- fre 08 dec 2017, 14:21
#1217281
Då kanske man i allafall lite bättre kan få förståelse för att man inför förudet så pass snabbt. Det hade ju kanske inte blivit samma liv om man sagt att 2025 införs förbudet (kanske då t.o.m med ännu hårdare krav), då hade man haft längre tid på sig att anpassa sina inköp och ett envetuellt prisfall på begagnade hade dragits ut på fler år och ev inte slagit så hårt per person.
Att gå den väg som London gjort hade kanske varit ännu klokare. Man har inte ett strikt förbud för äldre dieselbilar i City utan en rejält höjd "trängselskatt" på ett par hundringar per dag. Rätt många har nog inte behov av att köra in i city speciellt ofta, och skulle då inte behöva byta sin dieselbil direkt för att kunna göra de resorna, även om det kostat nån hundring extra. (i allafall mindre kostnad än att köpa ny bil.)
SvenB skrev:Det här "urklippet" ur DN-artikeln av Lass Swärd är tänkvärd tycker jag: "Det är ett dilemma, det som fungerar ur ett globalt perspektiv faller sämre ut lokalt. Exempelvis kan dieselfordon göra stor nytta på landsbygden, men kan bidra till luftkvalitetsproblem i storstäder"Jag tycker det kan vara en klok idé i allafall i inledande förbud att ha ett sånt tidsförbud som du snackar om. Tror dock inte det är något man föreslagit eller jobbar för.
Vad skall vår regering och riksdag tänka på? Lokalt för Stockholm, eller globalt? Ja, jag argumenterar i egen sak, men anser fortfarande att en Euro5 diesel som körs på landsbygden 95%, men någon enstaka gång körs in i en eventuell zon 2 belastar klimatet mindre än om det varit en Euro5 bensinbil. Åtminstone skulle de få köra in kvällar/helger då trafikenintensiteten är låg.
Då kanske man i allafall lite bättre kan få förståelse för att man inför förudet så pass snabbt. Det hade ju kanske inte blivit samma liv om man sagt att 2025 införs förbudet (kanske då t.o.m med ännu hårdare krav), då hade man haft längre tid på sig att anpassa sina inköp och ett envetuellt prisfall på begagnade hade dragits ut på fler år och ev inte slagit så hårt per person.
Att gå den väg som London gjort hade kanske varit ännu klokare. Man har inte ett strikt förbud för äldre dieselbilar i City utan en rejält höjd "trängselskatt" på ett par hundringar per dag. Rätt många har nog inte behov av att köra in i city speciellt ofta, och skulle då inte behöva byta sin dieselbil direkt för att kunna göra de resorna, även om det kostat nån hundring extra. (i allafall mindre kostnad än att köpa ny bil.)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13