Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1212254
Det ser inte ut som det skulle vara några större problem att byta. Kolla på sträckaren bara. Den nedre länken du har, är det en sådan kedja du har? Det är nog det starkaste i kedjeväg man kan ha, mångdubbelt starkare än en vanlig enkel "cykelkedja" som är allmänt idag. Mercedes, Mazda, Alfa Romeo har jag jobbat med på -70 - -80-talet dom hade dubbel "cykel" kedja. Gamla amerikanska V8-or däremot hade den typ av kedja som du har. Där bytte jag kamkedja en gång på en Ford Galax -54, då hade den gått över 40000 mil, vi bytte den bara för att vi bytte vevaxel (lagerhaveri), inte för att det var fel på den. Den var dock sliten, men hade nog gått mång mil till.
Bilderna i den första länken (Kia) visar en enkel "cykelkedja". Kan vara "schematiskt" ritat, men annars har Kia inte samma typ av kedja som Hyundai
av monarped
#1212305
Ja har den nedre,starkare skenan.
Har inte rivit de hela än.
Så ja vet ju inte va som hänt, men kan den kedjan sträckt sej så mycke som ett par cm tror du.
av monarped
#1212310
Ja har beställt en kamkedjesats, så ja byter allt utan det ställbara,fjäderbelastade drevet på ena kammen.
Men om det är någon som vet,har beskrivning på bytet,mottages det tacksamt.
Vi får se vad som hänt,när ja river de hela.
Spännaren verkade i allafall ligga ute o imot som den ska.
Kanske nån skena som pajat eller nersliten.
Eller som sagt kedjan som sträckt sej så mycke
Användarvisningsbild
av lennarte
#1212372
monarped skrev:kan den kedjan sträckt sej så mycke som ett par cm
Det betvivlar jag, jag tror nog mer på att det är sträckaren eller styrskenor som det hänt något med.
monarped skrev:byter allt utan det ställbara,fjäderbelastade drevet på ena kammen.
Det är säkert det som är VVT (variable valve timing), motorn kan alltså själv justera ventilernas öppning och stängning (durationen) mellan en stark standardmotor och en trimmag sportmotor
av monarped
#1212687
Rev ner att i da.
Den ena kammen har rappat över.
Allt ser bra ut, skenor, spännare osv.
Fattar inte att kedjan kan sträcka sej så mycke.
De e ju ingen syckelkedja direkt.
Beställt satts för 1400 kr.
Hoppas den kommer mån,tis.
Kollar man på märkningen o ställer pinnen på vevaxeln rakt upp.
O vrider den vänstra kammen motsols, så strecket ligger vågrätt på kl 3
Så kommer strecket på högra kammen stå på kl12. O de ska stå på kl 9
av Rådlös
#1212688
Man kanske vill ha bättre vridmoment på lågvarv eller någon annan effekt i vissa lägen som kanske inte en liten motor har med självklarhet.
Att bygga en motor är ju alltid en process att välja det ena eller det andra. Det medför ju antingen liten bränsleförbrukning och låga avgasutsläpp, eller mycket kraft som kostar i bränsle eller utsläpp. I din motor har man varit lite listig och kunnat tillfälligt ändra parametrarna under speciella förhållanden så att man får ut lite extra när det behövs.
Tänk om du kunde koppla in något mätinstrument så att du fick veta när och hur din kamaxel ställde om sig. Jag skulle gissa på att det bara är vid vissa speciella tillfällen.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]