Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1216375
Hej.

Jag själv har sysslat mycket med bilar som har LÅGA miltal även om de är äldre.

Samlar bilar olika märken. Då är de minst 10år gamla - Men rullat MAX 8k mil.

Oavsett så anser jag att bilar under 10k mil kan beskrivas som LÅGMILARE.

Allt över 10k mil blir brukskörda bilar med MELLANmilare som exempel.

Allt över 15k och specifikt 20k mil är totalt bruksfordon högmilare anser jag.

Allt över 30k mil tillhör reparationer eller skroten.

Såhär anser jag faktiskt.

Jag brukar söka på Blocket LÅGMILARE ofta.
Då får man upp bilar som rullat över 15k mil redan.'
Ofta även 20-25k mil.
Hur fasiken tänker de?

En LÅGmilare är ju helst under 5k mil, men under 10k varjefall.
Hur kan bilar som rullat över 15k mil bli lågmilare undrar jag ?

en bil som rullat 15k måste alla stötdämpare, alla bussningar, alla bromsdetaljer, all kylsystem, all koppling/mm bytas ut på för att motsvara total säkerhets körning utan behov av bärgare närmaste åren ju.
Det är inga lågmilare alls då.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1216401
intruder1400 skrev:Kan bara hålla med !
Exakt som du skriver ! Efter 15k brukar problemen börja
Små bilar tycker jag får ha gått max 7
Ja det bli enorma problem efter 15k mil på normala bilar ju.
Dom små säkert 7k

Hur kan man kalla dessa som körts över 15k LÅGMILARE då ?
hehe
Användarvisningsbild
av Ping84
#1216432
Kan bara hålla med. Sen verkar vissa bilägare tro att värdet på en massproducerad bil stiger i värde, ju äldre den är.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SRT
#1216445
Har haft väldigt bra bilar som rullat över 30 000 mil.En av dom var en Ford Scorpio med V6:a och manuell låda som pensionerades strax efter 60 000 mil.Men det är ju klart, skribenten pratar kanske om bilar från 70 talet.
av DaddyTapir
#1216452
Det beror ju lite på vad det är för bil, en Toyota Land Cruiser diesel från -93 som har rullat 10.000 mil tycker jag nog kan beskrivas som en lågmilare med gott samvete, en Ferrari från samma år med de milen...är det inte.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1216463
En lågmilare för mig är en typ Amazon -62 som rullat 1200 mil, visst 8000 mil på en 940 -89 är ju inte skitmycket men nån lågmilare är det inte.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1216468
tuuurbo skrev:
Allt över 30k mil tillhör reparationer eller skroten.

en bil som rullat 15k måste alla stötdämpare, alla bussningar, alla bromsdetaljer, all kylsystem, all koppling/mm bytas ut på för att motsvara total säkerhets körning utan behov av bärgare närmaste åren ju.
Jag vet att tråden handlar om lågmilare. Men jag kan inte låta bli att påpeka att det är lite generalisering här. Jag har under åren haft 25 bilar, av olika märke, som alla rullat 32-36.000 mil, de flesta Volvo. Jag har inte behövt byta något av det som räknats upp, förutom casterstagsbussningar (paraplybussningar) på några 740. Ingen har kunna betraktas som "skrot" när jag sålde dessa bilar. Dessa bilar (taxibilar) stod fler bilhandlare i kö för att köpa. En ända uppe ifrån Luleå.
av S80_140HK
#1216474
tuuurbo skrev:
en bil som rullat 15k måste alla stötdämpare, alla bussningar, alla bromsdetaljer, all kylsystem, all koppling/mm bytas ut på för att motsvara total säkerhets körning utan behov av bärgare närmaste åren ju.
Det är inga lågmilare alls då.
Ehhh.... Nä?

Jag har aldrig haft en bil som gått under 15.000mil. :roll: Har aldrig bytt alla dessa saker du nämner. Bromsar är väl det enda jag byter på mina bilar (vanligtvis), och det får man byta på bilar som gått betydligt mindre än 15k också :lol: Och då snackar vi belägg, kanske skivor. Inte hela bromssystemet....

Hade en Volvo 945 -95 som hade gått 70.000mil vid inköpstillfället. Ja, sliten var den, skrot var det dock inte. Såldes vidare.

Just nu har jag en 940 -91 som gått 16.000mil. Det betraktar jag som en lågmilare, försök hitta en annan med det miltalet och skicket. 600mil om året....

Mina bruksbilar brukar jag behålla länge och kör runt 3000mil om året. Har kört drygt 40.000mil sedan jag tog körkort och bärgat EN bil under den tiden. Detta pågrund av spräckt tryckrör mellan turbon och intercoolern (S60 D5). Bilen hade då gått 24.000mil.
Användarvisningsbild
av snepo
#1216580
S80_140HK skrev:
tuuurbo skrev:
en bil som rullat 15k måste alla stötdämpare, alla bussningar, alla bromsdetaljer, all kylsystem, all koppling/mm bytas ut på för att motsvara total säkerhets körning utan behov av bärgare närmaste åren ju.
Det är inga lågmilare alls då.
Ehhh.... Nä?

Jag har aldrig haft en bil som gått under 15.000mil. :roll: Har aldrig bytt alla dessa saker du nämner. Bromsar är väl det enda jag byter på mina bilar (vanligtvis), och det får man byta på bilar som gått betydligt mindre än 15k också :lol: Och då snackar vi belägg, kanske skivor. Inte hela bromssystemet....

Hade en Volvo 945 -95 som hade gått 70.000mil vid inköpstillfället. Ja, sliten var den, skrot var det dock inte. Såldes vidare.

Just nu har jag en 940 -91 som gått 16.000mil. Det betraktar jag som en lågmilare, försök hitta en annan med det miltalet och skicket. 600mil om året....

Mina bruksbilar brukar jag behålla länge och kör runt 3000mil om året. Har kört drygt 40.000mil sedan jag tog körkort och bärgat EN bil under den tiden. Detta pågrund av spräckt tryckrör mellan turbon och intercoolern (S60 D5). Bilen hade då gått 24.000mil.
Samma här aldrig haft en bil under 15t mil. Aldrig bytt alla saker som Ts nämner.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]