Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1216099
Du menar Gent när du säger Amazon antar jag. DAF-fabriken i Born övertogs ju inte av Volvo förrän Amazon slutat tillverkas. Men visst, i Gent har man hela tiden gjort bilar som både du och jag och många andra betraktar som hur riktiga Volvo som helst. Jag har inte koll på var alla de sex Volvo jag ägt tillverkats. Men när det gäller mina senaste tre (855 T5 -94, V70 T5 -02, V70 D4 -15) vet jag att den första var byggd i Gent och de andra två i Torslanda. Man kan se tillverkningsplatsen på sista siffran i VIN-koden före själva chassinumret (sista sex siffrorna). En 1:a där betyder Torslanda och en 2:a Gent.
#1216180
Jag menade, för att förtydliga min miss om när Gentfabriken byggdes, att även Amazon har tillverkats där. Båda mina V 70, och båda mina V50 och min nuvarande V40 är tillverkade där. Vill minnas att någon av mina 740 var tillverkad där också. Jag har haft 5 stycken 740, varav fyra samtidigt. En var eventuellt tillverkad i Gent.
#1216691
Jepp. Därefter blev ju bilarna åtminstone delvis utlandstillverkade i och med att Gentfabriken öppnades.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...