Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1215340
Micce1980 skrev:
Derank skrev:Totalt tandlöst förslag, finns inga resurser att övervaka sådant. Och det säger sig självt.
Men skärp dig nu, hur kan man ens vara så negativ? :mrgreen: Klart det blir en förbättring i vilket fall, folk kommer att fällas och vissa kommer självmant att sluta. :-)-)

Klart det vore bra med mer övervakning, själv har jag inget att dölja så skulle kunna ha trafikpoliser i varje kvarter :wink:
Jag vet inte om du är ironiskt nu, men tror du själv att de notoriska rattsurfarna i 20års ålder kommer att bry sig? det är ju deras liv, smartphonen, de tittar ju inte ens upp när de går, stirrar rätt in i telefonen.

Häromdan gick en tjej rakt fram i en rondell över ett övergångsställe utan att ens flytta blicken från skärmen, jag kunde inte låta bli utan slängde mig på tutan i kollegans lastbil och satan vad madammen hoppade till, och sur blev hon, det kan jag lova.
#1215354
Derank skrev:Häromdan gick en tjej rakt fram i en rondell över ett övergångsställe utan att ens flytta blicken från skärmen, jag kunde inte låta bli utan slängde mig på tutan i kollegans lastbil och satan vad madammen hoppade till, och sur blev hon, det kan jag lova.
Ja det är rätt åt henne. Fattar inte att folk inte är mer rädda om sina liv. Det värsta är ju folk som bara kastar ut barnvagnen mitt framför fronten på en. Vad tusan tänker folk med? Dom verkar tro att bilar stannar på en 5-öring :???:
#1215368
Derank skrev:Häromdan gick en tjej rakt fram i en rondell över ett övergångsställe utan att ens flytta blicken från skärmen, jag kunde inte låta bli utan slängde mig på tutan i kollegans lastbil och satan vad madammen hoppade till, och sur blev hon, det kan jag lova.
Klart tjejen på övergångsstället blev sur, det hade förmodligen du med blivit om du har företräde och en annan bilist som tutat på dig har väjningsplikt :roll:
Lucif3r skrev:Ja det är rätt åt henne. Fattar inte att folk inte är mer rädda om sina liv. Det värsta är ju folk som bara kastar ut barnvagnen mitt framför fronten på en. Vad tusan tänker folk med? Dom verkar tro att bilar stannar på en 5-öring :???:
Om folk använder sin barn som sköld är såklart inte bra men poängen är att man inte ska behöva stanna på en 5-öring, framförallt när man närmar sig en plats där man har väjningsplikt. Skulle en barnvagnsrallyförare göra så mitt på en väg blir man väl dock sugen på att sikta på den som framför vagnen :wink:

Frågan är ju dock hur folk kan se negativt på en lag som oavsett verkningsgrad som kommer ge viss förändring till det bättre. Och nej det är ingen fråga från min sida... Lär inte ens läsa i tråden igen längre...
#1215372
Allinug skrev:Händerna på ratten? Men det är ju meningen att man ska kunna släppa ratten när bilarna blir självkörande...

Dessutom sitter inte koncentrationsförmågan i händerna; den sitter i huvudet.
nästa lag blir att man måste ha båda händerna på ratten alltid, totalt förbjudet att klia örat eller vadsomhelst...
#1215418
Exyzäta skrev:Med dagens och framtidens nya skärmar i bilarna som tar fokus från vägen för att byta radiokanal eller ändra värmen i bilen är det lika illa vilket som egentligen. Från min position uppe i lastbilen ser jag en hel del som inte borde ske när bilarna rullar förbi mig. :???:
För cirka en månad sedan såg jag en lastbilschaufför som INTE pratade i mobilen när han körde.
#1215427
Ska trafikpolisen få detta på sina axlar oxå? Den första känslan är att det kommer bli lika många bötfällda som de har bötfällt för att ha kört med dubbdäck på tex Hornsgatan i Sthlm. För två år sedan körde jag dör. Med nästan nya Hakka 8, o hade en polis precis bakom mig. Men visst, om det sker en olycka, o de kan bevisa att Karin 19år satt o tog selfie o uppdaterade sitt insta, samtidigt som hon körde över Agda 98år med rullator. Nej, se till att få ut fler trafikpoliser, eller som här på Kalkstenshawaii, här skulle några trafikpoliser vara Välkommna. Med tex Sthlm, alltså hela Sthlms län har ett 50-tal trafikpoliser. Seriöst. Tillsätter de en sådan här lag, måste det finnas poliser som kan se efter den.
#1215428
Trafikpolisen har ju efterfrågat den här lagen. Dom har klagat på att den tidigare formuleringen varit för luddig och svår att ge böter för.
Nu får dom bättre verktyg att sätta dit rattsurfare. Självklart har en sån här förstärkning av lagen betydelse. Att vissa fortfarande struntar i den är också självklart, men med Deranks syn ska vi kanske inte ha trafiklagar alls så länge vi inte har polisresurser nog att straffa alla som gör fel.
#1215468
"Nu ska detta kompletteras med att föraren inte får använda mobilen på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."

Det är alltså ok att SMSa, Surfa, Titta på Youtube, Facebook osv under färd bara man man satt fast luren på instrumentbrädan i en hållare och inte håller den i handen. Känns ju säkert.

Problemet är väl inte att man kör med bara en hand på ratten. Problemet tycker jag är att SMSande, Surfande och tittande på Facebook och Youtube tar uppmärksamhet från trafiken hos föraren.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]