Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1231081
Ah.. Samma skit i en av våra jobb-bilar..
Jag brukar ta trådade headsetet om jag kommer ihåg men ibland har man inte huvet med sig.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1231124
Ja det klagade ju bussförarna över att de fick stanna vid vägkanten för att prata.
Körde själv en del amatörradio till för ett par år sen och det går ju lösa med en knapp på tex växelspaken till ptt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 Magnus-B, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1231126
Magnus-B skrev:Ja det klagade bu bussförarna över att de fick stanna vid vägkanten för att prata.
Körde själv en del amatörradio till för ett par år sen och det går ju lösa med en knapp på tex växelspaken till ptt.
Knapp på växelspaken! Man vad händer med manligheten då ... Inget är ju manligare är riktig CB radio i händerna på Kris Kristoffersson i Convoy från -78... :D :D :D

Bild
#1231129
Ja det klagade ju bussförarna över att de fick stanna vid vägkanten för att prata.
Körde själv en del amatörradio till för ett par år sen och det går ju lösa med en ptt knapp på tex växelspaken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1231151
VolvoB20 skrev:
Magnus-B skrev:Ja det klagade bu bussförarna över att de fick stanna vid vägkanten för att prata.
Körde själv en del amatörradio till för ett par år sen och det går ju lösa med en knapp på tex växelspaken till ptt.
Knapp på växelspaken! Man vad händer med manligheten då ... Inget är ju manligare är riktig CB radio i händerna på Kris Kristoffersson i Convoy från -78... :D :D :D

Bild
Sveriges lagar gör oss till fjollor helt enkelt.
Allvarligt talat så står jag bakom förbudet att surfa när man kör men det är ju lite hårdraget när man inte ens får hålla i den.
Ibland blir det dålig mottagning när den ligger i fickan då man måste lägga upp telefonen i sätet eller mugghållaren men man får ju inte hålla.
Tog faktiskt tag i luren igår och lyfte den från mugghållare när jag mötte en polis ,kunde inte låta bli.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1231541
Derank skrev:Mötte en ensam polis idag i Kramfors...och vad satt polisen med i handen och tittade på....jo, mobilen, jaja, det är ju bara människor de med, men lite småkul med tanke på den nya lagen, ska väl tilläggas att jag själv hade luren i örat då vi möttes.
Igår fattade regeringen beslut om att polisen bland annat skulle undantas från lagen.

Dock börjar det ju inte gälla för än nästa månad.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... det-i-bil/
#1231590
Så polisen får lov att kolla facebook,blocket m.m under tiden han kör bil...
Förbudet ska inte gälla vid "blåljusverksamhet " det är väl just då det i allra högsta grad är olämpigt att pilla med telefonen.
#1231708
Man kan fråga sig varför dom envisas med att förbjuda att hålla i telefon och prata, men samtidigt är det ok om man använder handsfree. Det finns flera undersökningar som visar att det är samtalet i sig som är problemet, inte hur du samtalar.

Lagen var bra som den var innan dom ändra.
#1231724
Fast att prata är ändå inte lika farligt som att sms-a eller pilla på mobilen för annat.. även om vissa verkar ha sjukt svårt att koncentrera sig på körningen när dom bara pratar i mobil.
Facebookandet kommer dom i allafall åt nu.. Inget mer pillande på mobilen när folk kör. (Om den inte sitter i en hållare.. haha.. då kan man fortfarande tydligen få facebooka?)

Vad är det du tycker blivit sämre med tillägget? Den gamla lagen är inte borttagen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]