- tor 07 dec 2017, 19:16
#1217094
För nuvarande situation gäller följande:
1. Bara halva den trafikmängd du anger för flödet på E4 strax söder om Häggvik rör sig i den riktning du räknar på, det vill säga söderut. Siffran skall således vara 52.000 istället för "ca 100k" (eller 104.000).
2. Inflödet från E4 norr om Häggvik på 46.000 (hälften av 92.000) är mindre än det det södergående flödet strax söder om Häggvik på 52.000. Alltså förväntas en del av de 52.000 komma från Norrortsleden snarare än E4 norr om Häggvik. De passerar därmed inte på de tre filer som förmedlar trafiken söderut från E4 norr om Häggvik till E4 söder om Häggvik.
3. En del av inflödet från E4 norr om Häggvik kan förväntas svänga av till Norrortsleden. Den del av flödet som rör sig i riktning mot E4 söder om Häggvik är därför lägre än 46.000. Närmare bestämt kan det med utgångspunkt från Trafikverkets flödessiffror uppskattas till ca 75 procent av 46.000, det vill säga ca 35.000 fordon. Dessa ca 35.000 fordon fördelas idag på de tre filer som för från E4 norr om Häggvik till E4 söder om Häggvik.
För det framtidsscenario Trafikverket prognosticerar gäller följande:
4. Det prognosticerade flödet för Förbifarten strax söder om Häggvik (103.000) plus det prognosticerade flödet för "Gamla E4" strax söder om Häggvik (113.000) är lika med 216.000, inte 226.000.
5. Bara halva den trafikmängden, 108.000, rör sig i den riktning du räknar på, det vill säga söderut på antingen Förbifarten eller "Gamla E4:an".
6. Inflödet från E4 norr om Häggvik på 65.000 (hälften av 130.000) är minde än det södergående flödet strax söder om Häggvik på 108.000 för Förbifarten och "Gamla E4:an" tillsammans. Alltså förväntas en del av de 108.000 komma från Norrortsleden snarare än E4 norr om Häggvik eller vara resultatet av passager mellan Förbifarten och "Gamla E4". De passerar därmed inte på de fyra filer som du påstår blir en flaskhals.
7. En del av inflödet från E4 norr om Häggvik kan förväntas svänga av till Norrortsleden. Den del av flödet som rör sig i riktning mot antingen Förbifarten eller "Gamla E4" är därför lägre än 65.000. Närmare bestämt kan det med utgångspunkt från Trafikverkets flödessiffror uppskattas till ca 75 procent av 65.000, det vill säga ca 49.000 fordon. Dessa 49.000 fordon planeras i framtiden fördelas på de sammanlagt fyra filer (två plus två) som för från E4 norr om Häggvik till Förbifarten och "Gamla E4".
joel80 skrev:Men snälla du.. jag har inte sagt något som motsäger de siffrorna. Om du inte anstränger dig så hår att försöka se ut som att du kan så mycket utan faktiskt funderar över vad diskussionen och inläggen handlar om så blir det enklare.Du har sagt att den prognos från Trafikverkets som jag refererade till (en procentfördelning på ca 50-50 mellan Förbifarten och "Gamla E4") inte alls stämmer utan har istället angett helt andra och mycket högre procentandelar för "Gamla E4" än för Förbifarten. Emellertid följer det inte av vad du säger om flödena på Essingeleden att det är något som helst fel på Trafikverkets prognos.
joel80 skrev:Jag jämför med idag, och att vi med tre filer idag och två filer efter förbifarten byggts får mindre antal filer per fordon som ska förbi, och att det skulle kunna orsaka en flaskhals till i Stockholmstrafiken.Som jag angav i mitt föregående inlägg kan man på basis av Trafikverkets mätningar/prognoser idag räkna med ca 35.000 fordon per dygn från E4 norr om Häggvik till E4 söder om Häggvik fördelat på tre filer och ca 25.000 fordon fördelat på två filer i framtiden.
joel80 skrev:Om du läser vidare i dokumentet jag länkade till står det:Dina beräkningar stämmer inte av en rad skäl.Då Förbifart Stockholm öppnar ökar trafiken i nord-sydlig riktning i modellen. I ett snittDet är alltså trafiken för alla 4 filer.. är vi idag har 3 filer och ca 100k fordon per dag ska det bli 4 filer och 226k fordon per dag. Därför jag alltså skrev "Kanske blir satans trångt i dom två filerna ner mot Förbifarten också."
strax söder om Tpl Häggvik mer än fördubblas trafiken, dagens 104 000 f/d mot
prognosens 103 000 fordon/dygn + 113 000 fordon/dygn år 2040.
För nuvarande situation gäller följande:
1. Bara halva den trafikmängd du anger för flödet på E4 strax söder om Häggvik rör sig i den riktning du räknar på, det vill säga söderut. Siffran skall således vara 52.000 istället för "ca 100k" (eller 104.000).
2. Inflödet från E4 norr om Häggvik på 46.000 (hälften av 92.000) är mindre än det det södergående flödet strax söder om Häggvik på 52.000. Alltså förväntas en del av de 52.000 komma från Norrortsleden snarare än E4 norr om Häggvik. De passerar därmed inte på de tre filer som förmedlar trafiken söderut från E4 norr om Häggvik till E4 söder om Häggvik.
3. En del av inflödet från E4 norr om Häggvik kan förväntas svänga av till Norrortsleden. Den del av flödet som rör sig i riktning mot E4 söder om Häggvik är därför lägre än 46.000. Närmare bestämt kan det med utgångspunkt från Trafikverkets flödessiffror uppskattas till ca 75 procent av 46.000, det vill säga ca 35.000 fordon. Dessa ca 35.000 fordon fördelas idag på de tre filer som för från E4 norr om Häggvik till E4 söder om Häggvik.
För det framtidsscenario Trafikverket prognosticerar gäller följande:
4. Det prognosticerade flödet för Förbifarten strax söder om Häggvik (103.000) plus det prognosticerade flödet för "Gamla E4" strax söder om Häggvik (113.000) är lika med 216.000, inte 226.000.
5. Bara halva den trafikmängden, 108.000, rör sig i den riktning du räknar på, det vill säga söderut på antingen Förbifarten eller "Gamla E4:an".
6. Inflödet från E4 norr om Häggvik på 65.000 (hälften av 130.000) är minde än det södergående flödet strax söder om Häggvik på 108.000 för Förbifarten och "Gamla E4:an" tillsammans. Alltså förväntas en del av de 108.000 komma från Norrortsleden snarare än E4 norr om Häggvik eller vara resultatet av passager mellan Förbifarten och "Gamla E4". De passerar därmed inte på de fyra filer som du påstår blir en flaskhals.
7. En del av inflödet från E4 norr om Häggvik kan förväntas svänga av till Norrortsleden. Den del av flödet som rör sig i riktning mot antingen Förbifarten eller "Gamla E4" är därför lägre än 65.000. Närmare bestämt kan det med utgångspunkt från Trafikverkets flödessiffror uppskattas till ca 75 procent av 65.000, det vill säga ca 49.000 fordon. Dessa 49.000 fordon planeras i framtiden fördelas på de sammanlagt fyra filer (två plus två) som för från E4 norr om Häggvik till Förbifarten och "Gamla E4".
joel80 skrev:Jag sa att det var 75 procent av den enkelriktade flödet, inte det dubbelriktade, och de 25 procenten är de som med utgångspunkt från Trafikverkets flödessiffror kan förväntas svänga av från E4 norr om Häggvik till Norrortsleden.andersuw skrev:Slutligen innebär inte de ökade flödena enligt ovan att det kan förväntas bli fler fordon på de två filerna på E4:an vid trafikplats Häggvik i södergående riktning mot "gamla E4:an" än det finns på de befintliga tre filerna i nuläget. Idag är flödet på de tre filerna ca 75 procent av ca 45.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 90.000) d.v.s. ca 35.000. I framtiden kan det handla om ca 40 procent av 65.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 130.000), det vill säga ca 25.000. Resterande trafik kan förväntas försvinna i riktning mot Förbifarten eller Norrortsleden.Vad för du det ifrån att det bara är 75% av dubbelriktade trafiken? Var tar de 25% vägen?
joel80 skrev:Sen är det också så att under morgonrusningen har du troligen en större del på väg mot stan.. Så flödet är ju inte helt jämnt över hela dygnet.Visst kan flödet skilja sig mellan olika tider på dygnet. Jag har inte påstått något annat.
joel80 skrev:Och du försöäker förvilla och tar hälften av nuvarande trafik p.g.a dubbelriktning men delar inte minskningen på Essingelseden med hälften. (Det är åt båda hållen där också...)Trafikverkets siffror anger totalt flöde i båda riktningarna. Jag tar därför hälften när jag räknar på trafik i bara den ena riktningen (såsom jag gjorde när jag räknade på antalet fordon i södergående riktning från E4 norr om Häggvik till "Gamla E4" söder om Häggvik) men hela flödessiffran när jag avser flödet i båda riktningarna (såsom jag i likhet med dig gjorde vad Essingeleden beträffar).
joel80 skrev:Man förväntar sig upp mot 226k fordon per dag vid Häggvik. Om hela 130k försvinner i tunneln har du fortfarande större del bilar som ska in mot stan än idag, men då får trängas på två filer där det delas.Se de numrerade punkterna ovan.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut