Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1218638
Man konkurrerar med lång garanti om man inte har något annat att erbjuda. Varken BMW, Audi, Volkswagen, Mercedes eller något annat av de märken Volvo vill konkurrera med har längre garanti.
#1218665
volvoc70cab skrev:Konstigt att inte Volvo kan ge 3 års nybilsgaranti som Duster ?

Volvo har 5år i bla Norge och USA, varför det sedan skiljer länderna imellan har jag ingen aning om.
#1218666
Konkurrenssituationen
#1218674
Nja. Garanti har man för att det behövs för att sälja sina bilar. Ingen gör nåt för att vara snäll även om det vore trevligt.

Praktiskt sett tror jag faktiskt att det är väldigt liten skillnad mellan 2 och 3 år dock. Det som håller i 2 år kommer också hålla 3. Slitage omfattas ju inte av garantin ändå.
#1218675
Du kan nog ha 10år gar om det så ska vara, det är nog inet mycket som byts på gar iaf år 5-10 det brukar ramla bort en hel del allteftersom milen går. Kia bla har ju friskrivit sig halva bilen efter år 3
#1218688
Hur lång garanti man väljer att erbjuda beror förstås både på konkurrenssituationen och hur mycket garantireparationerna kan förväntas kosta tillverkaren. För en tillverkare som gör bilar där det inte behövs mycket reparationer lönar det sig bättre att erbjuda lång garanti än för en som gör bilar som ofta går sönder, allt annat lika. För en tillverkare som folk med rätt eller orätt är kvalitetsmässigt misstrogna mot kan det också löna sig bättre med lång garanti än för en som med rätt eller orätt har bättre renommé för sin kvalitet, allt annat lika.
#1218714
Lövet skrev:Man konkurrerar med lång garanti om man inte har något annat att erbjuda. Varken BMW, Audi, Volkswagen, Mercedes eller något annat av de märken Volvo vill konkurrera med har längre garanti.
Bara för att fler biltillverkare inte erbjuder detta så behöver det ju inte vara bra för det.
#1218758
Kia är det märke som har högst andel privata köpare. Även Duster ligger högt. Folk som betalar sin bil själv med egna pengar vill gärna ha garanti.

Volvo ligger väl i botten tillsammans med övriga premium bilar. Ytterst få äger sin volvo eller betalar med egna pengar och då skiter man i garantier och de är inget försäljningsargument.

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]