Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johanpohan
#1218789
Hallojsan på er!
Jag har nyss köpt en 940 från 96. Vid köpet gick ägarbytet på mig vid all hast men nu när jag skall försäkra bilen undrar jag om försäkringen kan stå på min mamma eftersom jag skulle fått en fruktansvärd premie och isåfall kan jag fortfarande stå kvar som ägare eller måste vi göra ett ägarbyte till henne? :D :!:
Användarvisningsbild
av snepo
#1218792
johanpohan skrev:Hallojsan på er!
Jag har nyss köpt en 940 från 96. Vid köpet gick ägarbytet på mig vid all hast men nu när jag skall försäkra bilen undrar jag om försäkringen kan stå på min mamma eftersom jag skulle fått en fruktansvärd premie och isåfall kan jag fortfarande stå kvar som ägare eller måste vi göra ett ägarbyte till henne? :D :!:
Ägaren av bilen måste ha försäkringen tror jag
av LarsBd
#1218815
Samma dag som ägarbytet sker måste du ha tecknat en försäkring annars får du dyra räkningar från trafikförsäkringsföreningen https://www.tff.se/sv/Trafikforsakrings ... ftstabell/ 115kr/dag.
Om någon annan än "den faktiska ägaren och huvudsakliga brukaren" står som försäkringstagare kan och får försäkringsbolaget neka ersättning för allt annat än vad som täcks av din trafikförsäkring. Så om du köper en bil för 500000kr men låter din farmor i norra norrlands inland stå som ägare och försäkringstagare kan alltså försäkringsbolag neka ersättning vid en totalskada oavsett vem eller vad som orsakat skadan.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218818
johanpohan skrev:Hallojsan på er!
Jag har nyss köpt en 940 från 96. Vid köpet gick ägarbytet på mig vid all hast men nu när jag skall försäkra bilen undrar jag om försäkringen kan stå på min mamma eftersom jag skulle fått en fruktansvärd premie och isåfall kan jag fortfarande stå kvar som ägare eller måste vi göra ett ägarbyte till henne? :D :!:
När köpte du bilen? Om det skedde i dag, så måste du försäkra bilen så fort som ett försäkringsbolag öppnar. Annars "tickar" det 115:-/dag, som tidigare påpekats. Och om du är "den faktiska ägaren och huvudsaklige brukaren", så är det du som skall ha försäkringen.
av volvofantast
#1218822
Och blir det personskador så kan blir riktigt dyrt/besvärligt. Så det bästa är att du som ägare står för bilen har försäkringen, och inte skriver skriver den på någon annan för att få en billigare försäkring
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1218831
SvenB skrev:
johanpohan skrev:Hallojsan på er!
Jag har nyss köpt en 940 från 96. Vid köpet gick ägarbytet på mig vid all hast men nu när jag skall försäkra bilen undrar jag om försäkringen kan stå på min mamma eftersom jag skulle fått en fruktansvärd premie och isåfall kan jag fortfarande stå kvar som ägare eller måste vi göra ett ägarbyte till henne? :D :!:
När köpte du bilen? Om det skedde i dag, så måste du försäkra bilen så fort som ett försäkringsbolag öppnar. Annars "tickar" det 115:-/dag, som tidigare påpekats. Och om du är "den faktiska ägaren och huvudsaklige brukaren", så är det du som skall ha försäkringen.
Jo tack, det där hände vid senaste bilinköpet, S70 -00 i november. Tänkte använda appen vid ägarbyte men dåvarande ägare hade redan frankerat "pappers-ägarbyte" så vi använde den och skrev bilen på sonen för att köra hem den och ställa av i samband med ägarbyte vilket kryssades i på papperet.
Tanken var att försäkring behövdes inte för grabben då vi körde hem den på "gamla" ägarens försäkring vilket vi var överens om.
Tyvärr måste han ha gått in på nätet och annullerat sin försäkring samma kväll istället för att det skett automatiskt vid registrerat ägarbyte som skedde först vid ankomst till bilregistret 3 dagar senare.
Kom en räkning från Trafikförsäkringsföreningen på 4 dagar gånger 115:-, 460 pengar i onödan... :(
Hade förstås varit bättre att använda appen, tecknat trafikförsäkring, kört hem bilen och ställt av samma kväll, hade inte kostat en krona i premie enligt mitt bolag (Länsförsäkringar)

Mike
Användarvisningsbild
av Derank
#1218838
Det går alldeles utmärk att föra tillbaka ägarbeviset till din mamma och försäkra bilen i hennes namn, dok så skriver man dig som brukare. Och det är helt ok enligt försäkringsbolaget. Premien höjs något iom att du står som brukare med det blir billigare än om du hade försäkrat den själv.


Vissa försäkringsbolag kräver dok att man är folkbokförd på samma adress, kolla vad som gäller innan ni tecknar försäkringen, för det lär variera från bolag till bolag
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1218849
mikethebik skrev:Jo tack, det där hände vid senaste bilinköpet, S70 -00 i november. Tänkte använda appen vid ägarbyte men dåvarande ägare hade redan frankerat "pappers-ägarbyte" så vi använde den och skrev bilen på sonen för att köra hem den och ställa av i samband med ägarbyte vilket kryssades i på papperet.
Tanken var att försäkring behövdes inte för grabben då vi körde hem den på "gamla" ägarens försäkring vilket vi var överens om.
Tyvärr måste han ha gått in på nätet och annullerat sin försäkring samma kväll istället för att det skett automatiskt vid registrerat ägarbyte som skedde först vid ankomst till bilregistret 3 dagar senare.
Man lär tänka på att ägarbytet registreras enligt det datum som man skriver på lappen, medans avställnngen sker från den dag anmälan kommer in. Så om man gör affären en lördag och skriver det datumet men anmälan kommer in till registret på tisdagen så kommer ägarbytet att gå igenom från lördagen och förra ägarens försäkring upphör då. Men avställningen kan inte göras bakåt i tiden utan den görs på tisdagen i detta exempel.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]