Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1213042
Jag har inte tolkat det som att dom med ”innerstaden” räknar med Essingeleden. Vet inte ens om man räknade med den i den där utredningen som kartan hänvisar till. Den kan vara undantagen precis som den var med trängselskatten från början. Och är ju inte speciellt svår att undanta också. Förstår inte riktigt vad du menar med att man måste flytta kameror? Man har ju kameror för trängselskatten vid alla avfarter från Essingeleden inom tullarna... Eller missade jag hur du menar nu?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213046
Ja, det gjorde du en smula. Det finns ju en kamera, ungefär mitt på, för de som ska passera över Essingeleden utan att åka in i stan. Men om Essingeleden undantas, kommer man ju kunna fortsätta köra rakt fram utan att vara "skurk". Och om det som visats nu, är förslaget är inte Essingeleden undantagen. Jämför att Vallhallavägen och Tegeluddsvägen är lagda utanför
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213052
VolvoB20 skrev:
SvenB skrev:Sedan undrar jag om de skulle få för sig att använda trängselkameror, om det är juridiskt riktigt att ha bilägaransvar. Måste man inte ha föraransvar för att utdöma böter?
Du behöver ju inte ge böter på 4000 kr, du kan ju utfärda miljöavgift på 4000 kr i samma anda som trängselavgift.
Så kan det bli förstås. Men då är det inte förbjudet att köra in i stan med Euro 5 klassad diesel, utan bara avgiftsbelagt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213054
SvenB skrev:Ja, det gjorde du en smula. Det finns ju en kamera, ungefär mitt på, för de som ska passera över Essingeleden utan att åka in i stan. Men om Essingeleden undantas, kommer man ju kunna fortsätta köra rakt fram utan att vara "skurk". Och om det som visats nu, är förslaget är inte Essingeleden undantagen. Jämför att Vallhallavägen och Tegeluddsvägen är lagda utanför
Det finns ju inget område satt än, bara förslaget i utredningen, samt att Daniel verkar sagt olika saker. Du citerade när han sa ”vissa gator och områden” och jag har sett där han nämner ”innerstaden” som tänkbar zon.
Och jag vet inte om man i den bild som delats här bara ritat in zonen även om Essingeleden är tänkt att vara undantagen.
Har inte sett eller läst den utredningen från Trafikverket som gjort den bilden... det skulle inte förvåna mig om Essingeleden är undantagen.
av Lövet
#1213058
Vem har gjort bilden egentligen, transportstyrelsen eller Aftonbladet? Viss betydelse för trovärdigheten har det ;-)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213060
Jag tror att vi kan "förpassa" den bilden i papperskorgen tills vidare :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#1213064
Den ska komma från Transportstyrelsens utredning.
Tror det stod som källa i nån av artiklarna som använde den.
av andersuw
#1213068
Lövet skrev:Vem har gjort bilden egentligen, transportstyrelsen eller Aftonbladet? Viss betydelse för trovärdigheten har det ;-)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1212832
Användarvisningsbild
av joel80
#1213069
Varför länka till ett annat långt inlägg istället för att bara bekräfta att det är Transportstyrelsen bilden kommer ifrån? Blir enklare att läsa och hänga med för de som försöker det om man kanske slipper klicka sig till andra inlägg...
Användarvisningsbild
av Camel
#1213071
joel80 skrev:Varför länka till ett annat långt inlägg istället för att bara bekräfta att det är Transportstyrelsen bilden kommer ifrån??
andersuw tyckte nog att han redan har besvarat frågeställningen om kartan i det inlägget:
andersuw skrev:Kartan kommer från den utredningsrapport Transportstyrelsen redovisade i början av året. Transportstyrelsen hade inte i uppdrag att föreslå någon zonindelning för Stockholm utan bara att ge förslag till författningsändringar på nationell nivå som gör det möjligt för kommunerna att införa miljözoner. I utredningsrapporten används kartan bara som ett exempel på hur miljözonerna skulle kunna se ut i Stockholms fall. Kartan med zonindelningen är således inte heller en del av Transportstyrelsens förslag.
Jag instämmer med detta. Här kommer lite mer info:
joel80 skrev:Har inte sett eller läst den utredningen från Trafikverket som gjort den bilden... det skulle inte förvåna mig om Essingeleden är undantagen.
Lövet skrev:Vem har gjort bilden egentligen, transportstyrelsen eller Aftonbladet? Viss betydelse för trovärdigheten har det ;-)
SvenB skrev:Jag tror att vi kan "förpassa" den bilden i papperskorgen tills vidare :wink:
joel80 skrev:Den ska komma från Transportstyrelsens utredning.
Tror det stod som källa i nån av artiklarna som använde den.

Miljözoner för lätta fordon - Redovisning av regeringsuppdrag - TSV 2015-4545 - 2017-01-13
https://www.transportstyrelsen.se/globa ... n--1.1.pdf

Kartan är endast undersökningsområde i utredningen. Se sida 185 i pdf.

Bild
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 22
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.