Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1215418
Exyzäta skrev:Med dagens och framtidens nya skärmar i bilarna som tar fokus från vägen för att byta radiokanal eller ändra värmen i bilen är det lika illa vilket som egentligen. Från min position uppe i lastbilen ser jag en hel del som inte borde ske när bilarna rullar förbi mig. :???:
För cirka en månad sedan såg jag en lastbilschaufför som INTE pratade i mobilen när han körde.
#1215427
Ska trafikpolisen få detta på sina axlar oxå? Den första känslan är att det kommer bli lika många bötfällda som de har bötfällt för att ha kört med dubbdäck på tex Hornsgatan i Sthlm. För två år sedan körde jag dör. Med nästan nya Hakka 8, o hade en polis precis bakom mig. Men visst, om det sker en olycka, o de kan bevisa att Karin 19år satt o tog selfie o uppdaterade sitt insta, samtidigt som hon körde över Agda 98år med rullator. Nej, se till att få ut fler trafikpoliser, eller som här på Kalkstenshawaii, här skulle några trafikpoliser vara Välkommna. Med tex Sthlm, alltså hela Sthlms län har ett 50-tal trafikpoliser. Seriöst. Tillsätter de en sådan här lag, måste det finnas poliser som kan se efter den.
#1215428
Trafikpolisen har ju efterfrågat den här lagen. Dom har klagat på att den tidigare formuleringen varit för luddig och svår att ge böter för.
Nu får dom bättre verktyg att sätta dit rattsurfare. Självklart har en sån här förstärkning av lagen betydelse. Att vissa fortfarande struntar i den är också självklart, men med Deranks syn ska vi kanske inte ha trafiklagar alls så länge vi inte har polisresurser nog att straffa alla som gör fel.
#1215468
"Nu ska detta kompletteras med att föraren inte får använda mobilen på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."

Det är alltså ok att SMSa, Surfa, Titta på Youtube, Facebook osv under färd bara man man satt fast luren på instrumentbrädan i en hållare och inte håller den i handen. Känns ju säkert.

Problemet är väl inte att man kör med bara en hand på ratten. Problemet tycker jag är att SMSande, Surfande och tittande på Facebook och Youtube tar uppmärksamhet från trafiken hos föraren.
#1215509
I iPhone finns ju funktionen "Stör ej när jag kör", men jag misstänker att de som rattsurfar är så beroende att de inte vill använda funktionen. De kan helt enkelt inte slita sig från sin älskade mobil.

Använder ni funktionen?
#1215510
Använder inte min iPhone i bilen men däremot min Android, som sitter med ett fäste i ena vent-gallret. Waze har en liknande funktion som (om man kör) säger ajabaja om man försöker interagera med den. Enkelt att ta sig förbi förstås, för man klickar bara på "Jag är passagerare" och så är allt som vanligt.

Men jag gillar tanken.
#1215514
Tomas88 skrev:Håller med Joel.
Bara för att det är få som kommer att bli bötfällda så behöver ju inte lagen vara dålig.
Hoppas nu bara att lagen blir tydligt skriven och inte lika luddig som nuvarande.
Jag tycker lagen är dålig för som jag sade innan, problemet är inte att någon håller luren i handen. Problemet är att man tittar på den och SMSar eller Surfar och det stjäl uppmärksamhet från körningen.

Det blir ju inte bättre för att man sätter fast den på instrumentbrädan och sedan knappar på den där under färd.
#1215515
Jag använder också mobilen i en hållare. Kör alltid med Waze, och det händer att jag ändrar adress eller så.
Då oftast när jag ändå står stilla vid rödlyse eller så. Ringa och sånt kan jag göra via ratten.. det är skönt.
#1215516
joel80 skrev:. Ringa och sånt kan jag göra via ratten.. det är skönt.
Forskarna säger ju att mobilsamtal vid ratten också ökar faran rejält då det tar uppmärksamhet från trafiken eftersom den man talar med inte kan uppfatta situationen på samma sätt som en passagerare gör.

Att prata i telefon under färd höjder olycksrisken lika mycket som att ha barn i bilen eftersom de också inte uppfattar trafiksituationen utan fortsätter störa föraren.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]