Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1215323
Är det någon mer här som kör sin bil på 100% HVO? Jag gör det sedan en tid tillbaka och har avverkar kanske 200 mil. Märks ingen större skillnad i min bil. Möjligen lite lenare motorljud, vilket kanske är naturligt eftersom HVO har högre cetantal och antänder lättare.

Bilen är en Citeoen C3 1.6 diesel från 07. Samma motor som Volvo använt mycket tidigare. Docl intw goskänd för HVO eftersom det är en euro 4. PSA har ju godkänt HVO men bara för bilar som uppfyller euro 5 och 6.
#1215330
Ja en och annan finns det. Se tidigare tråd i ämnet här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=119648

För egen del skulle jag gärna köra på ren HVO om Volvo gav sin välsignelse, vilket de tyvärr inte gjort ännu. Har övervägt att ta risken och göra det ändå men har hittills valt att avvakta med det. Försöker dock se till att tanka på ställen där det finns skäl att tro att HVO-andelen är relativt hög (OKQ8, Preem). Tyvärr finns inte Preems Evolution Diesel+ med 50 procent förnyelsebart i mitt närområde ännu. Hoppas att det dyker upp inom kort.
#1215341
Derank skrev:tankar det lite då och då via jobbet
Vad har du för bil?
andersuw skrev:Ja en och annan finns det. Se tidigare tråd i ämnet här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=119648

För egen del skulle jag gärna köra på ren HVO om Volvo gav sin välsignelse, vilket de tyvärr inte gjort ännu. Har övervägt att ta risken och göra det ändå men har hittills valt att avvakta med det. Försöker dock se till att tanka på ställen där det finns skäl att tro att HVO-andelen är relativt hög (OKQ8, Preem). Tyvärr finns inte Preems Evolution Diesel+ med 50 procent förnyelsebart i mitt närområde ännu. Hoppas att det dyker upp inom kort.
Oj den tråden missade jag trots sökfunktionen... Kanske går att sammanfoga?

Jag förstår dig! Jag hade inte heller gjort det i en nyare och dyrare bil. Men känner att jag kan chansa med min bil som är värd 10-15 000 kr.. Om det går bra för mig så kanske fler vågar testa framöver.

HVO uppfyller ju dock den amerikanska dieselstandarden. Så alla dieselbilar som säljs där borde egentligen vara ok. Även om tillverkarna kanske inte skulle köpa det vid garantiärenden.

Vet du om Volvo säljer några dieslar i USA?
#1215348
Massabrassan skrev:Oj den tråden missade jag trots sökfunktionen... Kanske går att sammanfoga?
Har inte sett att man tillämpar den lösningen här. Men det är förstås inget som hindrar att du nu gör inlägg i den ganska långa tråd som redan finns om saken. Kan vara en fördel att hålla diskussionen i en samlad tråd.
Massabrassan skrev:Vet du om Volvo säljer några dieslar i USA?
Tyvärr gör de inte det. Annars kunde man ju känna sig ännu säkrare på att bilarna i praktiken funkar alldeles utmärkt vid körning på ren HVO.
#1215444
Vi kör bägge våra dieselbilar på HVO.

Min sambo har en V70 2.0D 2008. Märks ingen skillnad alls, varken på förbrukning eller gång.

Jag åker en Mercedes 240D från 1982. Den går ju på vad som helst egentligen, men den går också finfint på HVO. Luktar lite bättre också. :-)-)
#1215445
S80_140HK skrev:Vi kör bägge våra dieselbilar på HVO.

Min sambo har en V70 2.0D 2008. Märks ingen skillnad alls, varken på förbrukning eller gång.

Jag åker en Mercedes 240D från 1982. Den går ju på vad som helst egentligen, men den går också finfint på HVO. Luktar lite bättre också. :-)-)
Ska bli intressant att se vad som händer med priserna runt årsskiftet. Just nu är ju HVO lite dyrare än vanlig diesel. Men 1 jan sänks skatten med 1:22 (slopad CO2-skatt). Det borde göra HVO klart billigare. Då lär nog fler så upp ögonen för bränslet.
#1215446
Massabrassan skrev:
S80_140HK skrev:Vi kör bägge våra dieselbilar på HVO.

Min sambo har en V70 2.0D 2008. Märks ingen skillnad alls, varken på förbrukning eller gång.

Jag åker en Mercedes 240D från 1982. Den går ju på vad som helst egentligen, men den går också finfint på HVO. Luktar lite bättre också. :-)-)
Ska bli intressant att se vad som händer med priserna runt årsskiftet. Just nu är ju HVO lite dyrare än vanlig diesel. Men 1 jan sänks skatten med 1:22 (slopad CO2-skatt). Det borde göra HVO klart billigare. Då lär nog fler så upp ögonen för bränslet.
Ja, det ska bli intressant! Sist jag tankade kostade HVO 14:62, men jag har 80öre rabatt året ut, vilket ger ett literpris på 13,82.... Vårat lokala elbolag gick ihop med några andra företag och byggde en HVO-mack nära oss. :)

Risken finns väl att tillverkarna i samband med den sänkta skatten smyghöjer literpriset istället.
#1215448
S80_140HK skrev:
Massabrassan skrev:
S80_140HK skrev:Vi kör bägge våra dieselbilar på HVO.

Min sambo har en V70 2.0D 2008. Märks ingen skillnad alls, varken på förbrukning eller gång.

Jag åker en Mercedes 240D från 1982. Den går ju på vad som helst egentligen, men den går också finfint på HVO. Luktar lite bättre också. :-)-)
Ska bli intressant att se vad som händer med priserna runt årsskiftet. Just nu är ju HVO lite dyrare än vanlig diesel. Men 1 jan sänks skatten med 1:22 (slopad CO2-skatt). Det borde göra HVO klart billigare. Då lär nog fler så upp ögonen för bränslet.
Ja, det ska bli intressant! Sist jag tankade kostade HVO 14:62, men jag har 80öre rabatt året ut, vilket ger ett literpris på 13,82.... Vårat lokala elbolag gick ihop med några andra företag och byggde en HVO-mack nära oss. :)

Risken finns väl att tillverkarna i samband med den sänkta skatten smyghöjer literpriset istället.
Läste precis på skatteverket att företag får göra skatteavdrag på biobränslen! Undar om det gäller privatpersoner också? Man kanske skulle prova! Det värsta som kan hända är ju ett nej. Egentligen är ju åtminstone CO2-skatt ren stöld på ett CO2-neutralt bränsle.

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 21393.html
Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]