Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Cubalibre
#1213525
Hej!

Jag var inne igår och bytte till vinterdäck (dubbfria), på min Volvo s60 2017 som har gått strax över 1000 mil, och det är ett fruktansvärt "sjungande" ljud ifrån dom, eller eventuellt något annat som låter?

Jag tycker att det låter som värst i låga farter....30-40 km/h......och det som jag tycker är väldigt märkligt är att det låter mer då jag svänger till vänster, och blir mer eller mindre helt tyst då jag svänger åt höger. Låter väl nästan som ett hjullager.....om det inte hade varit för att bilen är helt ny, och det var helt tyst igår med sommardäcken på.

Jag har läst mig till att vissa däck kan låta en del.....men det märkliga är ju att det förvärras då jag svänger vänster, och tystnar då jag svänger höger. Så min fråga är om det verkligen kan bero på däcken, eller om ni har några andra idéer på vad det kan vara?

/Niklas
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1213531
Dom kan ha råkat komma åt bromsskölden, och tryckt till den så att den går emot fälgen. Eller så sitter kanske någon balansvikt felaktigt så att den går emot bromsskölden.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1213534
Det låter mer eller mindre från alla däck, Ju grövre däck desto mer ljud. Också hårdheten i gummit (gamla däck) låter mer, även olika profiler låter olika (/45 låter mer än /65) och framför allt fabrikaten (billigare låter mer än dyrare). Detta jag skrivit är ganska generellt och det varierar mycket, men det di skriver att det låter mer när du svänger åt ett håll kan tyckas märkligt. Dagens bildäck (framför allt vinterdäck) märks med "rotationsriktning" alltså åt vilket håll däcket ska rulla. Kolla på sidan på däcken, det är i så fall markerat med en pil som markerar vilket håll däcken däcken ska rulla. Den kan vara "maskerad" i ett mönster på däcksidan, men den ska finnas. Typ så här
rullriktning.jpg
rullriktning.jpg (58.2 KiB) Visad 2243 gånger
Rullar ett däck åt fel håll kan det säkert låta mer i vissa lägen
av Cubalibre
#1213538
Innan jag märkte av att det lät mer vid svängning till vänster, och betydligt mindre då jag svänger höger.....så pratade jag med min däckgubbe....och han menade på att det inte var dom bästa däcken direkt.....och jag tror även att det är 45 i höjd på dom.....så det hade ju förklarat oljudet. Men för mig låter det riktigt skumt att det skulle försvinna vid högersvängar och bli värre vid vänstersvängar. Om något så skulle det väl antingen bli värre eller bättre åt båda hållen....

Alla fyra däcken är monterade rätt och har bra med luft i sig.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]