Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1218643
Känns rimligt. Ser inget konstigt med bokstäven Z. Sen kommer ju XXX123X varianterna också.
Användarvisningsbild
av Derank
#1218668
:lol: jag måste va helt dum, jag fattar ingenting av tråden, vad är det som känns rimligt :oops:

el är det nån grej att vara först med en viss bokstav el? ?:-/
av Rådlös
#1218711
Njaaa... Man kan väl se det så här: Nu har man kommit till sista bokstaven i alfabetet. (ÅÄÖ finns inte med i detta sammanhanget) Och när man har utnyttjat alla tilläggsbokstäver och siffror så får man börja på något nytt. Det nuvarande infördes i början på 70-talet. Man gick länsvis eftersom alla bilar hade en länsbokstav först och följt av ett upp till 6-siffrigt nummer. Då, i slutet på 60-talet hade man redan nått gränsen efter förra sekelskiftet (ungefär) när man började med registreringsnummer.
Det har talats om en fjärde bokstav eller siffra, men jag har inte sett något bestämt ännu. Vet någon?
Grejen är ju att något annat land redan kan ha detta "nya" systemet. Då kan det uppstå stor förvirring. Så man måste välja system med eftertanke i förväg! :shock:
av Tilly
#1218722
Sista siffran kommer att bli en bokstav istället. Alltså kan registreringsnumret bli ABC 12A. Frågan är om man kommer fortsätta att återvinna gamla nummer med tre siffror eller om alla nyregistreringar får den nya varianten framöver?

Jag såg redan i början av året en nyligen importerad äldre Alfa Romeo med ZMZ som bokstavskombination så helt nytt är det inte. Fast med enskilda registreringar av privatimporteringar så kanske inte gängse rutiner alltid följs. Jag har inte tidigare sett någon "vanlig" bil med Z som första bokstav.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218733
Tilly skrev:Sista siffran kommer att bli en bokstav istället. Alltså kan registreringsnumret bli ABC 12A. Frågan är om man kommer fortsätta att återvinna gamla nummer med tre siffror eller om alla nyregistreringar får den nya varianten framöver?
Varför skulle man sluta med det?
Användarvisningsbild
av Derank
#1218748
Rådlös skrev:Njaaa... Man kan väl se det så här: Nu har man kommit till sista bokstaven i alfabetet. (ÅÄÖ finns inte med i detta sammanhanget) Och när man har utnyttjat alla tilläggsbokstäver och siffror så får man börja på något nytt. Det nuvarande infördes i början på 70-talet. Man gick länsvis eftersom alla bilar hade en länsbokstav först och följt av ett upp till 6-siffrigt nummer. Då, i slutet på 60-talet hade man redan nått gränsen efter förra sekelskiftet (ungefär) när man började med registreringsnummer.
Det har talats om en fjärde bokstav eller siffra, men jag har inte sett något bestämt ännu. Vet någon?
Grejen är ju att något annat land redan kan ha detta "nya" systemet. Då kan det uppstå stor förvirring. Så man måste välja system med eftertanke i förväg! :shock:
Aha, då är jag med.

http://www.vibilagare.se/nyheter/snart- ... umren-slut
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1218866
ateam1234 skrev:Jag fick Z på min xc90
:-)-)
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]