Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1214880
Du menar totala försäljningssiffran över alla år då eller vad? 240 tillverkades ju i nästan tjugo år och det kanske innebär att det är den mest sålda Volvon totalt sett, i alla fall i Sverige. Men när det gäller popularitet bland tillgängliga alternativ (försäljning per år) borde den väl rimligen ha konkurrens av senare modellgenerationer?
#1214910
Jag tycker nya XC40 är den sista helt äkta Svenska Volvon. Än så länge. :lol: :wink: :lol:
#1215191
Duger inte. Det fanns många kantigare och S/V70 är ett halvhjärtat avsteg från kantigheten. Funkade inte enligt mitt sätt att se det. 850 hade bättre yttre formgivning och en egen stil. S/V70 bara förfuskade den.

Däremot tycker jag S/V70 var ett lyft invärtes. Men det beror rätt mycket på att man där satsade på en allmän kvalitetshöjning i alla möjliga avseenden snarare än på formgivningen som sådan. Inredningen i 850 är inte mycket att hurra för så när som på formen på stolarna som var ny och lyckad.
#1215315
Men jag tycker S70 är snyggt kantig – som 140 och 240 var. Jag har aldrig riktigt kunnat med bakpartiet på 744. Det är aningen bättre på 944, men ändå inte riktigt tilltalande. 700- och 900-serierna var också ganska lika många amerikanska bilar, bara att vi inte såg så mycket av dem i Sverige. De var kantiga på ett aningen vräkigt sätt. 140, 240, 850 sedan – och S70 – var liksom kantiga på ett subtilt sätt. Tycker jag :)
#1215336
När jag ifrågasatte S70 var det bara i jämförelse med 850. Jag tycker man förfuskade en lyckad design en aning vid ansiktslyftningen -97. På utsidan tycker jag bilen var snyggare före den ansiktslyftningen än efter.

Sedan stämmer det förstås att 700 (och 900 som ju var nästan samma bil) var väldigt USA-influerad i sin yttre formgivning. Jag bodde i USA ett år 1977/78 och jag minns hur förvånad jag blev när 700 lanserades 1982. Den såg ju ut precis som bilarna i USA då redan sett ut sedan åtminstone ett halvt decennium. Tyckte det kändes lite "B" att den inte bara såg ut som en amerikanare utan som en amerikanare med några år på nacken.

140-serien var väl ganska OK när den kom. Men den blev ju inte direkt vackrare av vad som gjordes när den blev 240 eller de sista åren på väg dit.
#1215945
tuuurbo skrev:Hej

Ja vilken är den sista RIKTIGA ÄKTA Volvon som är gjord i Sverige när Volvo HELT ÄGDES av Volvo i Sverige ?

Var det 940 eller S90/V90 dom tidiga ?

850 var inte helsvensk va? Eller var den det?
Dom la ner 850 97?
940 gjordes till 98a

Vet att S40 och V40 hade Mitsubishi bottendel ?


Vilken är den helt äkta riktiga sista Svenskägda samt Svenskuppfunna Volvon rakt av SWEDISH Only ?
Om man vill Undvika RISKOKARE till MAXIMALT vilket är det sista ?

Personligen har jag inget agg mot asiatiska bilar., En Toyota Supra Euro Spec skulle jag aldrig tacka nej till som exempel :)
Gillar även Gamla Nissan 300zx, och Mitsubishi 3000 :)
800 och 900-serien las ner 97 respektive 98 som du vet. Ford köpte Volvo PV 1999, nu kan man dra sina egna slutsatser om vilka som är de sista helt svenskägda modellerna.

På något sätt är det tråkigt att Volvo gick ifrån RWD helt även om jag tycker det är "tur" att 850 ändå blev FWD.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]