Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
#1216863
Håller med dig tuuurbo, en lågmilare i mina ögon är en bil som gått markant färre mil än vad som är "normalt", 10 år gammal bil med 3000 mil är en lågmilare, 20 år gammal med 5-6000 mil kan väl också sägas vara en lågmilare, i andra fall är det bara en bil som gått kortare körsträcka än "normalt.

För mig spelar skick och hur bilen använts betydligt större roll än miltal, alla de fem senaste sedan 20 år av "familjebil", (alltså den bil som hustrun kör...) i turordning, Volvo 945, V70N, XC90, XC70N och Xc70 II.
Samtliga har vid inköpet varit ca 2-3 år gamla enägarbilar med 10-15000 mil på mätaren, bilar som gått många mil på kort tid men i närmast mint condition med nästan enbart landsvägsmil.
Kanonköp sett till inköpspris kontra vad man får! Halva nypriset men en i många stycken ny bil.
Mycket bättre köp än 10 år gammal bil med 5000 mil under hjulen, åtminstone enligt min bestämda uppfattning!

Mike
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1216887
Spoiler »
Grymt bra skrivet.
Håller med dig till 110%
:-)-)

Men ändå tror vissa att bilar över 15k mil är lågmilare.
Det är svårt förstå dem :)


-
Det finns folk som anser att bilar som rullat över 15k är lågmilare ändå.
Nu får ni chansen.
HUR ser ni det ?
Vill gärna höra fler stories ifrån er som tror 15k är lågmilare :)
Berätta. Skriv ut
Hjälp oss förstå hur en bil utan nollan i första siffran kan vara LÅGmilad :)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela inlägg. Tryck besvara istället.
av LarsBd
#1216958
En 1927 års T-Ford som gått 15000 är kanske lågmilare men å andra sidan så har nog de flesta T- Fordar inte gått så långt så därför blir det en långmilare trots att det blir mindre än 200 mil/år.
Själv har jag nog knappast ägt en bil som gått mindre än 25000 mil men anser att det inte är en långmilare, 15-40000 mil får anses normalt, 10-15000 mil höjer inte värdet om inte skicket motiverar detta. Under 10000 mil kan värdet öka men skicket är fortfarande avgörande. Kommer man under 5000 mil påverkar miltalet kanske tydligt prisbilden om bilen är mer än 15 år gammal.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1217024
Du ser inte på mätaren hur hårda mil bilen gått.

En stubbracer som gått 5000 mil tycker inte jag är någon lågmilare, oavsett hur gammal bilen är.
av LarsBd
#1217033
Nej det syns bara antalet mil, att mätaren visar låga mil är ingen garanti för ett fynd. Oavsett skicket är en 85:ans 740 med en verklig körsträcka på 1500 mil en lågmilare.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1217089
Spoiler »
Fick en chans att för 2 år sedan av en granne köpa en 1976 års Opel Rekord aut som gått 5- eller 6000 mil i ett fantastiskt orört perfekt originalskick, lack inredning och blankdetaljer i nyskick, priset var 6.500 kr.
Lågmilare i mina ögon, speciellt vad gäller konditionen på den bilen. Köpte jag den,? nej vad ska jag med en Opel, låt någon entusiast för det märket ta den tänkte jag, bilen såldes samma dag till andra personer och den blir en vardagsbil! :-O)
1 år senare med vinterkörning och saltskit var den inte i nyskick längre... :cry:
Ångrar detta än idag.

Mike
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela inlägg. Tryck besvara istället.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1217101
Spoiler »
Vafan, jag skulle köpt bilen direkt själv.
Dumt misstag du gjorde där
Hehe
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av S80_140HK
#1217260
Min bruksbil är tillverkad och tagen i trafik 1982. Den har i stort sett rullat "hela tiden" sedan dess i 36år förutom mindre stillestånd. I dagsläget har den gått 38700mil. Det är 1075mil per år. För mig är det en lågmilare. Det är väldigt få med bil i Sverige som kör mindre än 1000mil per år, i regel i alla fall.

Jag vet att man har bytt bromskivor och belägg, handbromsen 1 gång samt fjädrar och dämpare runt om. Någon led i framvagnen är också bytt.

Besiktigade den i förrgår med nedslag på handbroms samt trög styrning. Kanske borde jag ringa skroten.... :roll: För den har ju gått över 30.000mil....

Ja just det, kanske ska nämna att jag åker gammal bil helt på frivillig basis. Skulle likaväl kunna ha en ny V70, men ser inte poängen med det.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1217316
Detta kan jag tycka är lågmilare, en S60 med 2800 mil på 13 år.

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 9-11540670

Eller en V70 D5 med ca 500 mil/år, något som avviket från "det normala" sett till vad detta är för bilar.

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 5-11537127
Användarvisningsbild
av MartinS
#1217541
Under 1000 mil per år ligger nog gränsen för vad jag anser är en lågmilare. Mindre än genomsnittet.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]