Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jofo
#1213471
Finns det någon lista på vad som går att uppgradera i en Volvo V60 2015 via mjukvara? Vissa saker likt tidur till parkeringsvärmare kan man ju uppdatera. Men vad kan jag göra mer med bilen utan att göra några fysiska ingrepp i bilen?
av andersuw
#1213533
Någon särskild lista över vad som uppdateras utan att göra fysiska ingrepp tror jag inte finns. Men om det handlar om saker som kan läggas till är det ju bara att gå igenom alla de tillbehör som finns på Volvos tillbehörslista som du hittar här. Där framgår ju om tillbehöret bara består av mjukvara eller något mer än så.

De exempel jag på rak arm kan komma på utöver parkeringsvärmare (när tillsatsvärmare redan finns) är följande:

Navigation (om bilen har Sensus Connect)
RTTI (Real Time Traffic Information, om bilen har Navigation)
iTPMS (däcktrycksövervakning via ABS-sensorerna på bilar med chassinummer 346153 eller högre; blev standard under modellåret 2015)
Fjärrstart av motor via bilens vanliga fjärr (om bilen har automatlåda och "rätt" motor)
Fjärrstart av bränslevärmare via bilens vanliga fjärr (om bilen har parkeringsvärmare)

Därtill finns vissa funktioner som kan ändras via laddning av mjukvara. Exempelvis har jag själv låtit ladda den mjukvara som krävs för att all ytterbelysning på bilen ska vara släckt med ljusomkopplaren i läge 0.

Det är också möjligt att ta bort funktioner som redan finns via mjukvara.
Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]