Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ravash
#1213179
Skulle någon kunna förklara hur en vinkelgivare fungerar? Vet att den mäter motorns varvtal, men hur går detta till egentligen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1213192
Givaren läser på kuggar eller hål som finns på svänghjulet. På ett ställe på svänghjulet så saknas det kuggar/hål, och när givaren passerar stället där det är blankt så vet styrboxen att motorn gått ett varv.
av Ravash
#1213225
Marlboroman skrev:Givaren läser på kuggar eller hål som finns på svänghjulet. På ett ställe på svänghjulet så saknas det kuggar/hål, och när givaren passerar stället där det är blankt så vet styrboxen att motorn gått ett varv.
Tack! Skickar vinkelgivaren en signal till styrboxen? Och varför vill man veta motorns varvtal?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1213237
Givaren skickar signaler till styrboxen som räknar kuggarna/hålen för att veta vart på varvet vevaxeln är. Om styrboxen vet i vilken position vevaxeln är och hur fort den snurrar så kan den räkna ut när och vart den ska skicka signal om att spruta in bränsle och ge gnista
av Ravash
#1213338
Marlboroman skrev:Givaren skickar signaler till styrboxen som räknar kuggarna/hålen för att veta vart på varvet vevaxeln är. Om styrboxen vet i vilken position vevaxeln är och hur fort den snurrar så kan den räkna ut när och vart den ska skicka signal om att spruta in bränsle och ge gnista
"Spruta in bränsle och ge gnista", jag antar att det är likadant i en elbil? Fast inte bränsle i det fallet.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]