Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1215986
Man ska sätta in det i ett större perspektiv tycker jag.

Så alla som tänker tanka sin bil måste alltså lämna sin mobil i en speciell gastät förvaring innan man kör in på macken, för det behöver ju inte vara så att du ringer upp någon, du kan ju lika gärna få ett sms eller inkommande samtal som du väljer att inte besvara men ändå får telefonen att vakna upp. Det sitter ju tex en elektromagnetisk vibrator i luren. Och som alla vet är ju smartphones absolut inte klassade för användning i explosiv miljö.

Du måste ju också byta till kläder och skor som är ESD skyddade så att absolut inga statsisk elektrisitetet kan komma att uppstå pga syntetmaterialet. Annars finns ju risken att du för ett ögonblick släpper pumphandtaget, du laddas upp statiskt när du råkar klia dig, och sedan fattar pumphandtaget och en svag urladdning sker.

Man bör ju också genast bygga om billen och tex montera gastätt kapslade startmotorer, generatorer, brytare, relän osv som är klassade att få användas i explosiv gasmiljö.

Det blir väldigt snabbt jobbit om man ska uppnå 100% säkerhet hela tiden.

Vad gör du förresten om bilen som kör in precis intill dig vid pumpen bredvid just håller på att bränna ur partikelfiltret så det är glödhett.
#1216001
Nej, arumentet om exposionsrisk vid tankning ger jag inte mycket för.

Det finns dock ett annat argument för förbud mot mobil vid tankning från Shell när man förbjöde mobiler i europa på sina mackar, och det är att det tar uppmärksamhet från uppgiften, folk trycker av pistolventilen innan man fått i den i tankröret så man sprutar ned både sig och bilen. Och vise versa när man drar ur pistolen och sätter tillbaka den i pumpen utan att ha släppt avtryckaren.

Eller det värsta av allt. Telefonen ringer och personen svarar genom att föra upp pistolventilen till örat och trycker av ocg därmed dränker in sig själv i bensin.

Eller klassikern, personen i andra ändan av luren säger något spännade och föraren slänger sig i i bilen och drar iväg med slangen fortfarande i tankröret.
#1216034
Fast nu när du tar upp Shell så var det ju på den tiden då man trodde att den tidens radiofrekventa strålning skulle kunna skapa gnista, vilket senare tillbakavisades. Dagens mobiltelefoner är ju fullfjädrade datorer med många fler komponenter. Men det har kommit både WiFi- och bluetooth-moduler på senare tid som är ATEX-certifierade, vilket innebär att de får användas i gas-zoner.
#1216048
VolvoB20 skrev:Du måste ju också byta till kläder och skor som är ESD skyddade så att absolut inga statsisk elektrisitetet kan komma att uppstå pga syntetmaterialet. Annars finns ju risken att du för ett ögonblick släpper pumphandtaget, du laddas upp statiskt när du råkar klia dig, och sedan fattar pumphandtaget och en svag urladdning sker.
Som denna här till exempel :-O)
Gas Station Fire, Static Electricity Starts a Flash Fire
#1217775
Jag tror att det blir svårt att få bort rattsurfandet genom enbart lagstiftning. Man får tänka på att många är starkt beroende av att hålla på med mobilen. Droger är ju förbjudna vid framförande av bil, men folk kör ju drogpåverkade ändå. Och risken att de lagförs för det brottet är försvinnande liten.

Dessutom, om de som lider av nomofobi tvingas hålla sig borta från sin mobil när de kör, så är jag säker på att vi andra ändå kommer att få hantera deras oro och ångest (över att de är ifrån mobilen) i trafiken.
#1217815
Rövhattar kommer ju alltid finnas hur man än vrider och vänder på det. Förhoppningen (från mitt håll) är att det faktiskt blir en tydlig nolltolerans som gärna får kablas ut medialt så att folk tänker ett steg till - jag vill ändå tro att de flesta förarna är kapabla att göra det.
#1217819
En bra grej är att det antagligen blir lättare att fälla folk i efterhand vid olycka om det kan visas att de petet på mobilen. Att polisen skulle åka runt och bötfälla folk för detta kan vi nog utesluta. De har (med rätta) viktigare saker för sig.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]