Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
#1224520
Kom i disskusion med en kompis häromdan om huruvida man kan bogsera en fyrhjulsdriven bil. Jag tror att man inte får det då mellandiffen kan ta skada medans hans resonemang är att det inte har någon betydelse. Om bilen som min Outlander alltid driver på alla så borde det inte vara ok, men om den går att koppla ur så att den enbart driver på ex.vis bakhjulen borde det gå, vet inte hur det funkar på bilar med typ Haldex.
Vet att dom inte kan göra bromsprov på rullarna vid besiktning av min bil men har inte riktigt fattat varför om det är för att inte skada mellandiffen eller om det är så att bilen klättrar av rullarna.
Ja det blev två frågor av en men kan ju vara intressant att veta svaren på båda.
Senast redigerad av 2 vetten, redigerad totalt 0 gång.
#1224578
Beror helt på vad det är för AWD system. Är det ett riktigt system, där man kan mekaniskt frikoppla axlar, så är det lugnt.
Även visco går att bogsera förutsatt att båda axlarna är på marken och snurrar. haldex är jag osäker på, kommer inte riktigt ihåg hur smörjningen fungerar på dom. Tror dom följer ungefär samma principer som automater dock.
#1224713
Gen III har passiv mekanisk pumpning om kardanen roterar. Hur mycket spänning/friktion på lamellerna det genererar om tändningen är avslagen och haldexen inte får någon ström vet jag inte. Antagligen inget alls, ifall bypass-ventilen är öppen. Gen IV och V har enbart den elektriska pumpen att förlita sig på så är tändningen av kan du bogsera hur du vill.
#1227377
Volvo anger att bilar med Haldex IV, som bärgas med upplyft framaxel men bakaxeln rullande på vägen, ska bärgas i högst 70 km/h och helst inte längre än 50 km.
Bilar med automatlåda (Geartronic) ska inte bogseras fortare än 80 km/h och inte längre än 80 km.
Bilar med Powershift ska helst inte bogseras alls. Men de har mig veterligt aldrig fyrhjulsdrift på en Volvo, så de kan lämnas därhän i den här diskussionen.
#1227419
Kom i disskusion med en kompis häromdan om huruvida man kan bogsera en fyrhjulsdriven bil
Även visco går att bogsera förutsatt att båda axlarna är på marken och snurrar.
som bärgas med upplyft framaxel men bakaxeln rullande på vägen
Vi måste hålla isär begreppen och skilja på bogsering och bärgning.
Bogsering - bilen står på alla fyra hjulen och man drar den efter en annan bil.
Bärgning - bilen är upplyft på en bärgningsbil i fram- eller bakända.

Jag fick min Skoda Superb Alldrive bärgad i onsdags (verkstaden hade skadat packningen på oljefiltret när detta byttes två dagar tidigare, så all olja trycktes ut). Den har Haldex generation 4. Framändan lyftes upp på en bärgare och lådan, DSG6, frikopplades. Det var inga som helst problem.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]