Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1214010
Om, I så fall hur lång sträcka är tillåtet att backa?
av andersuw
#1214018
Du får inte backa in på en enkelriktad gata. Däremot måste du rimligen få backa även om du befinner dig på enkelriktad gata. Det är ju inte sällan P-platser för fickparkering på sådana gator och det är ju knepigt att fickparkera utan att backa.

Allmänt gäller dock att man får backa bara om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter. Kommer det någon bakom på enkelriktad gata där backning innebär att man hindrar vederbörandes framfart har man således särskilt stort tryck på sig att avsluta eller avbryta snabbt så att den bakomvarande inte hindras.

Någon specifik regel för hur långt man får backa tror jag inte finns.

https://www.korkortsteori.se/avsnitt/tr ... v%C3%A4nda
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1214022
Precis. jag hittar inget i trafiklagstiftning om vad som gäller.

Tex. Om jag kör på en enkelriktad gata i stan, får jag backa in i en p-ruta vid fickparkering. Sunt förnuft säger ju att borde vara ok, men lagen har ingen text som tillåter det.

Böter kan det ju bli:

1000 kr i böter om man "003: Ej följt genom vägmarkering/vägmärke meddelad anvisning för trafiken genom att" inte färdas i angiven riktning.

Allt beror bara på om polisen ser genom fingrar med det, för något lagrum som gör det tillåtet att backa in i P-platsen finns ej.
av andersuw
#1214028
Tja hittar man inget specifikt är det den allmänna föreskriften som gäller, d.v.s. du får backa om det inte utgör fara eller hinder för någon annan. I praktiken löser sig väl det hela sedan på det ena eller andra sättet. Kör du på enkelriktad gata med någon efter dig och vill fickparkera brukar de flesta enligt min erfarenhet snällt vänta ett ögonblick så att jag kan backa in en första gång och den bakomvarande kan smita förbi. Jag gör förstås likadant själv när jag ligger bakom någon. Har man någon "elak" typ bakom sig som kör fram och blockerar luckan eller börjar blinka/tuta får man väl överväga om man vill gå ut och diskutera saken eller köra runt kvarteret.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1214034
andersuw skrev:Tja hittar man inget specifikt är det den allmänna föreskriften som gäller, d.v.s. du får backa om det inte utgör fara eller hinder för någon annan.
Men här finns ju faktiskt regler.

Lagen gör ju ingen skillnad på om du backar in på den enkelriktade gatan, eller om du backar på den enkelriktade gatan du redan är inne på.

Båda är ett brott mot "003: Ej följt genom vägmarkering/vägmärke meddelad anvisning för trafiken genom att" inte färdas i angiven riktning."

Enkelriktningen gäller ju hela gatan på samma sätt som en hastighetsbegränsning. Man kan ju inte komma undan med att man håller hastighetsgränsen just vid skylten , lika lite som att det är ok att färdas mot färdriktningen på enkelriktat bara man undviker platsen just där skylten står.

En nitisk polis kan ju faktiskt skriva ut en bot om man backar in i en P-ruta. Och ha stöd i lagen för det.
Användarvisningsbild
av SRT
#1214035
Skulle gärna vilja se någon form av bevis från den som drabbats av böter när han / hon backat in på en ledig parkeringsplats i samband med en fickparkering på en enkelriktad gata.Lär väl få vänta på det beviset.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1214036
SRT skrev:Skulle gärna vilja se någon form av bevis från den som drabbats av böter när han / hon backat in på en ledig parkeringsplats i samband med en fickparkering på en enkelriktad gata.Lär väl få vänta på det beviset.
Precis, i verkliga livet är det ok att bryta mot den lagen, bara man bryter mot den lagom mycket, och backar lagom långt, men absolut inte mer än lagom långt.

Sen om "lagom" är en bil-längd, 10 meter eller 50 meter har man ingen aning om.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1214046
Allt beror säkerligen på situationen. Om du t ex försöker fickparkera men inte klarar av det(som tydligen många har problem med), och orsakar en bilkö, då ligger du nog risigt till.
Men är gatan helt tom från andra trafikanter kan jag inte tänka mig att ens den mest nitiska polis skulle bry sig. Skulle så vara fallet så skulle dom ju inte ha tid med annat än att skriva böter på enkelriktade gator :P
av LarsBd
#1214058
Att backa in i en p-ruta på en enkelriktad gata borde vara samma sak som på en vanlig dubbelriktad väg, det enskilda körfältet är alltid enkelriktat oavsett hur många filer vägen har.
av andersuw
#1214060
VolvoB20 skrev:Lagen gör ju ingen skillnad på om du backar in på den enkelriktade gatan, eller om du backar på den enkelriktade gatan du redan är inne på.
Jo som jag har förstått saken gör den det. Det förbudsmärke som sitter i ena änden av en enkelriktad gata heter "förbud mot infart med fordon". Du får alltså inte passera märket i den relevanta riktningen oavsett om du gör det med främre eller bakre änden av bilen först. Däremot får du backa på den enkelriktade gatan när du väl tagit dig in på den på rätt sätt förutsatt att det kan ske utan hinder eller fara för andra.

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]