Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1213090
andersuw skrev:Ja precis. Kartan med zonindelningen är bara ett exempel, inte ett förslag.
Håller med. Det är ju solklart när man läser texten från Transportstyrelsen. Egendomligt att kartan förekommer olika i sammanhang som att det skulle vara beslutat. Men man slutar aldrig att förvånas.
Användarvisningsbild
av Camel
#1213091
Regeringen har meddelat att man avser att ge möjlighet till miljözoner och har budgeterat ökade anslag till transportstyrelsen för regelefterlevnad av miljözoner. Enbart detta betyder dock inte att miljözoner införs. (Anslag på 5 miljoner räcker inte så långt, undrar vilken typ av övervakning man tänkt sig för de pengarna...)

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... r-ar-2018/
Regeringen skrev:Regeringen avser ge kommuner möjlighet att minska utsläppen från transporter genom bestämmelser om miljözoner för lätta fordon. Regeringen stärker därför Transportstyrelsens anslag med 5 miljoner kronor för år 2018 för regelefterlevnad.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213145
Skulle ju ha funkat med automatisk övervakning om man har hela innerstan. Nu hittade jag i utredningen som Camel länkade till att man i allafall där ser det som en trafikregel och att det är böter (1000kr nämns) som då ska efterlevs av polis.

Nu vet vi ju inte exakt hur regeringen tar beslut och utformar möjligheterna till eftergifter för fordonsägaren men det lutar väl åt att dom följer transportstyrelsens utredning.. Och då är det endast föraren som är ansvarig och man kan inte gå på regnr och bilägare.

Känns som det finns risk att det blir mycket fusk med det här.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213161
I Tyskland har de ju ett tillståndsmärke på vindrutan med olika "valörer". Sedan har de städer som har miljözoner vägmärke, vid infarterna i zonerna, som säger vilken "valör" på märke som gäller i zonen.
av andersuw
#1213169
Stämmer. Av mina egna erfarenheter att döma är dock kontrollen av att reglerna efterlevs rätt bristfällig. Jag har den högsta "valören" (grön) på detta märke ("Umweltplakette") till båda mina bilar. Men jag har inte klistrat fast det på vindrutan eftersom det är en stor blaffa som jag bara behöver ett fåtal dagar per år. Min tanke är istället att lägga fram märket i vindrutan när jag parkerar i en zon där det är förbjudet att köra in utan det. Det glömmer jag dock för det mesta och har därför vid det här laget stått parkerad flera månader (sammantaget över en 10-årsperiod) inne i grön zon utan att få några böter.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213177
joel80 skrev: Känns som det finns risk att det blir mycket fusk med det här.
Det finns det risk för. Men det kanske räcker att majoriteten inte fuskar så antal bilar minskar inom eventuella miljözoner, hur de nu kommer se ut, för att politikerna blir nöjda. Då kan de visa på sin enorma handlingskraft genom att påvisa att luftföroreningar har minskat, :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#1213182
Jo det har du rätt i.. Och bara effekten innan nu att antalet dieselbilar kommer minska (troligen kraftigt) och mängden hybrider och elbilar ökar är ju positivt. Så de kanske blir lite självreglerande.
Användarvisningsbild
av Camel
#1213184
Ja troligen blir det så, men först måste man ju ta beslut att miljözoner ska omfatta lätta fordon. Det finns inget sådan möjlighet (ännu). Regeringsbeslut saknas.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213196
Men regeringen har lovat att beslut om det kommer "snart". Det var väntat att komma nu under hösten, men tydligen är dom lite sena med det.
Det har lovats, så det verkar inte vara så att det är speciellt osäkert att det kommer beslut på det rätt snart.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213231
joel80 skrev:Men regeringen har lovat att beslut om det kommer "snart". Det var väntat att komma nu under hösten, men tydligen är dom lite sena med det.
Det har lovats, så det verkar inte vara så att det är speciellt osäkert att det kommer beslut på det rätt snart.
Att regeringar lovar saker som inte senare genomförs, hör väl inte till ovanligheter precis. Vår nuvarande regering tillhör inte undantagen. Nu tror jag inte att så blir fallet, men vi vet inte när det blir. :wink:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 22

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]