Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rgoa
#1214737
Okej är riktigt frustrerad i skrivande stund och hoppas att jag kan komma till ro snart.
Kommer till mitt garage för att ta bilen till jobbet, varav jag ser att bilen rullat in i en annan.
Sambon hade använt bilen tidigare och den dumme fan hade glömt dragit handbromsen.
Så nu har min bil en lång reva på passagerare sidan, på plasten som tur är antar jag.
Den andras bil fick inte lika mycket skador men helt klart synliga.
Har en halvförsäkring på bilen min tjej är 24år. Täcker försäkringen denna typ av idioti?
Hur ska jag gå tillväga för att få ut bäst möjligaste i denna situation.
Har ej kontaktat den andra ägaren än med tanke på att klockan är rätt mycket.
Men vet inte riktigt vad jag ska säga, å herre va sur jag är nu -.-
Senast redigerad av 1 rgoa, redigerad totalt 0 gånger.
#1214751
Mitt råd är att ta det superlugnt. Som jag förstår det kom ingen person till skada av det oturliga, se nu till att ingen (vare sig du eller din tjej) kommer till skada av det här.

Ta det med stoiskt ro, det är det bästa. Du kan inte göra något åt vad som hände och det kan inte hon heller.

Försäkringstekniska detaljer, vad man får betala etc. Det är bara pengar och betyder ingenting i långa loppet. Däremot betyder det väldigt mycket hur du hanterar detta gentemot din tjej just nu.

Tror alla av oss har gjort rejäla missar då och då, man får notera dessa och gå vidare i livet en lärdom rikare. Jag backade tex ut ur ett garage men hade glömt stänga förardörren... det blev några tusen att få fixat men sånt är livet.
#1214758
Nu blev det mycket psykologi snack här. Försäkringen täcker motpartens skador men inte dina. Det är väl bara skriva en lapp till grannen och förklara situationen och anmäla till f-bolaget i morgon.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
#1214759
Halvförsäkring bil
Halvförsäkringen innehåller den grundläggande trafikförsäkringen som du måste ha. Förutom trafikförsäkringen innehåller den även skydd för brand-, glas-, och stöldskador, assistans och räddning, rättsskydd, maskinskada och elektronik, allrisk och kris. Halvförsäkringen täcker inte skador som din bil fått genom en trafikolycka, skadegörelse eller annan yttre olyckshändelse. För att få skydd för det behöver du en helförsäkring.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
#1214761
Okej tack för att du tagit dig tid och svarat.
Har pratat med mina kollegor och fått lite ro i kroppen.
Min bil är ju inte den nyaste heller och det var trots allt inte så mycket skador nu är man fått bort de värsta av plasten.
Men kan fan inte släppa att hon var så jävla korkad och glömde handbromsen. De går bara inte...

Får ta och lämna en lapp på den andra skadade bilen.
Så får jag se vad hon vill göra med detta. Vad tror ni att em självrisk kan gå på? Hennes bil är en 97..kanske vill hon ha pengar under bordet istället.

Hur går man ens tillväga vid en skada? Har aldrig råkat ut för någon.
Ska jag bara ringa mitt försäkringsbolag och berätta vad som hänt? Så löser de problemet sen? Eller ska motparten ringa sitt?
#1214764
Hände en kolega till mig. Hennes bil rullade på grannens. Hon fick betala typ 1500 i självrisk på den andra bilen som var i mindre bra skick men tror aldrig de åtgärdade den lilla skadan som blev så de kunde ju lika bra tagit en slant och fixat det själva. Hur de i sin tur gjorde upp med f-bolaget vet inte vi....

Kontakta ditt bolag och berätta vad som hänt om inte ägaren vill lösa det men en slant på sidan om. Ha reg nummer på den andra bilen redo. Sen löser bolagen det du får bara en räkning :wink:
#1214766
Står i ditt försäkringspapper vad självrisk en är ,brukar vsö väl vara 3 eller 5000 tusen beroende på vad du vällde när du tecknade försäkringen.
PS döm inte flickvännen för hårt nästa gång kanske det är du som råkar göra ett enkelt misstag det gör vi alla.
#1214769
volvofantast skrev:Står i ditt försäkringspapper vad självrisk en är ,brukar vsö väl vara 3 eller 5000 tusen beroende på vad du vällde när du tecknade försäkringen.
PS döm inte flickvännen för hårt nästa gång kanske det är du som råkar göra ett enkelt misstag det gör vi alla.
Vagnskada ligger där ja, men nu är det väl trafikförsäkringen som ska användas? Oftast är det ingen självrisk eller typ 1500 spänn. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
#1214827
svergie2 skrev:
volvofantast skrev:Står i ditt försäkringspapper vad självrisk en är ,brukar vsö väl vara 3 eller 5000 tusen beroende på vad du vällde när du tecknade försäkringen.
PS döm inte flickvännen för hårt nästa gång kanske det är du som råkar göra ett enkelt misstag det gör vi alla.
Vagnskada ligger där ja, men nu är det väl trafikförsäkringen som ska användas? Oftast är det ingen självrisk eller typ 1500 spänn. :)
Ofta finns väl en ungdomssjälvrisk (tjejen är ju under 25 år) på trafikförsäkringen. Och, straffa inte tjejen. Nästa gång är det kanske din tur att "klanta till det" :wink:
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]