Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1212673
Meddela besiktningsföretaget att du vill ha garantier för att de stryker denna typ av ogrundad information vid nästa besiktningstillfälle om det ev skulle bli aktuellt att anlita samma bolag igen. Allt sånt här bullshit kostar och det är kunderna som betalar.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1212828
Leopold skrev:Meddela besiktningsföretaget att du vill ha garantier för att de stryker denna typ av ogrundad information vid nästa besiktningstillfälle om det ev skulle bli aktuellt att anlita samma bolag igen. Allt sånt här bullshit kostar och det är kunderna som betalar.
Jag kommer att kontakta Opus imorgon och starkt ifrågasätta denna riktade och missvisande info som enbart syftar till att nedvärdera ägare av konventionella fordon!
Om det (mot förmodan) finns samma negativa info på en el-bil eller el-hybrid (hur räkna ut detta?) får jag väl krypa till korset och göra avbön!
Antar att det också kommer ett meddelande i PA-systemet i regeringsplanet hur många x antal ton CO2 som belastar klimatet vid resorna som Löven och hans Mp-extremister gör :mrgreen:

Mike
av NilsO
#1212831
Att ge information om (beräknad) mängd utsläppt koldioxid är också ganska meningslöst i sig eftersom den för de allra, allra flesta inte säger något. Hur "mycket" är ett ton koldioxid? Hur mycket (fossil) koldioxid kan man kosta på sig att släppa ut per år om man inte vill påverka miljön? Ett kilo? Ett ton? Hundra ton?

Den som är aningen insatt vet också att man enkelt kan räkna ut mängden utsläppt koldioxid med hjälp av körsträckan och att höfta bilens förbrukning.

Till detta kommer vad som sagts ovan om fossila vs delvis icke-fossila bränslen, framställning av el till elbilar etc.

Det är ju bra att man funderar över sina val av transportmedel, hur mycket bil man kör (och hur mycket man reser till Thailand). Många verkar göra det, och det verkar finnas ett sug efter vettig information. Men lösryckta uppgifter som dessa tror jag snarare bidrar till en trötthet.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1212837
NilsO skrev:Att ge information om (beräknad) mängd utsläppt koldioxid är också ganska meningslöst i sig eftersom den för de allra, allra flesta inte säger något. Hur "mycket" är ett ton koldioxid? Hur mycket (fossil) koldioxid kan man kosta på sig att släppa ut per år om man inte vill påverka miljön? Ett kilo? Ett ton? Hundra ton?

Den som är aningen insatt vet också att man enkelt kan räkna ut mängden utsläppt koldioxid med hjälp av körsträckan och att höfta bilens förbrukning.

Till detta kommer vad som sagts ovan om fossila vs delvis icke-fossila bränslen, framställning av el till elbilar etc.

Det är ju bra att man funderar över sina val av transportmedel, hur mycket bil man kör (och hur mycket man reser till Thailand). Många verkar göra det, och det verkar finnas ett sug efter vettig information. Men lösryckta uppgifter som dessa tror jag snarare bidrar till en trötthet.
Jo, detta tjat tröttar onekligen, och dessa pekpinnar och Pk-extremism gör inte saken bättre.
En annan aspekt är ju också att jag får intrycket att gemene man verkar tro att CO2 är ett gift som inte borde få finnas i atmosfären, detta tjat om just CO2 bidrar inte direkt till folkbildningen...

Mike
#1214914
angarna skrev:Kan bara hålla med CO2 är livsnödvändigt, vilket antagligen inte majoriteten av folket i detta land känner till.
Jo, utan CO2 ingen växtlighet att tala om...
Under dinosaurernas era var CO2-halten minst 4 ggr så hög som idag, växtligheten väldigt mycket frodigare och jordens medeltemp högre.
Krävdes en fet asteroid i Yucatan för att knäcka den eran.

Mike

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]