Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1217094
joel80 skrev:Men snälla du.. jag har inte sagt något som motsäger de siffrorna. Om du inte anstränger dig så hår att försöka se ut som att du kan så mycket utan faktiskt funderar över vad diskussionen och inläggen handlar om så blir det enklare.
Du har sagt att den prognos från Trafikverkets som jag refererade till (en procentfördelning på ca 50-50 mellan Förbifarten och "Gamla E4") inte alls stämmer utan har istället angett helt andra och mycket högre procentandelar för "Gamla E4" än för Förbifarten. Emellertid följer det inte av vad du säger om flödena på Essingeleden att det är något som helst fel på Trafikverkets prognos.
joel80 skrev:Jag jämför med idag, och att vi med tre filer idag och två filer efter förbifarten byggts får mindre antal filer per fordon som ska förbi, och att det skulle kunna orsaka en flaskhals till i Stockholmstrafiken.
Som jag angav i mitt föregående inlägg kan man på basis av Trafikverkets mätningar/prognoser idag räkna med ca 35.000 fordon per dygn från E4 norr om Häggvik till E4 söder om Häggvik fördelat på tre filer och ca 25.000 fordon fördelat på två filer i framtiden.
joel80 skrev:Om du läser vidare i dokumentet jag länkade till står det:
Då Förbifart Stockholm öppnar ökar trafiken i nord-sydlig riktning i modellen. I ett snitt
strax söder om Tpl Häggvik mer än fördubblas trafiken, dagens 104 000 f/d mot
prognosens 103 000 fordon/dygn + 113 000 fordon/dygn år 2040.
Det är alltså trafiken för alla 4 filer.. är vi idag har 3 filer och ca 100k fordon per dag ska det bli 4 filer och 226k fordon per dag. Därför jag alltså skrev "Kanske blir satans trångt i dom två filerna ner mot Förbifarten också."
Dina beräkningar stämmer inte av en rad skäl.

För nuvarande situation gäller följande:

1. Bara halva den trafikmängd du anger för flödet på E4 strax söder om Häggvik rör sig i den riktning du räknar på, det vill säga söderut. Siffran skall således vara 52.000 istället för "ca 100k" (eller 104.000).

2. Inflödet från E4 norr om Häggvik på 46.000 (hälften av 92.000) är mindre än det det södergående flödet strax söder om Häggvik på 52.000. Alltså förväntas en del av de 52.000 komma från Norrortsleden snarare än E4 norr om Häggvik. De passerar därmed inte på de tre filer som förmedlar trafiken söderut från E4 norr om Häggvik till E4 söder om Häggvik.

3. En del av inflödet från E4 norr om Häggvik kan förväntas svänga av till Norrortsleden. Den del av flödet som rör sig i riktning mot E4 söder om Häggvik är därför lägre än 46.000. Närmare bestämt kan det med utgångspunkt från Trafikverkets flödessiffror uppskattas till ca 75 procent av 46.000, det vill säga ca 35.000 fordon. Dessa ca 35.000 fordon fördelas idag på de tre filer som för från E4 norr om Häggvik till E4 söder om Häggvik.

För det framtidsscenario Trafikverket prognosticerar gäller följande:

4. Det prognosticerade flödet för Förbifarten strax söder om Häggvik (103.000) plus det prognosticerade flödet för "Gamla E4" strax söder om Häggvik (113.000) är lika med 216.000, inte 226.000.

5. Bara halva den trafikmängden, 108.000, rör sig i den riktning du räknar på, det vill säga söderut på antingen Förbifarten eller "Gamla E4:an".

6. Inflödet från E4 norr om Häggvik på 65.000 (hälften av 130.000) är minde än det södergående flödet strax söder om Häggvik på 108.000 för Förbifarten och "Gamla E4:an" tillsammans. Alltså förväntas en del av de 108.000 komma från Norrortsleden snarare än E4 norr om Häggvik eller vara resultatet av passager mellan Förbifarten och "Gamla E4". De passerar därmed inte på de fyra filer som du påstår blir en flaskhals.

7. En del av inflödet från E4 norr om Häggvik kan förväntas svänga av till Norrortsleden. Den del av flödet som rör sig i riktning mot antingen Förbifarten eller "Gamla E4" är därför lägre än 65.000. Närmare bestämt kan det med utgångspunkt från Trafikverkets flödessiffror uppskattas till ca 75 procent av 65.000, det vill säga ca 49.000 fordon. Dessa 49.000 fordon planeras i framtiden fördelas på de sammanlagt fyra filer (två plus två) som för från E4 norr om Häggvik till Förbifarten och "Gamla E4".
joel80 skrev:
andersuw skrev:Slutligen innebär inte de ökade flödena enligt ovan att det kan förväntas bli fler fordon på de två filerna på E4:an vid trafikplats Häggvik i södergående riktning mot "gamla E4:an" än det finns på de befintliga tre filerna i nuläget. Idag är flödet på de tre filerna ca 75 procent av ca 45.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 90.000) d.v.s. ca 35.000. I framtiden kan det handla om ca 40 procent av 65.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 130.000), det vill säga ca 25.000. Resterande trafik kan förväntas försvinna i riktning mot Förbifarten eller Norrortsleden.
Vad för du det ifrån att det bara är 75% av dubbelriktade trafiken? Var tar de 25% vägen?
Jag sa att det var 75 procent av den enkelriktade flödet, inte det dubbelriktade, och de 25 procenten är de som med utgångspunkt från Trafikverkets flödessiffror kan förväntas svänga av från E4 norr om Häggvik till Norrortsleden.
joel80 skrev:Sen är det också så att under morgonrusningen har du troligen en större del på väg mot stan.. Så flödet är ju inte helt jämnt över hela dygnet.
Visst kan flödet skilja sig mellan olika tider på dygnet. Jag har inte påstått något annat.
joel80 skrev:Och du försöäker förvilla och tar hälften av nuvarande trafik p.g.a dubbelriktning men delar inte minskningen på Essingelseden med hälften. (Det är åt båda hållen där också...)
Trafikverkets siffror anger totalt flöde i båda riktningarna. Jag tar därför hälften när jag räknar på trafik i bara den ena riktningen (såsom jag gjorde när jag räknade på antalet fordon i södergående riktning från E4 norr om Häggvik till "Gamla E4" söder om Häggvik) men hela flödessiffran när jag avser flödet i båda riktningarna (såsom jag i likhet med dig gjorde vad Essingeleden beträffar).
joel80 skrev:Man förväntar sig upp mot 226k fordon per dag vid Häggvik. Om hela 130k försvinner i tunneln har du fortfarande större del bilar som ska in mot stan än idag, men då får trängas på två filer där det delas.
Se de numrerade punkterna ovan.
av Mwi
#1217108
Om förslaget går igenom med nya miljözoner verkar det kunna ge ganska intressanta effekter, Volvo V60 D6 Euro5 som fick 40,000 i supermiljöpremie, kommer att förbjudas att köra i centrala Stockholm det kommer även att gälla Toyota Prius som har Euro4 klassning eller äldre.
Bilar som är äldre än 30 år kommer däremot att få köra fritt i Stockholm, kommer det att dyka upp bytesannonser? Typ V60 D6 bytes mot välvårdad 740.
Förslaget innebär att dagens system med miljözon byggs ut med ytterligare två zoner, klass 2 och klass 3.

Klass tre blir den strängaste zonen dit endast elbilar med batteri eller vätgas släpps in. En sådan zon kan vara Gamla stan i Stockholm.

Klass 2 omfattar övriga delar av innerstaden. Där godkänns bensinbilar från och med avgasnormen Euro 5, som började gälla 2011. För dieslar ställs högre krav: endast den högsta normen Euro 6 godkänns (2015).

Det stänger ute tiotusentals bilar i Stockholm, varav många miljöklassade dieslar som är bara några få år gamla. Det blir rött ljus även för många etanolbilar i Euro 4.

Inte ens Volvos laddbara supermiljöbil Volvo V60 släpps in i någon av zonerna. Orsak: Den kombinerar eldrift med diesel. Andra laddhybrider med supermiljöbilsstatus kombinerar el med bensin och omfattas därför inte av det föreslagna förbudet eftersom alla sådana bilar har euro 5 eller Euro 6.

Volvon lanserades 2012 – som Euro 5 och den klassningen gäller även årsmodellerna 2013, 2014 och 2015. Totalt har Volvo levererat 1.480 sådana bilar, varav 548 stycken är registrerade i Stockholm. Köparna av dessa bilar fick 40.000 kronor i statlig supermiljöbilsbonus.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvos- ... stockholm/
Användarvisningsbild
av joel80
#1217114
andersuw skrev:
joel80 skrev:Men snälla du.. jag har inte sagt något som motsäger de siffrorna. Om du inte anstränger dig så hår att försöka se ut som att du kan så mycket utan faktiskt funderar över vad diskussionen och inläggen handlar om så blir det enklare.
Du har sagt att den prognos från Trafikverkets som jag refererade till (en procentfördelning på ca 50-50 mellan Förbifarten och "Gamla E4") inte alls stämmer utan har istället angett helt andra och mycket högre procentandelar för "Gamla E4" än för Förbifarten. Emellertid följer det inte av vad du säger om flödena på Essingeleden att det är något som helst fel på Trafikverkets prognos.
Vad jag sagt är att det inte är i närheten av 50% av nuvarande trafik som kommer ta tunneln. Jag har om möjligt varit otydlig med det. Min problemställning som du från början t.o.m ifrågasatte (smått spydigt) med att vi bara kommer få två filer söderut mot Stockholm handlar om att jag befarar att vi kommer få en flaskhals där då det kommer trängas fler fordon per fil in mot Stockholm vid Häggvik efter Förbifarten öppnar. Om trafiken nu ökar så som man tror med typ en dubblering vid häggvik är det ju som du skriver fullt möjligt att den nya halvan åker ner i förbifarten.. Vi står ändå där med färre filer för den nuvarande trafiken in mot stan och enligt mig risk för köbildning och sena filbyten av de som ska längst fram innan dom byter fil.

andersuw skrev:
joel80 skrev:Jag jämför med idag, och att vi med tre filer idag och två filer efter förbifarten byggts får mindre antal filer per fordon som ska förbi, och att det skulle kunna orsaka en flaskhals till i Stockholmstrafiken.
Som jag angav i mitt föregående inlägg kan man på basis av Trafikverkets mätningar/prognoser idag räkna med ca 35.000 fordon per dygn från E4 norr om Häggvik till E4 söder om Häggvik fördelat på tre filer och ca 25.000 fordon fördelat på två filer i framtiden.
Och jag citerade ifrån samma dokument där det visar på att dom siffrorna du får ut inte stämmer. Du räknar lite som du vill med siffror för att försöka stärka (eller kanske målet mer är att svärta ner motparten?) din poäng.
andersuw skrev:
joel80 skrev:Om du läser vidare i dokumentet jag länkade till står det:
Då Förbifart Stockholm öppnar ökar trafiken i nord-sydlig riktning i modellen. I ett snitt
strax söder om Tpl Häggvik mer än fördubblas trafiken, dagens 104 000 f/d mot
prognosens 103 000 fordon/dygn + 113 000 fordon/dygn år 2040.
Det är alltså trafiken för alla 4 filer.. är vi idag har 3 filer och ca 100k fordon per dag ska det bli 4 filer och 226k fordon per dag. Därför jag alltså skrev "Kanske blir satans trångt i dom två filerna ner mot Förbifarten också."
Dina beräkningar stämmer inte av en rad skäl.
Suck.. många ord med dina egna åsikter utan värde för diskissionen.
andersuw skrev:
joel80 skrev:
andersuw skrev:Slutligen innebär inte de ökade flödena enligt ovan att det kan förväntas bli fler fordon på de två filerna på E4:an vid trafikplats Häggvik i södergående riktning mot "gamla E4:an" än det finns på de befintliga tre filerna i nuläget. Idag är flödet på de tre filerna ca 75 procent av ca 45.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 90.000) d.v.s. ca 35.000. I framtiden kan det handla om ca 40 procent av 65.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 130.000), det vill säga ca 25.000. Resterande trafik kan förväntas försvinna i riktning mot Förbifarten eller Norrortsleden.
Var får du det ifrån att det bara skulle vara 130.000? Det står tydligt i okumentet att man räknar med 213.000 fordon per dag där. 40% verkar du också bara hitta på.
Det kommer bli trångt vid Häggvik.
andersuw skrev: Vad för du det ifrån att det bara är 75% av dubbelriktade trafiken? Var tar de 25% vägen?
Jag sa att det var 75 procent av den enkelriktade flödet, inte det dubbelriktade, och de 25 procenten är de som med utgångspunkt från Trafikverkets flödessiffror kan förväntas svänga av från E4 norr om Häggvik till Norrortsleden.
Nu förstod du mig inte. Du räknar bort antalet fordon som blir minskning på Essingeleden utan att ta hänsyn till att det är dubbelriktade siffror där också, samt att du inte räknar med någon ökning av trafiken som dokumentet vi båda länkat till tydligt beskriver att man tror kommer komma.
Användarvisningsbild
av joel80
#1217115
Mwi skrev:Om förslaget går igenom med nya miljözoner verkar det kunna ge ganska intressanta effekter, Volvo V60 D6 Euro5 som fick 40,000 i supermiljöpremie, kommer att förbjudas att köra i centrala Stockholm det kommer även att gälla Toyota Prius som har Euro4 klassning eller äldre.
Bilar som är äldre än 30 år kommer däremot att få köra fritt i Stockholm, kommer det att dyka upp bytesannonser? Typ V60 D6 bytes mot välvårdad 740.
Förslaget innebär att dagens system med miljözon byggs ut med ytterligare två zoner, klass 2 och klass 3.

Klass tre blir den strängaste zonen dit endast elbilar med batteri eller vätgas släpps in. En sådan zon kan vara Gamla stan i Stockholm.

Klass 2 omfattar övriga delar av innerstaden. Där godkänns bensinbilar från och med avgasnormen Euro 5, som började gälla 2011. För dieslar ställs högre krav: endast den högsta normen Euro 6 godkänns (2015).

Det stänger ute tiotusentals bilar i Stockholm, varav många miljöklassade dieslar som är bara några få år gamla. Det blir rött ljus även för många etanolbilar i Euro 4.

Inte ens Volvos laddbara supermiljöbil Volvo V60 släpps in i någon av zonerna. Orsak: Den kombinerar eldrift med diesel. Andra laddhybrider med supermiljöbilsstatus kombinerar el med bensin och omfattas därför inte av det föreslagna förbudet eftersom alla sådana bilar har euro 5 eller Euro 6.

Volvon lanserades 2012 – som Euro 5 och den klassningen gäller även årsmodellerna 2013, 2014 och 2015. Totalt har Volvo levererat 1.480 sådana bilar, varav 548 stycken är registrerade i Stockholm. Köparna av dessa bilar fick 40.000 kronor i statlig supermiljöbilsbonus.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvos- ... stockholm/
Man har ju tidigare från politiskt håll sagt/skrivit att laddhybrider kommer tillåtas även i Zon3 så länge dom bara körs på el.

Lasse Svärd har lite märkliga tolkningar ibland och vänder det gärna till att det ska bli så hemskt som möjligt när nya miljöregler kommer. Han går nog på många bjudmiddagar från biltillverkarna. ;)

Men det verkar faktiskt som att det just nu stämmer! haha.. sjukt..
Utredaren Kristofer Elo på Transportstyrelsen bekräftar att Volvon inte är godkänd i förslaget:
– Vi har inte tagit hänsyn till att det är en laddhybrid, utan tittat på vilket huvuddrivmedel den drivs med. Det är diesel, säger han.
av Mwi
#1217127
joel80 skrev:Lasse Svärd har lite märkliga tolkningar ibland och vänder det gärna till att det ska bli så hemskt som möjligt när nya miljöregler kommer. Han går nog på många bjudmiddagar från biltillverkarna. ;)
Tror mer på att biltillverkarna smyger runt med "miljövännerna", införandet av nya miljözoner måste vara en våtdröm för varje biltillverkare :lol:
Tänk att få politiker att förbjuda produkter som för något år sedan subventionerades för sin miljövänlighet, nu får de chansen att sälja nya miljövänliga produkter för de gamla fullt fungerande produkterna förbjuds och vem kommer medborgaren att skylla på, politikerna eller tillverkarna och vem får betala och vem får pengarna?
Användarvisningsbild
av joel80
#1217128
Aaah.. du tänker så.. allt är en komplott av både miljövänner och biltillverare! Konsumera tills vi dör ska vi! :)
av andersuw
#1217130
joel80 skrev:Vad jag sagt är att det inte är i närheten av 50% av nuvarande trafik som kommer ta tunneln. Jag har om möjligt varit otydlig med det.
Nej som framgår av mina tidigare inlägg har du alls inte varit otydlig med det. Tvärtom. Vad jag visat är emellertid att ditt påstående inte står i överensstämmelse med Trafikverkets prognoser.
joel80 skrev:Min problemställning som du från början t.o.m ifrågasatte (smått spydigt) med att vi bara kommer få två filer söderut mot Stockholm handlar om att jag befarar att vi kommer få en flaskhals där då det kommer trängas fler fordon per fil in mot Stockholm vid Häggvik efter Förbifarten öppnar. Om trafiken nu ökar så som man tror med typ en dubblering vid häggvik är det ju som du skriver fullt möjligt att den nya halvan åker ner i förbifarten.. Vi står ändå där med färre filer för den nuvarande trafiken in mot stan och enligt mig risk för köbildning och sena filbyten av de som ska längst fram innan dom byter fil.
Av skäl som jag redovisat handlar det alls inte om någon dubblering av den trafik som nu färdas på tre filer från E4 norr om Häggvik till E4 söder om Häggvik och som i framtiden kommer att färdas på fyra filer från E4 norr om Häggvik till antingen Förbifarten eller "Gamla E4" söder om Häggvik. Den ökning av den trafiken som det enligt Trafikverkets prognoser i praktiken handlar om (från ca 35.000 till ca 49.000 fordon per dygn) står i ungefärlig proportion till planerad expansion av antalet filer från tre till fyra. Och vad Trafikverket prognosticerar för trafiken från E4 norr om Häggvik till "Gamla E4" söder om Häggvik är en minskning snarare än en ökning (från nuvarande ca 35.000 fordon per dygn till ca 25.000). Det är därmed inte alls orimligt att reservera två istället för som tidigare tre filer för den trafiken.
joel80 skrev:Och jag citerade ifrån samma dokument där det visar på att dom siffrorna du får ut inte stämmer. Du räknar lite som du vill med siffror för att försöka stärka (eller kanske målet mer är att svärta ner motparten?) din poäng.
Du citerade siffror som av de skäl jag redovisat inte har de konsekvenser du påstår.
joel80 skrev:Var får du det ifrån att det bara skulle vara 130.000? Det står tydligt i okumentet att man räknar med 213.000 fordon per dag där. 40% verkar du också bara hitta på. Det kommer bli trångt vid Häggvik.
Det står tydligt i dokumentet (s. 11 och 12) att man räknar med 216.000 fordon per dygn (103.000 plus 113.000 blir varken 213.000 eller 226.000) i båda riktningarna strax söder om Häggvik för Förbifarten och "Gamla E4" sammantaget. Det står lika tydligt att man räknar med 130.000 fordon i båda riktningarna på E4 strax norr om Häggvik. De fordon som kommer att färdas på E4 norr om Häggvik i södergående riktning mot antingen Förbifarten eller "Gamla E4" är en delmängd av dessa 130.000, närmare bestämt ca 50.000 eftersom ca hälften av de 130.000 färdas norrut och en del av den södergående trafiken kan förväntas svänga av till Norrortsleden.

Skillnaden mellan de 216.000 på de båda vägarna strax söder om Häggvik och de 130.000 på E4 strax norr om Häggvik, förklaras, som jag tidigare påpekat, av att man måste räkna med ett flöde mellan Norrortsleden å ena sidan och Förbifarten och "Gamla E4" å den andra samt att man också måste räkna med ett flöde mellan Förbifarten och "Gamla E4".

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... tet_E4.pdf
andersuw skrev:
joel80 skrev:
andersuw skrev:Slutligen innebär inte de ökade flödena enligt ovan att det kan förväntas bli fler fordon på de två filerna på E4:an vid trafikplats Häggvik i södergående riktning mot "gamla E4:an" än det finns på de befintliga tre filerna i nuläget. Idag är flödet på de tre filerna ca 75 procent av ca 45.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 90.000) d.v.s. ca 35.000. I framtiden kan det handla om ca 40 procent av 65.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 130.000), det vill säga ca 25.000. Resterande trafik kan förväntas försvinna i riktning mot Förbifarten eller Norrortsleden.

Vad för du det ifrån att det bara är 75% av dubbelriktade trafiken? Var tar de 25% vägen?
Jag sa att det var 75 procent av den enkelriktade flödet, inte det dubbelriktade, och de 25 procenten är de som med utgångspunkt från Trafikverkets flödessiffror kan förväntas svänga av från E4 norr om Häggvik till Norrortsleden.
joel80 skrev:Nu förstod du mig inte. Du räknar bort antalet fordon som blir minskning på Essingeleden utan att ta hänsyn till att det är dubbelriktade siffror där också
Jag förstod alldeles utmärkt vad du sade. Som synes besvarade jag den fråga du ställde om vart de resterande 25 procenten tog vägen vad situationen vid Häggvik beträffar. Jag klargjorde också i mitt föregående inlägg varför jag använde siffror avseende trafiken i båda riktningarna när jag kommenterade vad du skrev om Essingeleden. Du valde av ej angivna skäl att prata om de dubbelriktade flödessiffrorna på Essingeleden. Jag pratade därför om samma dubbelriktade siffror när jag kommenterade vad du skrev överst i mitt inlägg här.
joel80 skrev:samt att du inte räknar med någon ökning av trafiken som dokumentet vi båda länkat till tydligt beskriver att man tror kommer komma.
Som framgår av såväl detta inlägg som mitt föregående räknar jag med precis de förändringar av trafikflödena som Trafikverkets prognoser anger.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1217248
Mwi skrev: Bilar som är äldre än 30 år kommer däremot att få köra fritt i Stockholm, kommer det att dyka upp bytesannonser? Typ V60 D6 bytes mot välvårdad 740.
Kanske inte så mycket bytesannonser som den där, men vi kommer med största sannolikhet få en utökning av "veteranbilar" på Stockholm gator. Jag har en bekant. Han är "Volvosamlare" och har på sin gård i Sörmland nog en 8-10 Volvo som är äldre än 30 år. De är fullt möjliga att "sätta igång" utan allt för stor möda. Han har redan börjat titta på det. De bilarna kan bli en guldgruva om förslaget om miljözoner blir helt galet. Men vi har ju inte sett något förslag ännu :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1217265
Det här "urklippet" ur DN-artikeln av Lass Swärd är tänkvärd tycker jag: "Det är ett dilemma, det som fungerar ur ett globalt perspektiv faller sämre ut lokalt. Exempelvis kan dieselfordon göra stor nytta på landsbygden, men kan bidra till luftkvalitetsproblem i storstäder"
Vad skall vår regering och riksdag tänka på? Lokalt för Stockholm, eller globalt? Ja, jag argumenterar i egen sak, men anser fortfarande att en Euro5 diesel som körs på landsbygden 95%, men någon enstaka gång körs in i en eventuell zon 2 belastar klimatet mindre än om det varit en Euro5 bensinbil. Åtminstone skulle de få köra in kvällar/helger då trafikenintensiteten är låg. :wink:
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]