Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1224186
Hej

Får mer och mer känslor/fetischer för att bilar ska se fina ut även under.


Vill så gärna plästra underredet, och sen spruta på ny svart skyddsgegga, ni vet såndär rostskyddsmedel.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... 000017149/
Rostskyddsmassa för underrede
Bitumenbaserad rostskyddsmassa för bilens underrede. Bildar en elastisk film som skyddar mot stenskott, rost, vatten, olja, värme och ljud. Svart.
Manualer och andra dokument

Rostskyddsmassa för underrede362410
1 l burk, gänga för sprutpistol. Kan även penslas.
8990 SEK
89:90
SEK / L

sen köpa till sprutpistolen
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000019522/

kompressor max 1000kr
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000033784/

blästerpistol 199kr

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000030932/

blästersand
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000021623/

Lite frågor:

1- Är det rätt produkter? Kommer det fungera?

2- Bilen är 944, om man vill ha den väl blästrad under, hur många säckar sand går åt ca? Hela underredet.

3-Hur många liter rostskyddsmassa måste man köpa för att få en bra täck yta överallt efter blästringen?


Jag har en bensindriven elverk som ger upp till 2400w, kommer den räcka till detta?

ps:Jag har tänkt åka till Skogen eller grustag och utföra jobbet på.
Vill inte göra det på tomten.
4-Och man lär inte få göra sånt i gör det själv hallar heller?

ps2: Jag vet om udda ställen där inga folk är på. Så jag kan utföra detta i smyg. Vet det kan vara lite olagligt kanske, men den risken tar jag själv ansvar för. Det behöver ni ej bry om alls eller kommentera. :P :oops: :-(O) :-DD ;-//

5-Jag har en bra skyddsmask som täcker hela ansiktet, och har en bra klassning på andningsfilter även ( dyr proffs mask )

6- Vad mer bör jag fundera på ?

Tänk höjja upp bilen på fyra pallbockar på max, sen mata på.
7-Är det enkelt eller failar man?


Jag är sugen göra detta. Vet att det skulle rädda bilen ifrån skroten sen mååånga år.

Snälla tipsa mig lite.
:-)-)

Tänkt göra det i början av sommaren när det är typ 20 plus ute,
Ska man ta det i två omgångar.
Blästra halva, måla halva, låta torka par timmar , ha en sallad med, eller engångsgrill och läsk, käka, låta torka undertiden, sen dra hem vila.
Ut nästa dag igen och göra sista halvan?
Blir för mkt göra allt på en enda dag?

Har bara 5-10km köra till gömställen i naturen

edit, orkar inte rengöra färgpistolen extra gång,
blästra ena dagen kanske hela, sen måla andra dagen hela ?
jag kommer ha koll på vädret så det är lämpligt,
köra sakta hem imellan
Senast redigerad av 1 tuuurbo, redigerad totalt 0 gånger.
#1224188
Min far målade underredet på bilen med färg! Då hade han full koll på att det inte gömde sig någon rost, som det kan göra under underredsmassa, och besiktningen blev imponerade över hur snyggt det var. Dessvärre blev det ju ofta stenskott, så han fick bättra på med färg med jämna mellanrum, något som min mor inte var så glad över: "Du ligger alltid under den där * bilen!"...
#1224194
När underredsmassan släpper på 940 är det oftast för att det rostat igenom plåten från andra sidan. Jag tror man orsakar större problem än man löser om man blästrar bort det gamla rostskyddet överlag. Däremot kan man bättra på underredsmassan där det behövs och såklart åtgärda rost där det finns. Men rost under fastsittande underredsmassa är inte så vanligt på dessa.
tuuurbo skrev:ha en sallad med
Det är inte hillbilly style :wink:
#1224197
1. Kompressorn räcker inte. Du måste ha en som ger nog luft för att köra kontinuerligt annars blir du tokig. (pratar av erfarenhet)

2. Vad är under bilen idag, är det färg är det enkelt att blästra, Är det underredsmassa är det nästan omöjligt. Sanden fastnar bara i den gamla massan och bildar ett stenhårt skal, Lika hårt som blästersanden du sprutar. (pratar av erfarenhet)

3. Du kan inte bara ta på massa sedan, Du behöver grundmåla + måla med bra färg + massa ytterst. (pratar av erfarenhet)

4. Om det ska bli bra så tar det flera dagar med alla momenten. Minst en vecka, då man vill att varje lager ska torka igenom ordentligt innan man lägger på nästa (jag lade tex 3 lager grundfärg, med olika färg på gundfärgen)

5. Du kan ju inte stå på någon annans mark och vräka ut skit, då får du åtminstone be om lov från den som äger platsen där du ska skita ned. (hatar folk som kommer och skitar ned på min tomt)
#1224249
hEJ

tack alla för kloka bra svar.

Jag kom på direkt efter att skrivit tråden att man kan köpa billiga stora pressenningar här i en äffär kom jag på,
8meters under 100lapp.

Jag tänkte man skulle haft sådan under, för att sopa resterna sen och lämna in på miljöstation, och kasta pressenningen sedan som lär få färgdroppar.
Jag började tänka att jag vill inte vara miljösvin plötsligt.
Så jag kan göra det hemma på tomten min med stor pressenning.

Men nu när jag läst era svar så inser jag att det inte kommer att gå.

All rost är lagat under.
Det finns ingen rost mer som är farligt eller så.
Bara lätt ytrost vissa ställen där massan släppt.

Jag får väl bita i det sura äpplet och göra detta för hand, rispa med blat och annat bort lite i taget, sen förbättra med färg och skyddsmassa.
Lär ta en vecka, men sen är det bra gjort tror jag.
Många jobbiga vinklar och så är det i underrede, men det löser sig nog.

Vilka skrapverktyg rekommenderas?
Billigt skit tänkte jag.
Par grova stålborstar, och någon form av skrapblad? men vad? Och vad mer kan vara bra ha till slip/skrap jobbet undertill?
Länka gärna till lite prylar även som är prisvärda, annars kan jag googla om ni bara nämner de.

Om man väljer köpa sprayburkar av massa, vem är absolut billigast på det i sverige?
Jag köpte underredsmassa på sprayburk för 30kr på swedol, men det var erbjudande tror jag. Köpte par flaskor då för att skydda ställen där det svetsades ny plåt under.

Tror det går åt 10st 500ml burkar, om jag kör hela underredet .
det blir ju stor skillnad då om man får burkarna för 30-45kr st istället för 70-90kr
Lä'nka gärna till en kedja, eller nätbutik som säljer billigt body på burk.

Det blir onödigt dyrt köpa kompressor och spruta enbart till färgen, annat om det fungerat blästra med även, då hade det varit värt
:-)-)
#1224252
Jag har gjort det några ggr,,

Vinkelslip med dessa två är bästa hjälpen

Bild
Bild

Pressening är bra ide, tät klädsel o ansiktsskydd nödvändigt då det sprutar halvsmält underredsmassa från stålborstarna :mrgreen: :mrgreen:

Fundera på kompressor i alla fall till sprutan, mycket bättre än sprejburkar, sen kan du ju pumpa däck, köra mutterdragare osv i framtiden. Och du kan blåsa rent där du slipar och skrapar under bilen. Det blir mycket skit på underredet i viklar och skrymslen som tryckluft är guld värt.
#1224258
Du kan ju blästra rent på dom ställen där massan släppt så fäster färgen bättre, men det är mycket jobb. Jag blästrar båten varje vår med en våtbläster, en Kärcher högtryckstvätt med ett munstycke för detta. Blästrar bort all lös gammal botten färg och diverse påväxt. Båten är 6,20x2,40 m och det går åt c:a en och en halv säck. Och då är det raka, torra ytor. När jag jobbar med torrbläster så har jag en kompressor (från 1961) med 5,5 hk elmotor och 100 l tank. Den räcker gott och väl till en "normal" bäster pistol. D.v.s minst dubbelt så stor som den du länkar till och då får man nog räkna med några dagars jobb. Och då måste all massa vara bortskrapad och alla rester bortvättat. Torrbläster i denna storlek "tar" inget om det inte är hårt, fast och torrt. Stålborstar i all ära, men rost tar dom inte, inte så det blir rent.
#1224312
tuuurbo, om du gärna ville göra detta jobb ute och använda skrapa så vänta in en dag när det är -20 grader ute. Kylan kan göra det lättare att hacka/skrapa bort massan.

En annan variant är värmepistol och skrapa, fast det blir ett fasligt klet...

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]