Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1231760
Är det ingen av er som sett lastbilschaufförer, nästan uteslutande utlandsregistrerade, som sitter och tittar på en surfplatta monterad på instrumentbrädan? Skulle inte förvåna mig om dom tittar på en film. :x
Som jag uppfattar det så är detta lagligt, OM det inte påverkar ditt sätt att framföra fordonet.
#1231761
En gammal kollega som på sommaren brukade dra iväg med sin familj o kränga käk på festivaler berättade att när han körde långresor på kvällarna efter avslut (säg från Österlen till Enköping) så blev det ju så långtråkigt, och i bilen han hade kunde han titta på film i mittskärmen. Så det gjorde han, och tyckte det var en jättebra idé. Han var å andra sidan en sån som fick soppatorsk i tid och otid på hantverksbilarna för han tittade ALDRIG på mätarhuset, som ju bekant brukar visa med en liten lampa om soppanivån är låg. Vet inte hur många gånger vi fick avbryta våra jobb och åka iväg till honom med en dunk.

I de V70 som har mittskärmen kan man titta på TV om bilen står still, däremot går det i VIDA låsa upp så att det går att titta oavsett fart. En bekant låste upp det men använde det nog sällan, det var mest "för skojs skull" och att han då kunde titta när sambon körde.
#1231764
grillchips skrev:Jag tror att det är ytterst få av "vanliga bilanvändare" som har mobilhållare om jag ska vara ärlig. Tror snarare att det är tjänstebilsfolk som reser mycket med sin bil som står för större del av mobilhållarägandet. Resten skiter i det eftersom de bara kör fram och tillbaka till gallerian, ner med den i mugghållaren och ringer det så tar man ju bara upp den och svarar, eller hur? :P
Ungefär så, ja. För mig är det nästan likställt med att ha en bälteshållare för telefonen :o

Baserat på att få (antagligen) har hållare känns det inte som en tandlös lagändring och jag tror få skulle bemöda sig tillgå hållare för att komma runt lagen. Men jag bor långt uppe i norr, använder inte bil i tjänsten och utsätts inte för kökörning mer än ett handfull antal gånger per år, så det är ju ganska rakt emot hur jag tror joel80s bilvardag ser ut.
#1231778
Det var en bra lag som skulle kommit långt tidigare.Vet inte hur många gånger jag på hojen råkat illa ut för dessa klåpare i trafiken med mobil när de gungat fram och tillbaka eller t.o.m försökt klämma mig mellan deras fordon och ett vägräcke pga mobilen och därmed inte haft en susning om andra i denna trafik.Minns särskilt väl en yngre tjej som med sin förmodade väninna körde rakt ut framför mig i en rondell där bägge stirrade rakt ner på sina mobiler.Väl framme vid ett trafikljus knackade jag på deras sidoruta för en vettig förklaring (om den nu fanns) där de båda fortfarande pratade i sina mobiler.Så det var skönt att någonting hände och ett större antal har ju redan åkt dit för detta numera där böterna skulle varit långt högre.
#1231783
EbbevonVolvo skrev:Är det ingen av er som sett lastbilschaufförer, nästan uteslutande utlandsregistrerade, som sitter och tittar på en surfplatta monterad på instrumentbrädan? Skulle inte förvåna mig om dom tittar på en film. :x
Som jag uppfattar det så är detta lagligt, OM det inte påverkar ditt sätt att framföra fordonet.
Jo det gör dom säkert ,farsan hade en jobbarkompis som kollade på ett par filmer på vägen ner till Italien men han var svensk chaffis.
#1231856
Schmoyoho skrev:
Lobocut skrev:Man kan fråga sig varför dom envisas med att förbjuda att hålla i telefon och prata, men samtidigt är det ok om man använder handsfree. Det finns flera undersökningar som visar att det är samtalet i sig som är problemet, inte hur du samtalar.

Lagen var bra som den var innan dom ändra.
Syftet var åtminstone delvis att det skulle bli lättare för polisen att ta fast folk som använder mobilen bakom ratten. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle bemöda sig mickla på sig ett headset under körning så telefonen är ju i princip ute ur bilden då.

Jag känner igen du säger men jag vet inte om det även gäller samtal med medpassagerare, att det skulle negativt inverka på körningen? Jag märker personligen ingen nedsättning i koncentrationsförmåga varken om jag pratar i telefonen eller med medpassagerare eller bara åker omkring och headbangar (eller åker omkring utan att headbanga och trumma på ratten). Att däremot ta fram telefonen och börja ringa samtal, navigera sig fram till rätt kontakt osv är ju ett tveklöst störningsmoment. Och därför tycker jag lagändringen är bra. Skrämmande ofta jag tycker man ser vinglande bilar, folk som pendlar i hastighet osv som när vid omkörning visar sig vara någon med ansiktet i mobilen och jag hoppas det är dem polisen kommer att börja ta fast.
joel80 skrev:Inget mer pillande på mobilen när folk kör. (Om den inte sitter i en hållare.. haha.. då kan man fortfarande tydligen få facebooka?)
Jag förstår inte att så många har så kul åt detta påstådda kryphål. Hur många har ens hållare? Ganska få skulle jag tro, jämfört med hur många som har smartphones eller åtminstone en mobiltelefon (99,9%?). Jag har svårt att tänka mig någon ska orka sitta och pilla på telefonen i någon större utsträckning med den fäst i en hållare.

Men vad är skillnaden att navigera fram en person i telefon i jämförelses med bilen egna utrustning? Det är fortfarande helt ok att sitta och pilla fram nummer i bilen egna utrustning, du kan även sitta och pilla i din gps.

Att någon vinglar och pillar i telefon kunde man redan få böter för enligt lagen som ändrades 2013.
#1232265
Hade jag inte tvärbromsat ikväll på vägen hem hade jag fått en Toyota i sidan av bilen. Föraren verkade inte ens ha sett mig, jag såg dock förarens ansikte väl som så fint lystes upp av ljuset från telefonen :wink: Tyvärr ser jag fortfarande dagligen förare i moderna bilar med blåtand som håller luren vid örat. Men det är klart, hur ska man lära folk som inte vill sköta sig.

En annan såg ju till att para luren med bilen innan jag körde från säljarens parkering :wink:
#1232268
det kan ju finnas tillfällen då man vill prata ostört om man har passagerare i bilen och då är man ju tvungen att ta upp luren och koppla ur blåtanden, och jag tror inte det är något större problem för de flesta att hålla luren mot örat, prata i telefon och ha blicken på vägen och framföra sin bil samtidigt. Om du däremot sitter och stirrar ner i skärmen och surfar, twittrar ej vad det nu är, är ju e annan femma.

Prata är ju som att prata med vilken medpassagerare som helst och det bör de flesta klara av.
#1232491
Allinug skrev:Frågan är om det inte är minst lika illa att hålla en kaffekopp i handen och koncentrera sig på att inte bränna sig?
Om inte farligare än att hålla luren mot örat.
Surfa meja och twittra däremot hör inte hemma bakom ratten.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]