Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1213788
Flygande bilar har åtskilliga tillverkare försökt göra till kommersiella fordon redan så tidigt som på 50 talet men ännu har ingen lyckats i en större omsättning av dessa bilar.Skulle tro att det är annan form av teknisk kunnande samt utveckling man är ute efter i detta fallet. :D
#1213793
Det där kallar inte jag för bil. Det är ett flygplan med hopfällbara vingar. Att det sedan går att köra på vägen, förändrar inte min åsikt. Inte tror jag du får flyga med en sådan farkost i Sverige utan att ha certifikat. :wink:
#1213813
Inte riktigt sant. SAAB automobil, som såldes via SCANIA till GM gick i konkurs. Men moderbolaget som tillverkar/tillverkade flygplan och krigsmateriel lever. Man bör komma ihåg vad SAAB står för. Biltillverkningen skulle ju vara en tillfällig parantes efter kriget, och ge jobb till Trollhättan. Men det blev ju en hyfsad bil till slut.
#1213821
SvenB skrev:Inte riktigt sant. SAAB automobil, som såldes via SCANIA till GM gick i konkurs. Men moderbolaget som tillverkar/tillverkade flygplan och krigsmateriel lever. Man bör komma ihåg vad SAAB står för. Biltillverkningen skulle ju vara en tillfällig parantes efter kriget, och ge jobb till Trollhättan. Men det blev ju en hyfsad bil till slut.
Men det blev ju ändå ett slut........
#1213826
Exyzäta skrev:
SvenB skrev:Inte riktigt sant. SAAB automobil, som såldes via SCANIA till GM gick i konkurs. Men moderbolaget som tillverkar/tillverkade flygplan och krigsmateriel lever. Man bör komma ihåg vad SAAB står för. Biltillverkningen skulle ju vara en tillfällig parantes efter kriget, och ge jobb till Trollhättan. Men det blev ju en hyfsad bil till slut.
Men det blev ju ändå ett slut........
Och det finns nog inget enkelt svar på varför det blev så.
Men jag är ju lite färgad i ämnet oxå 8)
#1213828
SvenB skrev:Det där kallar inte jag för bil. Det är ett flygplan med hopfällbara vingar. Att det sedan går att köra på vägen, förändrar inte min åsikt. Inte tror jag du får flyga med en sådan farkost i Sverige utan att ha certifikat. :wink:
Risken är att det blir flygande besiktning direkt på den. :wink:
#1213846
Exyzäta skrev: Men det blev ju ändå ett slut........
Ja, på SAAB Automobil. Men SAAB som företag är inte slut.
#1214068
SRT skrev:Flygande bilar har åtskilliga tillverkare försökt göra till kommersiella fordon redan så tidigt som på 50 talet men ännu har ingen lyckats i en större omsättning av dessa bilar.Skulle tro att det är annan form av teknisk kunnande samt utveckling man är ute efter i detta fallet. :D
Geely Holding Group verkar inriktade på att realisera flygande bilar.
Li Shufu säger:
The team at Terrafugia have been at the forefront of believing in and realizing the vision for a flying car and creating the ultimate mobility solution. This is a tremendously exciting sector and we believe that Terrafugia is ideally positioned to change mobility as we currently understand it and herald the development of a new industry in doing so. Our investment in the company reflects our shared belief in their vision and we are committed to extending our full support to Terrafugia, leveraging the synergies provided by our international operations and track record of innovation, to make the flying car a reality.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]