Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1216034
Fast nu när du tar upp Shell så var det ju på den tiden då man trodde att den tidens radiofrekventa strålning skulle kunna skapa gnista, vilket senare tillbakavisades. Dagens mobiltelefoner är ju fullfjädrade datorer med många fler komponenter. Men det har kommit både WiFi- och bluetooth-moduler på senare tid som är ATEX-certifierade, vilket innebär att de får användas i gas-zoner.
#1216048
VolvoB20 skrev:Du måste ju också byta till kläder och skor som är ESD skyddade så att absolut inga statsisk elektrisitetet kan komma att uppstå pga syntetmaterialet. Annars finns ju risken att du för ett ögonblick släpper pumphandtaget, du laddas upp statiskt när du råkar klia dig, och sedan fattar pumphandtaget och en svag urladdning sker.
Som denna här till exempel :-O)
Gas Station Fire, Static Electricity Starts a Flash Fire
#1217775
Jag tror att det blir svårt att få bort rattsurfandet genom enbart lagstiftning. Man får tänka på att många är starkt beroende av att hålla på med mobilen. Droger är ju förbjudna vid framförande av bil, men folk kör ju drogpåverkade ändå. Och risken att de lagförs för det brottet är försvinnande liten.

Dessutom, om de som lider av nomofobi tvingas hålla sig borta från sin mobil när de kör, så är jag säker på att vi andra ändå kommer att få hantera deras oro och ångest (över att de är ifrån mobilen) i trafiken.
#1217815
Rövhattar kommer ju alltid finnas hur man än vrider och vänder på det. Förhoppningen (från mitt håll) är att det faktiskt blir en tydlig nolltolerans som gärna får kablas ut medialt så att folk tänker ett steg till - jag vill ändå tro att de flesta förarna är kapabla att göra det.
#1217819
En bra grej är att det antagligen blir lättare att fälla folk i efterhand vid olycka om det kan visas att de petet på mobilen. Att polisen skulle åka runt och bötfälla folk för detta kan vi nog utesluta. De har (med rätta) viktigare saker för sig.
#1229803
Nu är det 1 februari. Ni har väl inte hållit några mobiler i handen vid bilkörning idag?

Jag cyklade förbi ett antal bilister som satt med mobilen i handen när de krypkörde vid rödljusen idag. :shock:
#1229806
Om polisen inte börjar bötfälla bilister lite rakt upp och ner utan endast går på "hade personen telefon i näven vid olyckstillfället" så kommer vi nog se ungefär noll effekt här.
#1229816
Förhoppningsvis ägnar Polisen sina (knappa) resurser åt grövre kriminalitet än att vara ute och kontrollera mobil-användande, men jag tycker att det är självklart att inte fippla med mobilen när man kör, fast visst har vi alla syndat mer än en gång med just detta...

Mike
#1229824
Självklart. Det finns mycket annat som är mer rimligt att prioritera utifrån dagens möjligheter i resurser.
Men det blir nog en relativt tandlös lagstiftning, det tror jag. Tyvärr.
#1229830
mikethebik skrev:Förhoppningsvis ägnar Polisen sina (knappa) resurser åt grövre kriminalitet än att vara ute och kontrollera mobil-användande, men jag tycker att det är självklart att inte fippla med mobilen när man kör, fast visst har vi alla syndat mer än en gång med just detta...

Mike
Förhoppningsvis vore att de får större resurser så kan de sköta och se efter på alla håll. Men det lär vi tyvärr inte få se...

Vad som krävs är en attitydförändring så att folk vill göra rätt istället för fel. Ett enormt arbete men visst hade det varit värt det. Men sköter man sig själv har man i alla fall sitt på det torra så kan den där "rövhatten" sitta där och glo på sin lur
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]