Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1222320
Halloj,

Tänkte kolla om någon gjort en rostskyddsbehandling på sin bil? Pris, kvalité och att tänka på?

Börjar bli dags för komplettering på skrutten och jag tänkte vi kunde köra lite tips och råd i denna tråd.

Vem blir först ut!
#1224187
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, men passar på att utöka frågelistan.

Bör man göra en rostskyddsbehandling på sin nya Volvo? Eller bör den existerande vara tillräcklig? Ska man tänka annorlunda ifall man har Bilias service-avtal?
#1224294
X3JA skrev:Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, men passar på att utöka frågelistan.

Bör man göra en rostskyddsbehandling på sin nya Volvo? Eller bör den existerande vara tillräcklig? Ska man tänka annorlunda ifall man har Bilias service-avtal?
Enligt manualen så har min V60 ett ”fullgott rostskydd som inte behövs kompletteras under de 12 år som garantin gäller”.

Vissa säger 4-6 år och andra rekommenderar direkt från fabrik.

Jag känner mer för runt 6år, men har inget direkt bevis utan mest en magkänsla. Sen kommer faktorer som mil, saltvägar, tvättrutiner, breddgrad, avfettningsmedel och hur bilen parkeras.

Vet inte om Bilia eller någon annan anläggning utför kontroller av rostskydd och komplettering vid behov?

Ser nu att tråden är flyttad till allmänna delen? Varför?
Jag har en V60 och rostskyddet, garanti och kostnader gäller dessa bilmodeller som finns under den kategorin.
#1224352
Lucif3r skrev:Därför att rostskyddsbehandling inte är modellspecifikt, och ingenstans i ditt inlägg står det något om en specifik modell.

Däremot skulle man kunna argumentera att tråden inte hör hemma i allmän bil-diskussion, utan snarare i bilvård-kategorin.
Fast skrev han i V60-kategorin förstår jag att ingen specifik modell nämndes .. :)

Annars gäller det väl att komplettera rostskyddet innan det eventuellt börjar ytrosta om det ska ha bästa effekt. Exakt när det är beror nog som nämnts mycket på hur bilen körs, tvättas och förvaras. Förmodligen mer än ren ålder.
#1224483
Rostskyddsgarantin som tillverkaren står för är rätt värdelös. Den ger inget skydd mot att det faktiskt börjar rosta. För att garantin ska träda in så ska det vara GENOMROST, det ska princip vara hål.

Så i praktiken kan det vara rätt mycket rost lite här och var, men det går inte på garantin.


På min XC60 skulle det kosta 7-8000kr. Enligt firman blir det billigare ju tidigare du gör det, då det blir mindre blästring för att ta bort redan påbörjade rostangrepp.
#1224623
Lucif3r skrev:Därför att rostskyddsbehandling inte är modellspecifikt, och ingenstans i ditt inlägg står det något om en specifik modell.

Däremot skulle man kunna argumentera att tråden inte hör hemma i allmän bil-diskussion, utan snarare i bilvård-kategorin.
Rost är modellspecifikt, därför blir rostskyddet också det.
V60 och 945 har samma rostskydd då, enligt dig?

Sen är tråden flyttad, därför står det inget i inlägget men som du ser på min profil är det en V60 det handlar om.
#1224632
Lucif3r skrev:
iigloo skrev:V60 och 945 har samma rostskydd då, enligt dig?

Nu var det förståss inte orginalrostskyddet du frågade efter, utan rostskyddsbehandling. Och ja, det är precis samma tillvägagångssätt oavsett modell, märke, årgång, färg, mil....
Arbetet är ungefär samma men behovet varierar friskt mellan olika bilar. Mercedes hela 90-talsproduktion skulle behövt mer t ex :roll:
#1224651
Jag tror de flesta är överens om att rostskyddet på Volvos bilar i P2-generationen (V70N m.fl.) var väldigt bra. Tror också att de flesta är överens om att det tyvärr inte är fullt lika bra på nästa generation (V70 II m.fl.) utan att för den skull vara direkt dåligt. Jag har i vart fall låtit göra en kompletterande rostskyddsbehandling av min då två (nu tre) år gamla V70 -15. Mer information om saken finns här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2#p1130292

och här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2#p1130387

När det gäller tidpunkt för behandlingen tror jag de flesta är överens om att ju tidigare i bilens liv en grundläggande kompletterande behandling görs, desto bättre. Därmed inte sagt att det är bortkastade pengar att göra något senare.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]