Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1232555
Att prata i mobilen tycker jag är det minsta bekymret - visst, alla klarar inte av att hålla fokus på vägen samtidigt som dom pratar i telefonen men... Det är som nämnts surfandet, skrivandet, selfies och gud vet allt som är det största problemet. Sådant som faktiskt "kräver" att du släpper blicken från vägen.

Missförstå mig dock rätt, pratandet i mobilen är fortfarande ett störande moment som bör undvikas till högsta grad, men är som sagt minsta bekymret när man jämnför det med allt övrigt folk sysslar med.
Det är ytterst sällan - om ens någonsin - man absolut måste prata i telefonen medans man kör.
#1232566
Det pratas om att "dom som behöver det" ska fortfarande få hålla telefonen i handen. Typ yrkeschaufförer, utryckning/polis, d.v.s dom som verkligen behöver hålla koncentrationen på vägen. Och yrkeschaufförer, är det också alla hantverkare som kör runt i trafiken med konstant lur i örat fortfarande?? Trots 2 veckors förbud.....
#1232587
Jag tror största "vinsten", med den nya lagen, är att polisen inte behöver diskussionen ha om det har "varit menligt för framförandet av fordonet" att hålla i telefonen.
#1232589
SvenB skrev:Jag tror största "vinsten", med den nya lagen, är att polisen inte behöver diskussionen ha om det har "varit menligt för framförandet av fordonet" att hålla i telefonen.
Joo, så är det ju. Ju enklare förbud det är desto lättare att förstå vad som är rätt och fel, och lättare för polis och domstol. Nu (när dom får prejudikat) så blir det böter på plats (enligt polisen i videon ovan) och då minskar ju belastningen på domstolarna. Innan har ju varje fall gått till domstol, nu blir det bara dom som inte skriver på (som på hastighetsöverträdelser, rödljus och liknande).
#1232814
Magnus-B skrev:
EbbevonVolvo skrev:Är det ingen av er som sett lastbilschaufförer, nästan uteslutande utlandsregistrerade, som sitter och tittar på en surfplatta monterad på instrumentbrädan? Skulle inte förvåna mig om dom tittar på en film. :x
Som jag uppfattar det så är detta lagligt, OM det inte påverkar ditt sätt att framföra fordonet.
Jo det gör dom säkert ,farsan hade en jobbarkompis som kollade på ett par filmer på vägen ner till Italien men han var svensk chaffis.
Är ganska få som tittar film i lastbilarna ! Om ni tittar noga så så är det 99% som har GPSen på ! Finns alltid ett o annat pucko ute oxså
#1234888
I dag fick jag bevis att detta, med handhållen mobil, inte är bra den hårda vägen, nästan. Jag gick från affären här i "byn" då en "dam" i en S 60 kommer farande med mobilen i handen. Jag såg henne när hon är kommer mot mig. Ser att hon är helt upptagen med sitt telefonerande. Tar därför ett steg åt sidan, men höger backspegel träffar mig. Då vaknade hon och tvärnitar och kommer flygande ut, fortfarande babblande i luren. Jag bad henne att ge fan i telefonen. Svaret blev att hon minsann hade simultankapacitet eftersom hon var kvinna. Jag frågade då varför hon inte vejde för mig. Jag fick inget svar, hon satte sig i bilen och for iväg fortfarande babblande i telefon ??:-/
#1234892
Herregud Sven, vilken jävla typ! Hur gick det med dig? Speglarna har ju lite rörelsemån förstås men är fortfarande hårda.
#1234918
Jo, det gick bra. Jag såg till att bara spegeln tog i mig så den fälldes in. Kunde gått mer åt sidan, men ville väcka henne. :lol:
#1234969
SvenB skrev:Jo, det gick bra. Jag såg till att bara spegeln tog i mig så den fälldes in. Kunde gått mer åt sidan, men ville väcka henne. :lol:
Snyggt gjort. Jag hade nog inte vågat, gäller ju att lita på att människan kör rakt.

Du ska inte polisanmäla för smitning? Det är det ju rent tekniskt om hon bara drog :-P
#1234970
Vissa borde man få plocka kortet av direkt. Lite som ett envarsgripande. Önskar du kunde tagit kortet från henne Sven. :)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.