Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1214774
Jag bytte mina lampor i går kväll (H4 och H3 lampor)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000031051/
och körde till jobbet idag på morronen i mörker och regn. Helt klart bättre ljus. När jag provade med LED-lamporna för ett tag sedan hade jag gamla (något år gamla) 55/100W lampor av okänt fabrikat (troligen köpt i Ullared). När jag bytte tillbaka så satte jag i nya Biltema "standard" och det blev bättre än innan, vilket inte är så konstigt. Däremot när jag bytte till dessa,
Halogenlampor Premium, 2 st.
Mycket effektiva lampor med extremt vitt ljus.
Ger upp till 50 % mer ljus på vägen och 33 % vitare ljus än konventionella glödlampor.
Tack vare att lamporna har en längre ljuskägla kan föraren upptäcka eventuella faror i god tid.
Skapar ett behagligt ljus som inte tröttar ut ögonen vid längre körsträckor.
Endast E-märkta (1) halogenlampor är godkända för standardkörning.
*12 V

Så blev det faktiskt ännu bättre. Hur många procent bättre kan jag inte säga men jämfört men dom gamla 55/100W lamporna är det en betydande skillnad. Heljuset har jag inte provat än och dimljusen kan jag inte jämföra med innan då en lampa varit trasig ett tag. Jag har dimljusen kopplade på det sätt som var "lagstadgat" när min bil var ny (det går inte att ha både dimljus och halvljus tänt samtidigt) men tänker koppla om det framöver. Vet ej om det är tillåter att köra med båda numera men nya bilar kör ju med 4 och ibland 6 lampor framåt på halvljus så någon ändring i lagen har det nog blivit för förr var det bara tillåter med 2 (och då räknar jag inte P-ljusen)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1214782
lennarte skrev:1...... men på den med "vanlig" H4 55W var det bara 11,5V. .....
Slänger du dessutom dit dessa på din 740 för 19 dollar så får du 13.8 Volt till din nya halogenlampor viket de är specade för att drivas av och du kommer garanterat få mycket bättre ljus, inte bara mer utan även vitare ljus . Jag har själv kört med sådana och när man eliminerar allt spänningsfallet blir man förbluffad över hur bra det faktiskt kan lysa och är lagligt.

https://www.ebay.com/itm/NEW-Voltage-Bo ... 2046135535

Det är inte lagligt att köra halv+dimljus.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1214798
Det är inte heller smart att köra med halv- och dimljus ihop. Dimljus lyser upp väldigt nära bilen. Resultatet blir att man både ofrivilligt placerar blicken närmare den egna bilen där det finns mer ljus, men också att man försämrar mörkerseendet på längre håll då ögat anpassar sig efter den högre ljusstyrkan som ligger närmare bilen.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1214858
Någonting skrev:Det är inte heller smart att köra med halv- och dimljus ihop. Dimljus lyser upp väldigt nära bilen. Resultatet blir att man både ofrivilligt placerar blicken närmare den egna bilen där det finns mer ljus, men också att man försämrar mörkerseendet på längre håll då ögat anpassar sig efter den högre ljusstyrkan som ligger närmare bilen.
dessutom är det olagligt och man bländar mötande trafik
Användarvisningsbild
av svergie2
#1215034
lennarte skrev:Jag bytte mina lampor i går kväll (H4 och H3 lampor)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000031051/
och körde till jobbet idag på morronen i mörker och regn. Helt klart bättre ljus. När jag provade med LED-lamporna för ett tag sedan hade jag gamla (något år gamla) 55/100W lampor av okänt fabrikat (troligen köpt i Ullared). När jag bytte tillbaka så satte jag i nya Biltema "standard" och det blev bättre än innan, vilket inte är så konstigt. Däremot när jag bytte till dessa,
Halogenlampor Premium, 2 st.
Mycket effektiva lampor med extremt vitt ljus.
Ger upp till 50 % mer ljus på vägen och 33 % vitare ljus än konventionella glödlampor.
Tack vare att lamporna har en längre ljuskägla kan föraren upptäcka eventuella faror i god tid.
Skapar ett behagligt ljus som inte tröttar ut ögonen vid längre körsträckor.
Endast E-märkta (1) halogenlampor är godkända för standardkörning.
*12 V

Så blev det faktiskt ännu bättre. Hur många procent bättre kan jag inte säga men jämfört men dom gamla 55/100W lamporna är det en betydande skillnad. Heljuset har jag inte provat än och dimljusen kan jag inte jämföra med innan då en lampa varit trasig ett tag. Jag har dimljusen kopplade på det sätt som var "lagstadgat" när min bil var ny (det går inte att ha både dimljus och halvljus tänt samtidigt) men tänker koppla om det framöver. Vet ej om det är tillåter att köra med båda numera men nya bilar kör ju med 4 och ibland 6 lampor framåt på halvljus så någon ändring i lagen har det nog blivit för förr var det bara tillåter med 2 (och då räknar jag inte P-ljusen)
Det är inte tillåtet att köra med halvljus och dimljus samtidigt. Nya bilar dimmar ned sina ljus och dessa räknas därmed som P-ljus. Kias variant med fyra dioder på vardera sida är tröttsam...

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1216316
svergie2 skrev:[ Nya bilar dimmar ned sina ljus och dessa räknas därmed som P-ljus. Kias variant med fyra dioder på vardera sida är tröttsam...
Joo, bilarna med DRL är tröttsamma. Men det får man väl egentligen inte heller ha med halvljus då det är ett "dagljus" Dom jag menar som kör med halv och dimljus samtidigt är inte nerdimmade, det är nästan som 4 fjärrljus i ögonen. Det verkar vara nya bilar med LED-ljus, lyser väldigt starkt och irriterande. Får se hur det blir när jag monterat mina nya reläer och kabel direkt från generatorn, nya "Premium" lampor och 13,5V på lamporna istället for 11,5 som det är nu. Har 3 st fjärrljus som ska på också, men dom kan man ju knappast använda i dagens trafik..... :roll: Har för mig att jag läst någon gång att ju sämre ljus man själv har desto starkare tycker man det mötande är, får väl se om det är sant

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]