- tis 05 dec 2017, 18:04
#1216556
Flödet på E4 norr om Häggvik förväntas öka med ca 45 procent enligt det dokument du länkar till. Samtidigt räknar man med att expandera från tre- till fyrfiligt där.
På "gamla E4:an" söder om Häggvik räknar man med en ökning på i storleksordningen 10 procent strax söder om trafikplatsen, alltså avsevärt mindre än norr om trafikplatsen. Det beror naturligtvis på att det kommer att finnas ytterligare en anslutande väg vid trafikplatsen, d.v.s. Förbifarten, som förväntas svara för en stor del av flödet från/till E4 norr om Häggvik.
Slutligen innebär inte de ökade flödena enligt ovan att det kan förväntas bli fler fordon på de två filerna på E4:an vid trafikplats Häggvik i södergående riktning mot "gamla E4:an" än det finns på de befintliga tre filerna i nuläget. Idag är flödet på de tre filerna ca 75 procent av ca 45.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 90.000) d.v.s. ca 35.000. I framtiden kan det handla om ca 40 procent av 65.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 130.000), det vill säga ca 25.000. Resterande trafik kan förväntas försvinna i riktning mot Förbifarten eller Norrortsleden.
https://www.trafikverket.se/contentasse ... gnoser.pdf
joel80 skrev:Minskningen vid Essingeleden sägs beräknas till runt 30k bilar per dygn. Även om det skulle vara 100% av de 30k som också passerade Häggvik som då alla tog tunneln skulle vi fortfarande ha runt 70% som kör E4an.Minskningen på Essingeleden uppskattas bli ca 30.000 per dygn jämfört med dagens nivå. Jämfört med om Förbifarten inte byggts förväntas den bli ca 75.000. Ute vid Häggvik räknar man som sagt med en fördelning på ca 50-50 mellan "nya E4:an" (Förbifarten) och "gamla E4:an" söder om Häggvik.
joel80 skrev:Att man dessutom väntar sig att trafiken vid Häggvik ökar med det dubbla när Förbifart Stockholm öppnar bådar ju inte speciellt gott och filerna in mot stan kommer inte räcka till. (Kanske blir satans trångt i dom två filerna ner mot Förbifarten också.)Vilken trafik förväntas öka med det dubbla vid Häggvik?
Flödet på E4 norr om Häggvik förväntas öka med ca 45 procent enligt det dokument du länkar till. Samtidigt räknar man med att expandera från tre- till fyrfiligt där.
På "gamla E4:an" söder om Häggvik räknar man med en ökning på i storleksordningen 10 procent strax söder om trafikplatsen, alltså avsevärt mindre än norr om trafikplatsen. Det beror naturligtvis på att det kommer att finnas ytterligare en anslutande väg vid trafikplatsen, d.v.s. Förbifarten, som förväntas svara för en stor del av flödet från/till E4 norr om Häggvik.
Slutligen innebär inte de ökade flödena enligt ovan att det kan förväntas bli fler fordon på de två filerna på E4:an vid trafikplats Häggvik i södergående riktning mot "gamla E4:an" än det finns på de befintliga tre filerna i nuläget. Idag är flödet på de tre filerna ca 75 procent av ca 45.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 90.000) d.v.s. ca 35.000. I framtiden kan det handla om ca 40 procent av 65.000 (hälften av det dubbelriktade flödet på ca 130.000), det vill säga ca 25.000. Resterande trafik kan förväntas försvinna i riktning mot Förbifarten eller Norrortsleden.
joel80 skrev:Man har alltså även utredningar som tar upp problemet, det är märkligt att man inte har med något av det i Förbifart-utredningarna, men man vill väl kanske få det att se bättre ut än vad det riskerar bli.Jag har inte sett att man sticker under stol med något av detta i Förbifartsutredningarna. Där räknar man ju rentav med en större trafikökning på E4 norr om Häggvik än i det dokument du länkar till. Och om situationen söder om Häggvik sägs bland annat följande (se punkt 5.2.4): "Med tillskottet från E 18 får Uppsalavägen ["gamla E4:an" söder om Häggvik] mycket trafik [man räknar med som mest 180.000 strax norr om Haga Norra]. I prognosen finns en utökning med fler körfält än idag."
https://www.trafikverket.se/contentasse ... gnoser.pdf
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut