Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1214089
Hej

Ja vilken är den sista RIKTIGA ÄKTA Volvon som är gjord i Sverige när Volvo HELT ÄGDES av Volvo i Sverige ?

Var det 940 eller S90/V90 dom tidiga ?

850 var inte helsvensk va? Eller var den det?
Dom la ner 850 97?
940 gjordes till 98a

Vet att S40 och V40 hade Mitsubishi bottendel ?


Vilken är den helt äkta riktiga sista Svenskägda samt Svenskuppfunna Volvon rakt av SWEDISH Only ?
Om man vill Undvika RISKOKARE till MAXIMALT vilket är det sista ?

Personligen har jag inget agg mot asiatiska bilar., En Toyota Supra Euro Spec skulle jag aldrig tacka nej till som exempel :)
Gillar även Gamla Nissan 300zx, och Mitsubishi 3000 :)
#1214108
NilsO skrev:Tror första generationens S80 var den sista modellen man lanserade innan Ford tog över?
Häftigt, det är en lyxig stor bil.
Om detta stämmer, då blir man glad.

Fler som kan bekräfta?

Är S80in helt svensk uppfunning ifrån början ?

Blev extra sugen på skaffa en nu kanske.

Dom släppte även T6 första året ?
Är detta verkligen helt svenskt ?

Blir imponerad då och glad :)
#1214135
Bara för att koncernägaren bor på andra sidan jorden, så konstrueras och produceras ju bilen ändå i Sverige. Men vissa delar har ju samproducerats med någon fabrik i ett annat land*. Tänk bara på el- och tänddelar, dom är ofta tillverkade av Bosch och VDO. Visserligen tyska fabriker, men även dom lägger ju tillverkningen i andra länder där det är mest fördelaktigt för tillfället.

*Vi kan dra en parallell från Fordtiden. Fords avdelning för personsäkerhet låg i Göteborg då under 90- och 00-talet. Ingen skulle väl kalla Ford för en Svensk bil bara för det?
I min V70 2.0F -08 sitter det en bältessträckare under baksätet. Det står Ford Motor Company på den. Och hela motorn är ju också en Fordmotor, det står dock ingen synlig Fordtext på den. Vill någon kalla min bil för Tysk eller Amerikansk? Jag anser den som Svensk.
#1214205
Tja...dagens nya SPA-bilar är konstruerade i Sverige, de flesta man stöter på byggs i Sverige och har svenskbyggda motorer...så några "riskokare" är det inte om det nu skulle vara ett problem.. :roll:

Men annars är det som sagt S80 som var den sista modell som presenterades innan Ford tog över ägandet 1999. Inte att förglömma att stora delar av volymerna av bilar före 1999 tillverkades i Belgien, även om bilarna räknas som svenska..fabriken i Ghent öppnade redan 1965..

/Thomas
#1214234
Jag vill ingalunda titulera mig som en expert här, men jag har flera vänner som just arbetat med design och konstruktion på Volvo sedan i.a.f. 90-talet. Och i lagom mogna ordalag (alkohol "kan" ha förekommit) så har bildesign och allt vad det innebär diskuterats flitigt. För att inte vara i branschen har jag kanske också varit på ovanliga firmafester bland den konsultdrivna sfären av konstruktörer o.s.v. Och eftersom man bejakar sitt inre bokstavsbarn samt även är Citroëntaliban med obotligt 240-intresse, så har ju ibland diskussionerna gått heta.

Som jag skulle vilja sammanfatta det så var det ungefär så att om man villen platsa på 90-talet så gällde att förlika sig med att VW och BMW är "facit" och det man måste gilla med läget ifall man skulle må bra och klara sig. Detta kanske mer var så som att VW/Audi gällde under utvecklingen av 850 samt BMW mer åt P28-tiden (heter den väl?) som lanserades i och med S80 1998 samt V70N 2000.

Vad gäller Ford-svordomar så är det faktiskt så att faceliften där vid 05/06 drog med sig lite Ford-"tänk" men den bilen får ändå ses som en Torslandabil tycker jag. V50, V70 2007 o.s.v. däremot, det är Fordplattformar, och det skall man vara väldigt medveten om ifall man vill ha en Torslandautvecklad bil. Stämningen och tankarna om Ford var inte alltid helt vackra. Ganska högt uppsatta människor har faktiskt uttryckt sig i ord man inte vill skriva.

Inga bevis på något men det här är väl mina känslor som bilfanatiker med alldeles för många likasinnade i vänskapskretsen. Och ja, jag är IT-konsult som har jobbat för en massa Volvokonsulter, och ja, jag är infödd Göteborgare...

Som sagt, inte direkt någon faktabibel, men hur de som skapat grejerna snackar på sina firmafester kan man ju i.a.f. dra vissa slutsatser om. -I den mån jag själv kommer ihåg rätt från dessa fester alltså... ;)
#1214252
Ähuuum, Volvo Amazon ritades av en Norrman, född i Amerika! Dessutom var det en italienare lite inblandad också.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Amazon
Där försvann det Svenska. Det går inte att säga att något skulle vara helsvenskt inom en sådan bransch. Det finns alltid något som har ett utländskt ursprung om man kollar upp ordentligt. Om inte annat så är alltid bensinen utländsk! :lol:
#1214262
jag var ironisk, det är ju bara löjligt att påstå att något är Svenskt inom bilbranshen, och vad gör det. ungefär som de som ville ha en skövdebyggd motor, vem bryr sig.
S/V60 Polestar utan taklucka

En kompis har en -15 utan lucka. IMG_6207.jpg

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]