Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1213356
För oss som inte har garage och står parkerad utomhus i snöstormen.
Har provat varmt garage, tar runt 1.5 till 2 timmar att tina upp beroende på temp i garaget.
Att köra bilen i en tvätt har jag inte vågat när den har en 30 cm fryst snö-isblandning
på taket. Några som har några tips?
#1213370
Vad är problemet? Bara skrapa rutorna och borsta av det som ligger löst, sen är det ju bara att köra. Om man har lite isbark på bilen så skyddar det ju bara mot stenskott och slitage i vintertrafiken.
#1213493
Du kan behöva någon form av värmare för att smälta isen och snön. Antingen en elektrisk, men då måste du ha tillgång till 230 volt eluttag, eller en bränsledriven. Men en sådan kan vara 3 - 4 gånger dyrare än vad en elektrisk kostar. Beror lite på övriga tillbehör till den elektriska. Det finns en del att välja på.

En bränsledriven drar förutom bränsle, även batteriström. Så man får vara medveten om att det krävs kompletteringsladdning av batteriet om man inte har väldigt lång väg till jobbet. Det finns en tumregel: Man skall köra bilen minst lika länge som värmaren har varit igång för att ladda "tillbaka" den energi som värmaren har tagit ur batteriet.
Är man händig så kan man kanske hitta en begagnad bränsledriven värmare och montera den. Men det är lite kringutrustning till en bränsledriven värmare också.
#1213495
Dom gånger mina bilar varit ute och täckta av snö och is så räcker det med att riva gång motorn och värmen i kupen, ut och borsta och skrapa rutor, och när man är klar är bilen både snö-, isfri och varm i kupen.
Men då gör jag det på rätt sätt, dvs jag skrapar alla rutor och borstar taket, inte bara halva vindrutan och skiter i taket/bakluckan som många idioter tycker är tillräckligt... :roll:

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]