittat en försäkring till din Volvo som har lägre premie än Volvias motsvarighet. Vilket bolag har du för tillfället?

Min egen erfarenhet är att Volvia premiemässigt är billigast eller bland de billigaste. Det händer ibland att försäkringsbolag ringer upp mig för att se om de kan övertyga mig om att byta bilförsäkringsbolag. Jag brukar då låta dem räkna på saken och det har hittills alltid slutat med att min befintliga Volviaförsäkring är billigare.

En annan anledning till att jag håller mig till Volvia är att jag aldrig haft något problem med skaderegleringen. Inga om och men och väldigt smidigt eftersom hela skaderegleringen i praktiken sköts av verkstaden. Bara att betala självrisken när man hämtar ut bilen efter åtgärd. Så jag skulle i nuläget inte byta även om det dök upp något alternativ som var marginellt billigare.

Sedan måste man förstås titta lite på villkoren också. När det gäller "musskador" låter det ju som Volvo även där är att föredra. Å andra sidan finns det bolag som är lite bättre när det gäller vissa av villkoren i maskinskadeförsäkringen. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1217487
av Leopold
#1228765
andersuw skrev:...Är dock lite förvånad över att du hittat en försäkring till din Volvo som har lägre premie än Volvias motsvarighet. Vilket bolag har du för tillfället?
Det var ett par år sedan jag ringde runt och kollade så Volvias erbjudande nedan får tas för vad som gällde vid den tidpunkten, LF's siffra är vad jag betalar idag.

1500-2000 mil/år,
Premien som Volvia ville ha var 6966 / år, helförsäkring inkl djurkollision.

Länsförsäkringar: 4737 / år, helförsäkring med 75% ersättning hyrbil, sänkt självrisk till 1000 kr vid skadegörelse eller djurkollision. Dock täcker inte försäkringen skada orsakad av djur eller insekter inne i fordonet, till exempel skada på inredning eller kablage. 

En märklig sak när jag läser villkoren är att bilen ska vara låst med ratt- eller växelspakslås. annars minskar ersättningen med 10% lägst 6000 kr... låter mysko med så är det kanske hos fler bolag?

Men jag ska kolla med Volvia vad som gäller idag. Brukar finnas en del finstilt också om en max körsträcka eller ålder för när försäkringen gäller för tex musangrepp skulle jag tro, om det stämmer vad gäller att Volvia ersätter dylikt.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1228775
Leopold skrev:
Variosboy skrev:Var glad att det inte gick som för mig: :wink:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=140265
Oj... ja det var inte att leka med. Blev litet sugen att se över min försäkring nu, inte Volvia för tillfället de var alldeles snett på premien jfr andra alternativ.

Hur som helst, det totala kriget börjar ge utdelning. Endast en än så länge men nu är det definitivt bekräftat att det rör sig om möss och inget annat. Plus bekräftat att betesval och presentation funkade fint, kollat litet på youtube innan för att få klart för mig exakt hur de beter sig när de närmar sig fällor. De börjar med att ta litet smått och gott framför fällan och blir mindre misstänksamma mot fällan och vad som finns i den.

Välnärd och rejält stor för att vara en mus tyckte jag men den har ju kalasat ett bra tag i motorn i lugn och ro. Frågan är hur många kompisar han hade, återstår att se.
Mus1.jpg
Dödar fällan musen eller bara fångar? Gött att du äntligen fick tag på en!

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av Leopold
#1228778
svergie2 skrev:[...Dödar fällan musen eller bara fångar? Gött att du äntligen fick tag på en!
Fällan är designad att knäcka nacken på musen så den ska avlivas så snabbt som möjligt. Det verkade fungera som avsett, bra fälla särskilt med sytrådsmodifierad trigger för att "armera" betet så de inte bara kan sitta och slicka i sig. Att fällan inte riktigt låg exakt som jag placerade den beror förmodligen på snärten i slaget som gör att hela rasket hoppar iväg litet (var placerad med öppningen mot det vänstra kabelfästet).

Troligt att fällans "upphopp" vid utlösning bidrar till att knäcka nacken med extra säkerhet. Fällan är typgodkänd för ändamålet och jag litar på att de kan sina saker på godkännande myndighet.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1228910
Leopold skrev:1500-2000 mil/år,
Premien som Volvia ville ha var 6966 / år, helförsäkring inkl djurkollision.

Länsförsäkringar: 4737 / år, helförsäkring med 75% ersättning hyrbil, sänkt självrisk till 1000 kr vid skadegörelse eller djurkollision. Dock täcker inte försäkringen skada orsakad av djur eller insekter inne i fordonet, till exempel skada på inredning eller kablage.
Knappt 5000 per år som du har hos LF låter onekligen som ett bra pris. Min "gamling", V70 T5 -02, där jag har max bonus och körsträckeklass 1000-1500 mil, går lös på 5184 kr per år hos Volvia, exklusive det extra "trygghetspaket" jag har. Med "trygghetspaketet" kostar det 5688 kr per år. Försäkringen är en så kallad "Nice Price"-försäkring, som man kan få när bilen hunnit bli åtta år. Se här för vidare info:

https://www.volvia.se/privat/bilforsakr ... kring.aspx

Är rätt säker på att den här bilen kostar lite mer än normalt att försäkra (kanske så mycket som en tusenlapp mer eller rentav värre än så) eftersom det är en T5:a (Volvos "värsting" på V70-fronten när den var ny). Sedan är det ju svårt att jämföra försäkringspremier direkt eftersom de delvis handlar om vem man är och var man bor.

Kikade i villkoren för Volvias vagnskadeförsäkring som ju verkar täcka Variosboys musproducerade kamremshaveri. De enda relevanta rader jag där hittar är följande:

Försäkringen gäller för skador som uppkommit genom:
•• Trafikolycka
•• Annan yttre olyckshändelse
•• Uppsåtlig skadegörelse av tredje man

Kanske klassas detta som "annan yttre olyckshändelse". Trafikolycka eller uppsåtlig skadegörelse handlar det ju knappast om. ;-)

Det trygghetspaket jag nämnde innefattar följande:
◦Hyrbil i upp till 60 dagar inom Sverige och 45 dagar utomlands
◦Förlorad eller skadad nyckel/nyckelkort
◦Självriskeliminering djurkollision (går även att köpa separat)
◦Sänkt självrisk vid skadegörelse
◦Självriskeliminering vid vagnskada utomlands
◦Olyckshändelse i kupé, med ersättning upp till 20 000 kr
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]