Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1214526
SvenB skrev:De finns de som hävdar att Volvo PV 544 var sista riktiga Volvon, men jag tror vi kan sätta in Amazon också :wink: Sedan kan man undra vad som gör att man pratar om riktig Volvo. Är det att alla komponenter är tillverkade i Sverige, eller att bilen monteras på Torslanda och inte i Gent.
Ja det blir ju väldigt beroende av vad man närmare bestämt menar när man tänker på det svenska inslaget. Dock är det ifråga om design/konstruktion/utveckling av nya bilmodeller och kanske även komponentutveckling och komponenttillverkning mer svenskt i de nya Volvomodeller som kommit de senaste åren (nya 90-serien, nya XC60 och XC40) än det var i föregående generation bilar, som utvecklades under Fords tid som ägare. Exempelvis är ju alla motorer till de nya modellerna både utvecklade och tillverkade i Sverige (även om det finns en motorfabrik för VEA-motorerna i Kina också). I motsats till Ford tillåter Geely att Volvo får satsa en hel del på egen produktutveckling och göra det med hjälp av delar som inte nödvändigtvis måste finnas på hyllan hos någon annan biltillverkare.
#1214530
Ja det är ju en bra poäng att det svenska inslaget kan variera beroende på vem som är huvudägare.

Sedan kan man väl fundera har svensk min 940 är som är monterad i Volvos fabrik i Samutprakarn utanför Bangkok ;)
#1214544
Sedan kan man ju fundera på hur svensk en Volvo PV var. Den hade amerikansk bakaxel och bromsar (bultmönstret på fälgarna var samma som Ford), t.o.m designen var amerikansk (jämför med en -40-tals Ford). Motorn var en kopia av Opel och elsystemet var amerikaskt i början (Motorola??) och blev senare tyskt (Bosch). Styrsnäckan var på senare Volvo engelsk, men var nog också amerikansk i början....
#1214547
S80_140HK skrev:Jag lägger min röst på 940. Efter 940 så tappade man konceptet lite och började fylla bilarna med en massa elektroniskt skräp och fokuserade mer på lyx än det faktiska användandet.
?:-/

Är nöjd att de utvecklats, hade inte kommit på tanken att köpa en Volvo annars.
#1214591
Lucif3r skrev:Utseendemässigt är x70 P80 den sista 'riktiga' volvon. När det gäller drivning så är 960/x90 sista riktiga volvon.
Ford-perioden är nog iaf dom sämsta volvos som gjorts. Kines-volvosarna vet jag inte, men jag springer och gömmer mig så fort jag ser en, för dom ser inte kloka ut. :roll:
Jo för 7/940 ser ju kloka ut :roll: :shock: :oops:
#1214625
AndreasThn skrev:Är nöjd att de utvecklats, hade inte kommit på tanken att köpa en Volvo annars.
Ja förvisso. Volvos problem har ju varit att bilarna periodvis utvecklats för lite och det problemet var som tydligast innan det fanns några utländska ägare med i bilden. Går man tillbaka till 60-talet var ju Volvos image klart bättre än både Audis och BMWs och man tillverkade/sålde troligen också mer än någon av dessa båda. Men sedan gick det utför för Volvo i jämförelse med konkurrensen.

Audi fanns ju inte ens på kartan förrän i slutet av 60-talet och började inte framstå som lite premium förrän på 80-talet när Quattron dök upp. Minns att en av mina kompisar ringde i slutet av 60-talet och berättade att hans föräldrar köpt ny bil och att det var en Audi. Jag trodde först att han skämtade för något sådant märke fanns väl inte. ??:-/

Vad BMW beträffar höll de på att kånka på 60-talet och var sedan på sin höjd attraktiva som sportiga "pojkbilar". Någon status att tala om fick de inte vad bilarna beträffar (motorcyklarna är en annan sak) förrän i slutet av 70-talet eller början av 80-talet.

Saab var ju heller inte riktigt att räkna med som allvarlig konkurrent till Volvo förrän 99:an dök upp 1967/68.

Volvo försatte dyrbar tid genom att i så ringa utsträckning utveckla sig under hela perioden från 60-talet och fram till början av 90-talet. Det verkar som om man inte riktigt förstod att det gällde att hänga med och bli mera "premium" i takt med att konkurrensen stärktes. Från lanseringen av 140/160-serien 1966 och fram till lanseringen av 740/760-serien nästan 20 år senare hände ju väldigt lite när det gäller de stora bilarna. Och det som då hände var alltför lite och alltför sent. Det var inte förrän med lanseringen av 850-serien 1991/92 som Volvo visade några klara tecken på att vakna till liv och vilja hänga med i utvecklingen. Men då hade man redan tappat väldigt mycket mark, åtminstone delvis i onödan, i förhållande till konkurrenterna.

Inte var det bättre beställt när det gäller de mindre bilarna heller. Där var det väl först med lanseringen av S40/V50 2004 som vi här i Sverige ens började räkna någon av de mindre bilarna (bortsett från cabbar, coupéer och sportbilar) som en "riktig Volvo". Före dess var det väl ingen av de mindre modellerna som hade mycket till försäljning här i Sverige även om S40/V40 kanske nådde halvvägs.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1214682
andersuw skrev: Audi fanns ju inte ens på kartan förrän i slutet av 60-talet och började inte framstå som lite premium förrän på 80-talet när Quattron dök upp. Minns att en av mina kompisar ringde i slutet av 60-talet och berättade att hans föräldrar köpt ny bil och att det var en Audi. Jag trodde först att han skämtade för något sådant märke fanns väl inte.
När jag jobbade på Esso Bilverkstad i mitten på -70-talet servade jag lite då och då en DKW F102 -65. Det var en modern bil med att vad den tidens bilar hade, väldigt bekväm att sitta i och köra. Det var bara ett fel, motorn, en 3-cyl. 2-T motor. I.f.s både större och starkare än Saab men för många (utom sanna DKW-entusiaster) var det föråldrat. Vid samma tid (alltså mitten på -70-talet) så köpte kompisen en "vanlig" bil (han hade haft en Dodge Lancer - 61 innan). Stolt kom ha och visade upp den, jag kände genast igen den för DKW F102 var ganska ovanlig då. När han öppnade huven så var det en helt annan bil. Han hade köpt en Audi 72 -66 så där var en rak 4-cyl. modern 4-T stötstångmotor. Året efter kom Audi Super 90, den "sopade banan" för Audis kommande framgångar. En riktig snabb och bekväm bil
#1214773
AndreasThn skrev:
S80_140HK skrev:Jag lägger min röst på 940. Efter 940 så tappade man konceptet lite och började fylla bilarna med en massa elektroniskt skräp och fokuserade mer på lyx än det faktiska användandet.
?:-/

Är nöjd att de utvecklats, hade inte kommit på tanken att köpa en Volvo annars.
Finns alltid två sidor på ett mynt. Jag avstår snarare att köpa nyare Volvo pga. mängden elektronik och finesser. Ska vara enkelt. :) Men alla är vi olika.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]