Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1216223
SvenB skrev:
joel80 skrev:Att du skriver fler ord med samma obevisbara idé betyder inte att den blir mer sann. De är fortfarande bara dina egna tankar och tro.
Och Vägverkets prognoser. :wink:
Vägverkets prognos säger inget om ursunget av trafiken. Inte heller om andel, utan det är antal fordon där.
Sen ska man veta att de hade prognoser kring både Södra Länken och Norra Länken som inte höll men än några månader. När det kommer nya vägar och restider minskar fylls det snabbt på med nya resande. Kolla trafikökningen på Roslagsvägen t.ex. Och man räknar med att hälften av ökningen vi sett i innerstan också beror på Norra länken.
https://mitti.se/nyheter/halften-av-tra ... ra-lanken/

Nya vägar föder mer trafik. Ibland har prognoserna på hur stora minskningarna ska bli varit lite väl positiva kan jag tycka.

I Södra länken går dom ut med "kövarning" och stänger nedfarter, ibland flera gånger i veckan.
Ett riktigt gissel för de som har den som pendlingsväg. :(
https://mitti.se/nyheter/trafik/tunneln-sjatte-morgon/


Men har vi tur löses det här långt före Förbifarten. :mrgreen: :mrgreen:
Får vi miljözoner försvinner ju rätt många bilar från vägarna i ett nafs! Då får folk som ska in till city börja åka kollektivt. ;)

Fisch skrev:Joel80. Jag tycker nog att du är minst lika skyldig till att komma med förklaringar och briljanta idéer utan förekommande relevant bakgrund. Det är inte bara andersuw, som för övrigt får en guldstjärna i kanten för sin noggrannhet i redovisningen.
Jag har skrivit tydligt att det är vad jag befarar och tror kan hända.
Anderssuw har ett horn i sidan till mig från tidigare diskussioner och attackerar det mesta jag skriver. Hans "förklaring" till varför jag skulle ha fel är dåligt underbyggd och det finns ingen hållbar data. Det finns inte heller det som bevisar min tes, bara logik om hur en storstad fungerar och var flest arbetsplatser och bostäder finns. Anderssuw försöker få det till att hans teori skulle ha nån slags bevis i siffrorna, vilket den inte har.
Därmed inte sagt att jag har det heller, men jag han däremot varit rätt tydig med att det är vad jag tror kommer hända och att det här är en risk jag ser.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1216232
Själv är jag samhällsbyggare med ganska lång erfarenhet, även från fysiskt planering. Tro inte att det är några dumskallar som har petat ihop förbifartsprojektet.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1216233
joel80 skrev:
SvenB skrev:
joel80 skrev:Att du skriver fler ord med samma obevisbara idé betyder inte att den blir mer sann. De är fortfarande bara dina egna tankar och tro.
Och Vägverkets prognoser. :wink:
Vägverkets prognos säger inget om ursunget av trafiken. Inte heller om andel, utan det är antal fordon där.
Sen ska man veta att de hade prognoser kring både Södra Länken och Norra Länken som inte höll men än några månader.
Men vad ska Vägverket göra, annat än prognoser. Sedan om de inte håller för man väl försöka rätta till det. Om jag förstår rätt så finns möjlighet att bygga ut till fler körfält vid Häggvik. Men enligt deras prognos, skall det räcka till.
joel80 skrev: Men har vi tur löses det här långt före Förbifarten. :mrgreen: :mrgreen:
Får vi miljözoner försvinner ju rätt många bilar från vägarna i ett nafs! Då får folk som ska in till city börja åka kollektivt. ;)
Att några miljözoner skulle påverka antal bilar så långt ut som Häggvik respektive Kungens Kurva tror jag inte på. För inte ens Daniel Helldén föreslår miljözonsgräns så långt ut :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#1216252
Fisch skrev:Själv är jag samhällsbyggare med ganska lång erfarenhet, även från fysiskt planering. Tro inte att det är några dumskallar som har petat ihop förbifartsprojektet.
Tror inte jag heller.. Men bevisligen har deras beräkningar kring trafik slagit rätt fel tidigare. Alltså både kring Södra och Norra länken har det ju blivit rätt annorlunda från vad man beräknade. Så lite skeptisk till uträkningarna är det kanske inte konstigt att man är?
Användarvisningsbild
av joel80
#1216254
SvenB skrev:
joel80 skrev: Men har vi tur löses det här långt före Förbifarten. :mrgreen: :mrgreen:
Får vi miljözoner försvinner ju rätt många bilar från vägarna i ett nafs! Då får folk som ska in till city börja åka kollektivt. ;)
Att några miljözoner skulle påverka antal bilar så långt ut som Häggvik respektive Kungens Kurva tror jag inte på. För inte ens Daniel Helldén föreslår miljözonsgräns så långt ut :wink:

Tänkte mer på mängden bilar på Essingeleden..

Men nog kan väl miljözoner påverka även trafiken utanför stan. De som tänkt ta bilen in men inte kan p.g.a förbuden kanske åker kollektivt istället?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1216258
joel80 skrev: Men nog kan väl miljözoner påverka även trafiken utanför stan. De som tänkt ta bilen in men inte kan p.g.a förbuden kanske åker kollektivt istället?
Förstod du tänkte så. Men de som skulle göra det, har ju inget behov att ha bilen in till stan. Konstigt att de inte redan nu ställer bilen i Märsta eller Rosersberg, och tar pendeln in till stan. Så gör ju jag, med något enstaka undantag, ställer bilen i Tumba och tar pendeln.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1216263
Men apropå miljözonerna. Jag var faktiskt inne i Stockholm i lördags kväll. Då fick jag en idé. Det är väl den stora koncentrationerna av NOx som de vill åt på exempelvis Hornsgatan och eventuellt Sveavägen. Den uppstår ju när det är stort antal (stillastående) bilar. Då skulle det ju faktiskt kunna gå att låta oss "lantisar" få köra in i en blivande miljözon kvällar/helger när trafiken är låg/nästan obefintlig. :wink:
av Lövet
#1216429
Meningslösa tjafsinlägg borttagna. Tänk på att det ni skriver ska ha intresse för någon annan än er själva.
av andersuw
#1216447
joel80 skrev:
SvenB skrev:
joel80 skrev: Att du skriver fler ord med samma obevisbara idé betyder inte att den blir mer sann. De är fortfarande bara dina egna tankar och tro.
Och Vägverkets prognoser. :wink:
Vägverkets prognos säger inget om ursunget av trafiken. Inte heller om andel, utan det är antal fordon där.
För att planera trafikplatsen vid Häggvik behöver man inte känna till mer om trafikens ursprung än trafikflödena vid platsen räknat i antal fordon, vilket är vad Trafikverket anger i sin prognos. Om man känner till flödena räknat i antal fordon kan man förstås också enkelt få fram flödena räknat i andel fordon. Exempelvis förväntas ca 120.000 fordon passera per dygn och väg vid Häggvik på såväl "nya E4" (Förbifarten) som "gamla E4" (vägen mellan Häggvik och Haga Norra). Vi vet då också att flödet i procent fördelar sig ca 50-50 mellan dessa båda vägar. Således uttalar sig Trafikverkets prognos om precis det slags förutsättningar som man behöver känna till för att planera trafikplatsen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1216472
Minskningen vid Essingeleden sägs beräknas till runt 30k bilar per dygn. Även om det skulle vara 100% av de 30k som också passerade Häggvik som då alla tog tunneln skulle vi fortfarande ha runt 70% som kör E4an.
Att man dessutom väntar sig att trafiken vid Häggvik ökar med det dubbla när Förbifart Stockholm öppnar bådar ju inte speciellt gott och filerna in mot stan kommer inte räcka till. (Kanske blir satans trångt i dom två filerna ner mot Förbifarten också.)

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... tet_E4.pdf

Man har alltså även utredningar som tar upp problemet, det är märkligt att man inte har med något av det i Förbifart-utredningarna, men man vill väl kanske få det att se bättre ut än vad det riskerar bli.
Det finns mycket som tyder på att trafiken kommer att växa avsevärt norr om Tpl Häggvik. Dels på grund av planerad exploateringar i Sigtuna kommun, Upplands-Väsby kommun, Sollentuna kommun samt en kraftigt utökad verksamhet i Arlandaområdet och den expanderande flygplatsstaden Airport City Stockholm.
En annan faktor som kommer att öka trycket på E4 norr om Tpl Häggvik är Förbifart Stockholm som är planerad att öppna år 2026. Nuvarande E4 och Förbifart Stockholm har 15 körfält planerade söder om Häggvik. Norr om Häggvik har dagens E4 och Norrortsleden endast 8 körfält att ta emot trafiken. Prognoser pekar på att trafiken kommer att dubbleras i ett vägavsnitt söder om Häggvik till år 2040.

Om kapaciteten inte kan uppehållas på sträckan norr om Häggvik riskerar köbildning att
försämra framkomligheten på E4. Detta gäller även på sträckor som ligger utanför det
område som denna ÅVS täcker.

Idag passerar det runt 100 000k fordon per dag i de tre filerna söderut. Det ser ut att bli betydligt mer än 2 tredjedelar av den trafikmängden som nu ska dela på 2 filer söderut. Det kommer troligen orsaka köer och en till flaskhals. Om det sen också kör förbi drygt 100k bilar i tunneln från Häggvik har ingen betydelse för min problemställning. Det förändrar såklart andelen, men som jag skriver är det antalet som ska samsas på de två filerna mot stan som har betydelse. Man går från nuvarande 3 filer till två filer men riskerar att inom bara några år efter öppnandet ha samma antal bilar som ska förbi.
Bilagor
Skärmklipp 2017-12-04 22.35.05.png
Skärmklipp 2017-12-04 22.35.05.png (418.84 KiB) Visad 541 gånger
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..