Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1215241
"– Det är händerna på ratten som gäller från och med den 1 februari 2018, säger Adriana Haxhimustafa, pressekreterare åt infrastrukturminister Tomas Eneroth."

http://omni.se/fardigsurfat-mobil-bakom ... t/a/ngagkJ

Vad tror vi om detta då? Blir det lika tandlöst som föregående lag som nämns i artikeln?
#1215244
Med dagens och framtidens nya skärmar i bilarna som tar fokus från vägen för att byta radiokanal eller ändra värmen i bilen är det lika illa vilket som egentligen. Från min position uppe i lastbilen ser jag en hel del som inte borde ske när bilarna rullar förbi mig. :???:
#1215258
Tandlös eller ej så hurrar jag. Det kommer få vissa att fatta i alla fall och för varje "mobilsmurf" som försvinner är det en vinst
#1215261
Micce1980 skrev:Tandlös eller ej så hurrar jag. Det kommer få vissa att fatta i alla fall och för varje "mobilsmurf" som försvinner är det en vinst
Så sant! Men alla lagar blir lite tandlösa när det inte finns någon som övervakar dessa...
#1215266
Det har ju som sagts innan varit förbjudet "med störande handlingar" i bilen länge, men ingen har brytt sig tidigare. Och skulle man "hårddra" det så skulle det definitivt bli förbjudet med småbarn i bilen. Eller en hustru som sitter vid sidan och "tjötar" om hur man kör hela tiden..... :roll:
#1215301
Det är exakt det jag syftar på, förbudet mot "störande handlingar" i bilen togs ju sisådär på allvar.
Det vore trevligt om polisen hade resurserna att göra som man ex ofta kan se i brittiska realityserier om deras poliskår, där de rattar runt i en rondell, ser en person med telefon i handen och pang, bot utskriven. Samtidigt är det svårt att veta om verkligheten är så även i UK - det kanske visas och stärks lite extra i någon sorts skrämselpropaganda.

Oavsett, det var så jävla dags att det i lilla landet lagom som alltid ska vara så måna om säkerhet hit och dit, tog tag i det här. Pinsamt att det inte skett tidigare. Så sent som igår läste jag om TVÅ olika sällskap som utanför mina barns dagis höll på att få deras ungar tillknycklade av olika bilisterr som inte uppmärksammade att det var rött (eftersom de hade telefon i näven/vid örat). Det var alltså vid två olika tillfällen, på samma plats, inom tidsramen 30min.
#1215317
Händerna på ratten? Men det är ju meningen att man ska kunna släppa ratten när bilarna blir självkörande...

Dessutom sitter inte koncentrationsförmågan i händerna; den sitter i huvudet.
#1215332
Derank skrev:Totalt tandlöst förslag, finns inga resurser att övervaka sådant. Och det säger sig självt.
Men skärp dig nu, hur kan man ens vara så negativ? :mrgreen: Klart det blir en förbättring i vilket fall, folk kommer att fällas och vissa kommer självmant att sluta. :-)-)

Klart det vore bra med mer övervakning, själv har jag inget att dölja så skulle kunna ha trafikpoliser i varje kvarter :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Vi som beställt nya XC60

Vapour grey?? Färgen är faktiskt skitsn[…]

Vi som beställt nya V60

Låter som ett bra val av bil :-) Jag bo[…]

Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]