Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1212716

Kolla på denna videon, det verkar som det finns en "modifierad" sträckare till kamkedjan. Om jag fattar rätt kan kamkedja hoppa över innan oljetrycket kommer efter du bytt oljefiltret. Det kan då även kröka ventiler. Videon visar en motor med just det problemet du nog har. Där finns en del andra videor också.
Jag har i alla år jag jobbat med bilar alltid fyllt oljefiltret med olja innan montering. Främst för att vevaxeln ska få olja direkt vid start, men det kanske hade hjälpt dig här......
Användarvisningsbild
av lennarte
#1212859
Den jag länkade tidigare, 1,29 in i videon ser det ut som han har lagt en liten svets på plattan till spärren, så spelet mellan med och utan oljetrycket blir mindre. Om man ser på bilden som du länkar till så är den lilla plattan helt slät, på hans är där en "bula". Han pratar lite också, men jag har svårt att höra på plattan. Jag tror att ju längre ut spärren är desto större är "glappet" så sätter du i nya delar så funkar det säkert utan "modifiering". Kedjan på videon är ordentligt förlängd, så det kanske där felet är på din också.
av monarped111
#1212873
okej,för en tandade extraspännaren överst backar 2-3mm .
för att kunna backa tillbaka den helt måste man ju trycka med en mejsel eller nått på spärren.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1212921
Den bil jag bytte kedja på sist var en Mazda och där kunde man spärra sträckaren i det inre läget så "störs" man inte av fjäderspänningen när man monterar ihop det. Man får då inte glömma att släppa på den spärren när allt är monterat...... Vi får hålla tummarna att inte ventilerna tagit skada bara som det gjort i videon. Har kedjan hoppat en eller 2 kuggar har det säkert klarat sig, men hoppar det fler så är risken stor att dom tar i kolvarna.

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]