Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214517
Att det inte är i närheten av angivna förbättringar förvånar mig inte ett dugg.

Den upplevda skillnaden mellan Biltema Standard och Osram Night Breaker (jag har dock ej provat Laser) tycker jag ändå är stor, större än testet antyder. Men eftersom standarden mycket riktigt begränsar den faktiska ljusstyrkan har det nog mycket med hur ljusbilden i just de strålkastare jag använde påverkades. Mer ljus på rätt ställe med den dyrare lampan uppenbarligen. En livslängd på ca 2000 mil som jag fick ut tyckte jag var överkomligt för Osram-lampan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1214556
100 - 150% mer ljus är nog en "tidningsanka" få så mycket förbättring har jag har inte jag sett. Köpte i alla fall på Biltema i går deras "Blue Vision" i både H4 och H3 (dimljusen). Får se var det blir för förbättring, jag satte i nya Biltema "standard" för ett tag sedan men glödtrådsvakten lyser (slocknar på p-ljus) så jag ska prova att byta lamporna.
Annars är ljusrelä ett säkert sätt ätt få bättre ljus, i alla fall på lite äldre bilar. På nyare "slår" väl datorerna "bakut" om man monterar något sådant. Kollade på min 745-a för några veckor sedan med 35/35W LED-H4 ljus. Det lyste "ljusår" bättre, där kan man nog prata om 100 - 150%, men ljusbilden var för dålig och jag kunde inte justera strålkastarna något (fastrostat??) så jag satte tillbaka dom "gamla". När jag ändå höll på så mätte jag hur många V jag hade vid lamporna. På den sida med LED 35W var där 12,5V, men på den med "vanlig" H4 55W var det bara 11,5V. Reläar jag då dom nya H4 lamporna så kan jag få upp till 20% mer spänning och det ger 50% mer ljus + då dom 70% dom lovar på paketen :roll: .... :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1214610
lennarte skrev: På den sida med LED 35W var där 12,5V, men på den med "vanlig" H4 55W var det bara 11,5V. Reläar jag då dom nya H4 lamporna så kan jag få upp till 20% mer spänning och det ger 50% mer ljus + då dom 70% dom lovar på paketen :roll: .... :lol: :lol:
Spänningen gör mer än lampmodell. Det har ju sålts små step-up converters som man placerar vid lampan. Om man har spänningsfall i ett gammalt trött elsystem så det bara är tex 11.9 V vid lampan så transformerar den upp till vad du vill ha tex 14.4 V eller ännu högre men då får du byta lampor lite oftare. Dessa gör verkligen skillnad om man har spänningsfall och inte orkar byta elsystem.

OBS: det är ju för gamla relästyrda elsystem,

Bild
av andersuw
#1214639
Det tricket borde väl rimligen fungera även på bilar där matningen sker direkt från CEM snarare än via relä. Övervakningen känner bara hur mycket effekt som tas ut och så länge det håller sig inom gränsvärdena borde allt vara OK. Verkningsgraden på boxen är förstås inte 100 procent men man tappar nog bara ca 20. Alltså borde effektuttaget inte bli så mycket högre än med ett fullt friskt originalsystem utan spänningsfall. But don't take my word for it. ;-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214714
Perra83 skrev:Test är alltid kul att läsa.
Har någon sett något liknande test av xenonlampor?
Jag vet att jag sett något men det var ett tag sen.

I alla lampors tekniska datablad står ljusmängden i lumen angiven. Det skiljer mycket lite mellan premiumlamporna och standardmodellerna.

Därför köper jag hellre bra standardlampor som Osram Xenarc och använder pengarna jag sparar till att byta igen innan de hinner bli för dåliga.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1214720
andersuw skrev:Det tricket borde väl rimligen fungera även på bilar där matningen sker direkt från CEM snarare än via relä. Övervakningen känner bara hur mycket effekt som tas ut och så länge det håller sig inom gränsvärdena borde allt vara OK. Verkningsgraden på boxen är förstås inte 100 procent men man tappar nog bara ca 20. Alltså borde effektuttaget inte bli så mycket högre än med ett fullt friskt originalsystem utan spänningsfall. But don't take my word for it. ;-)
Strömuttaget ur CEM ökar i proportion mot den ökning av spänningen som omvandlaren fixar, plus omvandlarens interna förlust.
Så uttaget ur CEM blir klart högre, sen om det i praktiken blir ett problem eller inte är en annan femma.
av andersuw
#1214726
Ja det var just vad jag försökte säga. :D Men den del av ökningen som beror på att det tidigare fanns åldersrelaterat spänningsfall ligger ju helt inom gränserna eftersom den bara innebär en återgång till mer normala värden. Det som tillkommer är den interna förlusten i omvandlaren. Men om det hela är vettigt gjort borde den begränsa sig till max ca 20 procent. Och jag skulle tippa på att den ökningen ligger inom gränserna för vad CEM-utgången klarar.

Dessutom måste rimligen utgången vara konstruerad så att den har någon form av intern säkring, d.v.s. stänger av sig själv om den känner att uttaget blir för högt. Annars skulle ju en dyr styrenhet kunna gå åt pipan bara på grund av en enkel kortslutning, t.ex. i själva lampan. Alltså borde det vara rätt riskfritt att prova sig fram. Men eftersom jag inte testat själv upprepar jag vad jag sa: Don't take my word for it. ;-)

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]