Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1215575
llesrof skrev:
Exyzäta skrev:Med dagens och framtidens nya skärmar i bilarna som tar fokus från vägen för att byta radiokanal eller ändra värmen i bilen är det lika illa vilket som egentligen. Från min position uppe i lastbilen ser jag en hel del som inte borde ske när bilarna rullar förbi mig. :???:
För cirka en månad sedan såg jag en lastbilschaufför som INTE pratade i mobilen när han körde.
Det var ju bra att du bara har sett EN. Jag kör ju tankbil (bensin och diesel) i jobbet och vi får bara koppla upp telefonerna mot bilens blåtand och helst inte prata alls under färd om det inte är något akut. Tala i telefon kan man göra vid lossning på mackarna när man ändå står och inget gör medans bränslet rinner ner med 1000 liter/minut.
Bilagor
5042B151-AB88-4BD6-B58E-2D8F7AAF36EA.jpeg
5042B151-AB88-4BD6-B58E-2D8F7AAF36EA.jpeg (1.72 MiB) Visad 248 gånger
#1215671
Exyzäta skrev:
llesrof skrev:
Exyzäta skrev:Med dagens och framtidens nya skärmar i bilarna som tar fokus från vägen för att byta radiokanal eller ändra värmen i bilen är det lika illa vilket som egentligen. Från min position uppe i lastbilen ser jag en hel del som inte borde ske när bilarna rullar förbi mig. :???:
För cirka en månad sedan såg jag en lastbilschaufför som INTE pratade i mobilen när han körde.
Det var ju bra att du bara har sett EN. Jag kör ju tankbil (bensin och diesel) i jobbet och vi får bara koppla upp telefonerna mot bilens blåtand och helst inte prata alls under färd om det inte är något akut. Tala i telefon kan man göra vid lossning på mackarna när man ändå står och inget gör medans bränslet rinner ner med 1000 liter/minut.
Brukar det inte vara mobiltelefonsförbud på mackar och liknande där brännbara vätskor hanteras?
#1215693
Förr i tiden hade mobiler ett löstagbart batteri. Om man tappade telefonen hårt i marken och marken var täckt av bensin kunde det teoretiskt upptå en gnista när batteriet slets loss av smällen när luren slog i marken. Och då skulle det eventuellt kunna bli en gnista vid batteripolen på batteriet. Som möjligen skule kunna anända bensinen.

Nuförtiden är ju batteriet fast.
#1215739
VolvoB20 skrev:Förr i tiden hade mobiler ett löstagbart batteri. Om man tappade telefonen hårt i marken och marken var täckt av bensin kunde det teoretiskt upptå en gnista när batteriet slets loss av smällen när luren slog i marken. Och då skulle det eventuellt kunna bli en gnista vid batteripolen på batteriet. Som möjligen skule kunna anända bensinen.

Nuförtiden är ju batteriet fast.
Har du öppnat en smartphone någon gång? Det har jag. Och batteriet är inte alls fast monterat på många modeller. Det sitter visserligen bakom ett bakstycke men fast, det är det inte.
#1215866
Precis, det är stor skillnad på "fast batteri" och "ej utbytbart" batteri.
Dom "ej utbytbara" batterierna är precis likadana som dom som är utbytbara, bara det att du måste slakta hela telefonen för att komma åt det, samt att kablaget oftast är fastlött istället för att ha kontakter/kontaktpoler. Inget magiskt med dom.
#1215942
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev:Förr i tiden hade mobiler ett löstagbart batteri. Om man tappade telefonen hårt i marken och marken var täckt av bensin kunde det teoretiskt upptå en gnista när batteriet slets loss av smällen när luren slog i marken. Och då skulle det eventuellt kunna bli en gnista vid batteripolen på batteriet. Som möjligen skule kunna anända bensinen.

Nuförtiden är ju batteriet fast.
Har du öppnat en smartphone någon gång? Det har jag. Och batteriet är inte alls fast monterat på många modeller. Det sitter visserligen bakom ett bakstycke men fast, det är det inte.
Kontrollfråga:

Hur ofta tappar du din smartphone med så våldsam kraft att skalet spräcks, batteriet katapultas ut, anslutningarna slits av, det kommer en gnista, allt det i samma ögonblick som du missar tanklocket med pistolventilen och istället sprutar ut bensinen över luren på marken, just i det ögonblick som batteriledningar slits av ?
#1215957
Det behövs inte alls något våld. Det räcker med en gnista från elektronik som inte är explosionssäkerhetsklassad om du går in i ett område där det finns lättantändliga gaser i luften. Det är därför som det också är rökning förbjuden i dessa områden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar