- ons 06 dec 2017, 08:12
#1216712
Idag bär det iväg till en VW-handlare för att avrunda denna 3-årsperiod med Volvo. Jag måste erkänna att det är med viss sorg i hjärtat som jag lämnar tillbaka min V60 D6. Det är också med viss sorg i hjärtat jag konstaterar att trots att Volvo verkar gå ganska bra har man missat att i tid komma ut med en lämplig uppföljare till V60. Man har också misslyckats med att få fram ett riktigt bra hybridsystem(räckvidd, laddningstid, effekt, drivhjulsplacering(där eldrivningen ger AWD är ett klart plus) batteriintegration och samspel med förbränningsmotorn) trots att det som sitter i V60 fortfarande slår flera av(alla?) de som presenterats efter, ibland långt efter, V60:s. Den svagaste punkten i V60:s hybridsystem är integrationen av batteriet då den själ utrymme i bagaget. Det har dock visat sig att det inte påverkat oss i vardagen.
Jag vet inte om det var ett misstag av Volvo att satsa på disel i kombination med batteri eller om Volvo inte fullt ut förstod hur rätt de träffat när V60 D6 presenterades. Eller så kanske det är så att de finansiella resurserna helt enkelt saknades för att klara utvecklingen av hybriddrift på världsnivå.
V60:s hybridsystem har lett till en förbrukning på 0,18 l/mil i snitt under 3 år för mig. Jag har såklart en perfekt körcykel och det mesta av de 0,18 kommer från weekendresor och bränslevärmaren.
Jag är inte på något sätt en Volvokritiker i övrigt. Gillar nya 90-serien skarpt. XC60 är också mycket lyckad enligt mig. Men så som just jag vill prioritera mina pengar blir de för dyra. Och hybridystemen gör de extremt dyra och erbjuder mycket korta räckvidder på batteri. I ett läge där Volvo borde erbjudit 65 km räkvidd(minst) jämfört med V60:s 50 km så gick man åt andra hållet och erbjuder kortare räckvidd.
Hos VW-handlaren plockas idag en Passat GTE ut och det är en allt annat än perfekt bil. Men Passat är en svårslagen bil för en familj med hus och weekendresor med en del bagage om man väger in pris, kvalitet, modernitet, storlek och körglädje.
Passats hybridsystemet vet jag inte säkert hur bra eller dåligt det är. Jag bedömer det som något sämre än det i V60. Men det kommer fungerar för mina jobbresor, med råge. Dessutom tror jag att det för mina övriga resor i Stockholmstrakten kommer vara ganska likvärdigt med V60. Passaten kommer en något kortare distans på el, å andra sidan går förbränningsmotorn in mer sällan under själv eldriften beroende på att elmotorn är starkare. Här får jag dock ha en tydlig reservation då jag lärt mig köra på ett sådant sätt att förbränningsmotorn ytterst sällan griper in när jag rattar och gasar min V60.
Om ni är intresserade kan jag återkomma med en recension av Passaten längre fram.
Jag vet inte om det var ett misstag av Volvo att satsa på disel i kombination med batteri eller om Volvo inte fullt ut förstod hur rätt de träffat när V60 D6 presenterades. Eller så kanske det är så att de finansiella resurserna helt enkelt saknades för att klara utvecklingen av hybriddrift på världsnivå.
V60:s hybridsystem har lett till en förbrukning på 0,18 l/mil i snitt under 3 år för mig. Jag har såklart en perfekt körcykel och det mesta av de 0,18 kommer från weekendresor och bränslevärmaren.
Jag är inte på något sätt en Volvokritiker i övrigt. Gillar nya 90-serien skarpt. XC60 är också mycket lyckad enligt mig. Men så som just jag vill prioritera mina pengar blir de för dyra. Och hybridystemen gör de extremt dyra och erbjuder mycket korta räckvidder på batteri. I ett läge där Volvo borde erbjudit 65 km räkvidd(minst) jämfört med V60:s 50 km så gick man åt andra hållet och erbjuder kortare räckvidd.
Hos VW-handlaren plockas idag en Passat GTE ut och det är en allt annat än perfekt bil. Men Passat är en svårslagen bil för en familj med hus och weekendresor med en del bagage om man väger in pris, kvalitet, modernitet, storlek och körglädje.
Passats hybridsystemet vet jag inte säkert hur bra eller dåligt det är. Jag bedömer det som något sämre än det i V60. Men det kommer fungerar för mina jobbresor, med råge. Dessutom tror jag att det för mina övriga resor i Stockholmstrakten kommer vara ganska likvärdigt med V60. Passaten kommer en något kortare distans på el, å andra sidan går förbränningsmotorn in mer sällan under själv eldriften beroende på att elmotorn är starkare. Här får jag dock ha en tydlig reservation då jag lärt mig köra på ett sådant sätt att förbränningsmotorn ytterst sällan griper in när jag rattar och gasar min V60.
Om ni är intresserade kan jag återkomma med en recension av Passaten längre fram.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,