Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1224657
”Ge inte tillverkarna ensamrätt till bilens digitala innehåll”
2018-01-11 16:17. NY TEKNIK.

DEBATT. Om verkstäderna stängs ute från bilens digitala innehåll kommer det att slå hårt mot framför allt verkstäder på landsbygden. Regeringen måste kräva en konkurrensneutral digital plattform för access till all fordonsgenererad data, skriver Christer Liljenberg, Bildelsgrossisternas förening.

Läs mer: https://www.nyteknik.se/opinion/ge-inte ... -122831618
#1224712
Det är många intressanta frågor som ställs och man behöver nog ha klart för sig vart man är på väg.
Konkurrensmässigt så vill förstås inga bilverkstäder bli utestängda från att reparera annat än gamla bilar.

Men bilindustrin är ju också konkurrensutsatt i sig, så om man genom sin egna digitala plattform kan skapa konkurrensfördelar genom att erbjuda kunderna en bättre/effektivare produkt/tjänst, så känns det fel att de ska tvingas in i ”konkurrensneutral digital plattform för access till all fordonsgenererad data”.

Sedan har vi kundens integritet, vad har den uppe i molnet att göra överhuvudtaget?
#1224741
Ursäka men vad skriver karln?

"För det andra, långtifrån alla bilverkstäder i Sverige har tillgång till bredband eller annan uppkoppling med den kapacitet som krävs för att kunna utföra en reparation på ett sådant sätt att den inte påverkar bilens trafiksäkerhet eller miljön negativt. "

Så bristen på bredband i verkstaden skulle alltså leda till miljöförstöring? Hur då? Känns som han bara rabblar upp lite läskiga saker på måfå.

Vidare så har enbart en bråkdel av bilens info varit tillgänglig via standardiserad OBD sedan länge. Det finns också lagkrav inom EU på att samtliga verkstäder ska få köpa den utrustning som krävs för att komma åt bilens innehåll. Däremot inte gratis eller öppet förstås.
#1224768
Man kan ju tänka sig att utvecklingen går mot ett slags kvasi-öppenhet som den gjort vad gäller mobiltelefoner. Antagligen kommer det bli möjligt för fristående utvecklare att t ex publicera lösningar för navigation eller musik i bilar, och andra "smarta" funktioner, vad de nu kan tänkas vara.
#1224841
Det är faktiskt, ärligt talat, inte SÅ mycket en verkstad behöver tillgång till för utföra dom allra flesta jobb. Specialjobb har man mer eller mindre alltid(sen "riktiga" ECU'er infördes) varit tvungen att vända sig till märkesverkstaden för. Saker såsom uppdaterad mjukvara, djup felsökning av ECU'er, kodning av nycklar osv.
Nu för tiden kan dock dom flesta verkstäder utföra allt på dom äldre bilarna(som en gång i tiden också var 'låsta' till märkesverstäder), dels för att systemen är gamla och 'alla' har listat ut hur dom fungerar - eller enkelt kan ta reda på, och dels för att rätt specialutrustning finns att få tag på till vettiga pengar(kloner av DiCE är ett exempel), som tidigare var hutlöst dyra för en liten lokal verkstad.
Ingen liten verkstad skulle vara speciellt sugna på att lägga tiotusentals kronor på modellspecific utrustning som dom kanske använder 2-3 gånger om året. En tusing däremot? Ja, det är betydligt mer överkomligt, det tjänar dom nästan in på första jobbet med den utrustningen.

Sen det där med bredbandsanslutning... :lol: ... Visst, att dom inte har bredband i verkstaden kan jag köpa, men mobilt bredband har så pass bra täckning nu för tiden att det sällan är något problem(att bli nedgraderad till 2G istället för 4G är inte ett problem i min mening, inte som artikeln försöker påvisa iaf).

Vissa saker är och bör fortsätta vara 'låsta' till märkesverkstäder av säkerhetsskäl. Det finns så många skumma verkstäder där ute som iaf jag inte skulle vilja att dom hade tillgång till mer känslig data i min bil.
Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men de[…]

Sprutar från backventilen bakom höger b[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]