Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1225103
Jag skulle ladda batteriet litet i min S80 -07, öppnar motorhuven och då rasar det ner typ ett halvt kilo ekollon och skal. Det mesta hamnade på vindruta och i den där rännan under, även en del fanns i motorrummet på diverse ställen så det tog en stund att få bort med dammsugare och div trixande. Inget kul att få in i tex kamremmen. Vet inte om det även trillade ut något litet djur eftersom det var mörkt men tror inte det.

Frågade frugan om hon märkt något, nej inget särskilt men hon undrade hur det gått för det lilla stackars djuret :???:

Nåväl. Den skyldige hade alltså proppat in alla dessa nötter/ekollon i utrymmet mellan linern och plåten, såpass att linern bågnat och slutligen lossat i nederkant och tömde ut innehållet. Uppenbarligen även haft som varm och mysig matplats i vinterkylan.

Skulle vilja ha tips på hur gör man för att hålla dessa critters borta. Det finns en hel del ekorrar som stryker omkring här men kanske även möss samlar på ekollon vad vet jag. Funderar på musfällor om de kan funka, eller fångstburar för att göra frugan glad (och om det är ekorrar så är de ju dessutom fridlysta). Litet svårt bara att hitta bra platser för burar i motorrummet och då måste jag ju dessutom vittja dessa varje dag. Tips mottages tacksamt!
av andersuw
#1225137
En ultraljudsskrämma i stil med den här kanske kan vara något:

https://www.skadedjursfri.se/vanliga-sk ... a-pro.html

Vet dock inte om just den här modellen är den bästa. En sån här grej drar förstås en del ström (5 W enligt specen för den modell jag länkar till) vilket lär tära ordentligt på bilbatteriet om du inte har möjlighet att underhållsladda kontinuerligt eller nätansluta mojängen utanför bilen vid din parkeringsplats.
av Leopold
#1225155
Tack Anders det var en bra idé! Modellen du länkar till verkar "heavy duty" och klarar stora lokaler, här är ju "lokalen" som dessa små djur ser det extremt liten så det borde funka fint med långt mindre effektkrävande enheter och handlar det om säg en halv Watt så borde man klara sig om det är inkopplat permanent på en bruksbil man använder typ varje dag.

Nog för att utrymmet som skapats av ett proppfullt lager i motorhuven skulle kunna husera en liten ekorr-familj men jag tror det snarare rör sig om en liten kreativ mus som tyckt detta var ett absolut perfekt ställe att stasha upp käk och att käka i ombonad miljö nu under vintern.

Ser aldrig detta under varma årstiden och problemet är inte isolerat till bara denna bil, jag ser det i motorn på bmw'n också men inga lika omfattande matupplag där. Mest en massa skal, få synliga ekollon eller nötter. Iofs... den har gått litet skabbigt ibland på sistone faktiskt när man tänker efter och mitt huvudspår är igensatt vevhusventilation som jag tänkte åtgärda snarast. Kanske klokt att kolla felkoderna där och med anledning av denna tråd. god idé att tex kolla luftburken på den kärran så det inte ligger ett upplag av nötter där.
av andersuw
#1225158
Ja jag misstänkte att det skulle finnas lite klenare grejer än den jag länkade till som borde klara jobbet att hålla rent i motorrummet. Kan du komma ner på ca en halv watt (runt 50 mA istället för runt 500 mA) borde det inte vara några problem på en bil som körs regelbundet.

Förstår att det inte är så kul att ha besök av det här slaget i motorrummet. Bortsett från att det kan komma skräp på olämpliga ställen kan det ju också bli en del gnagande, t.ex. på kablar, som inte direkt är till nytta. Har läst en hel del historier om sådant här på forumet.
av Leopold
#1225165
andersuw skrev:... också bli en del gnagande, t.ex. på kablar, som inte direkt är till nytta. Har läst en hel del historier om sådant här på forumet.
Ja så var det i BMW'n, lyckligtvis var det bara en kabel till den sensor som signalerar öppen motorhuv i det fallet och dessutom både synligt och enkelt fixat. Så stort "tack" till den lille jäkeln :D

Men det finns ju betydligt tråkigare kablar som kan gnagas av, till råga på allt svåråtkomliga och närmast hopplösa att felsöka.

__

PS. Tydligen inte ett helt ovanligt problem och jag ska kanske vara glad att det inte är värre än så länge... googlade litet snabbt och tex detta flyter upp http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... -nuts.html
av Leopold
#1225183
Tyckte denna verkade vettig för bilbruk och beställde en nyss: https://www.ebay.com/itm/Ultrasonic-12V ... 15889#rwid

300 spänn inkl frakt är värt ett försök. Några fördelar för ändamålet är relativt låg 25 mA strömförbrukning, drivs av 12V direkt, kan kopplas så den stänger av sig när man startat motorn, brett frekvensomfång i ultraljudet.

Ska bli spännande att se om grunkan fixar problemet i så fall köper jag en till till den gamla trogne BMW'n :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1225265
Har samma problem. Det är små möss som drar in ekollonen och sitter och mumsar i värmen från motorn,

Jag har kört med olika ultraljudsskrämmor men efter en tid har mössen vant sig eller så har de blitt döva och är tebax och sitter o mumsar i all välmåga. Ändå kör jag ju med bilen 2 ggr per dag.

Livrädd att de ska gnaga på kablar, En större råtta bet nyligen av slangpaketet till min migsvets, och den innehåller ju en megafet kopparkabel som klarar 200 amp, den var avgnagd :-O)

Ytterhölje, styrledning och gasrör till skydsgasen var också vackert kapade.
av Cox
#1227054
Dom för fungerar utmärkt, betyg 5
Vi hade problem med möss i huset råttfällan med trä och bygel dvs den klassiska vart rånad och ägd av uslingingarna. Biltemas ägde mössen
av Leopold
#1227412
Tackar så mycket för tipset om dessa musfällor. Åkte en sväng till Biltema idag och plockade upp ett gäng, smart konstruktion och verkar svåröverlistad särskilt om man agnar med kletig dumlekola el motsv.

Har provat med traditionella musfällor tidigare av diverse slag och patent, till och med levandefångstburar men det har alltid varit att mössen överlistat fällan trots extremt omsorgsfull "hair trigger". Tror inte det går i detta fall men vi får väl se se. Nu är två dylika fällor gillrade i volvon, har på känn att det blir fångst redan under natten för de är där varje natt ser jag på alla skal. På volvon gillar de att sitta och kalasa precis vid oljepåfyllningslocket på ventilkåpan så där satte jag en...

En positiv sak med dessa fällor är att man inte smäller fingrarna av sig när man gillrar dom, uppskattad finess :-)-)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen