Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1216712
Idag bär det iväg till en VW-handlare för att avrunda denna 3-årsperiod med Volvo. Jag måste erkänna att det är med viss sorg i hjärtat som jag lämnar tillbaka min V60 D6. Det är också med viss sorg i hjärtat jag konstaterar att trots att Volvo verkar gå ganska bra har man missat att i tid komma ut med en lämplig uppföljare till V60. Man har också misslyckats med att få fram ett riktigt bra hybridsystem(räckvidd, laddningstid, effekt, drivhjulsplacering(där eldrivningen ger AWD är ett klart plus) batteriintegration och samspel med förbränningsmotorn) trots att det som sitter i V60 fortfarande slår flera av(alla?) de som presenterats efter, ibland långt efter, V60:s. Den svagaste punkten i V60:s hybridsystem är integrationen av batteriet då den själ utrymme i bagaget. Det har dock visat sig att det inte påverkat oss i vardagen.

Jag vet inte om det var ett misstag av Volvo att satsa på disel i kombination med batteri eller om Volvo inte fullt ut förstod hur rätt de träffat när V60 D6 presenterades. Eller så kanske det är så att de finansiella resurserna helt enkelt saknades för att klara utvecklingen av hybriddrift på världsnivå.

V60:s hybridsystem har lett till en förbrukning på 0,18 l/mil i snitt under 3 år för mig. Jag har såklart en perfekt körcykel och det mesta av de 0,18 kommer från weekendresor och bränslevärmaren.

Jag är inte på något sätt en Volvokritiker i övrigt. Gillar nya 90-serien skarpt. XC60 är också mycket lyckad enligt mig. Men så som just jag vill prioritera mina pengar blir de för dyra. Och hybridystemen gör de extremt dyra och erbjuder mycket korta räckvidder på batteri. I ett läge där Volvo borde erbjudit 65 km räkvidd(minst) jämfört med V60:s 50 km så gick man åt andra hållet och erbjuder kortare räckvidd.

Hos VW-handlaren plockas idag en Passat GTE ut och det är en allt annat än perfekt bil. Men Passat är en svårslagen bil för en familj med hus och weekendresor med en del bagage om man väger in pris, kvalitet, modernitet, storlek och körglädje.

Passats hybridsystemet vet jag inte säkert hur bra eller dåligt det är. Jag bedömer det som något sämre än det i V60. Men det kommer fungerar för mina jobbresor, med råge. Dessutom tror jag att det för mina övriga resor i Stockholmstrakten kommer vara ganska likvärdigt med V60. Passaten kommer en något kortare distans på el, å andra sidan går förbränningsmotorn in mer sällan under själv eldriften beroende på att elmotorn är starkare. Här får jag dock ha en tydlig reservation då jag lärt mig köra på ett sådant sätt att förbränningsmotorn ytterst sällan griper in när jag rattar och gasar min V60.

Om ni är intresserade kan jag återkomma med en recension av Passaten längre fram.
Användarvisningsbild
av joel80
#1216724
Intressant att höra hur passaten funkar med eldriften i minusgrader.
Det var vär så att man inte alls kunde köra på el när det var kallt med den? Är det vid kallare än 0-gradigt eller är gränsen lite lägre?
av Primus
#1216734
joel80 skrev:Intressant att höra hur passaten funkar med eldriften i minusgrader.
Det var vär så att man inte alls kunde köra på el när det var kallt med den? Är det vid kallare än 0-gradigt eller är gränsen lite lägre?
När de började säljas var gränsen för hybridsystemet -10 grader även om flera svenska säljare inte verkade ha känt till det. Nu ryktas det om att det varit en "dold" uppdateringen som förbättrat detta. Om detta råder det dock delade meningar. Det är väl först i vinter de som ev fått detta kan vittna om det blivit någon skillnad och iså fall hur stor. På nätet kan man hitta en del som vittnar om att det redan förra vintern gick att starta och köra på batteri under -10. Men trovärdigheten när man läser på nätet.. :lol:
av Malmstroem
#1216743
Värmepumpen i vårt hus klarar typ -8 eller så innan tillsatsvärmen slås till. Det är bara en handful dagar per år som tillsatsvärmen slås på i Stockholm.

Bor du i Kiruna, eller något annat ställe där det faktiskt är kallt på riktigt är -10 ett problem, men för majoriteten av svenskarna är det inte ett problem.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1216761
Intressant byte ändå. Jag tror att du kommer bli nöjd. Passat GTE är ju ruggigt snygg dessutom. Inte lika sportig som V60 kanske, men tillräckligt.
Jag är lite nyfiken på hur totalkostnaden för ägandet av din hybrid blev med tanke på det optimala körmönstret, framförallt jämfört mot en 100% diesel/bensin-dito.
Användarvisningsbild
av joel80
#1216786
Malmstroem skrev:Värmepumpen i vårt hus klarar typ -8 eller så innan tillsatsvärmen slås till. Det är bara en handful dagar per år som tillsatsvärmen slås på i Stockholm.

Bor du i Kiruna, eller något annat ställe där det faktiskt är kallt på riktigt är -10 ett problem, men för majoriteten av svenskarna är det inte ett problem.
Även om det är så kan jag tycka det är lite störande. Har man en bil som kan gå på el borde den kunna göra det hela året runt. Volvo har ju fixat det, likaså alla elbilar (där man har betydligt enklare att "starta" när det är -20 -30 än vad man har med en kall diesel/bensin.)

Om räckvidden så går ner till hälfen av vad man har i värme så kvittar det, men att den spärrar möjligheten är lite irriterande.
av Lövet
#1216787
Själva eldriften fungerar men däremot kan man inte köra i 100% elläge: http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... terklimat/
Hur stort problem det är är upp till var och en att bedöma men tydligen är det färre än 500h per år som man kan räkna med -10 i Stockholm i alla fall.
https://opendata-download-metobs.smhi.s ... arameter=0
Användarvisningsbild
av joel80
#1216793
Lövet skrev:Själva eldriften fungerar men däremot kan man inte köra i 100% elläge: http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... terklimat/
Hur stort problem det är är upp till var och en att bedöma men tydligen är det färre än 500h per år som man kan räkna med -10 i Stockholm i alla fall.
https://opendata-download-metobs.smhi.s ... arameter=0
Jag uppfattar det som att det dom menar med att den går in i hybriddrift betyder att den kör med bensinmotorn. Det står ju att den inte alls går att köra på eldrift vid - 10. Och att den inte alls går att starta vid - 27.. Wtf.. :/

Jag har kört eldrift i - 19... Så vet inte riktigt vad - 15 gränsen gör.

Däremot går Volvon ibland efter ett tags körning på el i minusgrader (brukar hända mig efter 12-13 minuter och ca 1 mil) över på dieselmotorn i ett par minuter för att sen tillåta pure-läget igen.
Det händer dock inte om man kör dieselvärmare under tiden.

Känns alltid som en förlust när förbränningsmotor hostar igång och börjar vibrera. :D även om så bara för ett par minuter.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]