Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1212372
monarped skrev:kan den kedjan sträckt sej så mycke som ett par cm
Det betvivlar jag, jag tror nog mer på att det är sträckaren eller styrskenor som det hänt något med.
monarped skrev:byter allt utan det ställbara,fjäderbelastade drevet på ena kammen.
Det är säkert det som är VVT (variable valve timing), motorn kan alltså själv justera ventilernas öppning och stängning (durationen) mellan en stark standardmotor och en trimmag sportmotor
av monarped
#1212687
Rev ner att i da.
Den ena kammen har rappat över.
Allt ser bra ut, skenor, spännare osv.
Fattar inte att kedjan kan sträcka sej så mycke.
De e ju ingen syckelkedja direkt.
Beställt satts för 1400 kr.
Hoppas den kommer mån,tis.
Kollar man på märkningen o ställer pinnen på vevaxeln rakt upp.
O vrider den vänstra kammen motsols, så strecket ligger vågrätt på kl 3
Så kommer strecket på högra kammen stå på kl12. O de ska stå på kl 9
av Rådlös
#1212688
Man kanske vill ha bättre vridmoment på lågvarv eller någon annan effekt i vissa lägen som kanske inte en liten motor har med självklarhet.
Att bygga en motor är ju alltid en process att välja det ena eller det andra. Det medför ju antingen liten bränsleförbrukning och låga avgasutsläpp, eller mycket kraft som kostar i bränsle eller utsläpp. I din motor har man varit lite listig och kunnat tillfälligt ändra parametrarna under speciella förhållanden så att man får ut lite extra när det behövs.
Tänk om du kunde koppla in något mätinstrument så att du fick veta när och hur din kamaxel ställde om sig. Jag skulle gissa på att det bara är vid vissa speciella tillfällen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1212716

Kolla på denna videon, det verkar som det finns en "modifierad" sträckare till kamkedjan. Om jag fattar rätt kan kamkedja hoppa över innan oljetrycket kommer efter du bytt oljefiltret. Det kan då även kröka ventiler. Videon visar en motor med just det problemet du nog har. Där finns en del andra videor också.
Jag har i alla år jag jobbat med bilar alltid fyllt oljefiltret med olja innan montering. Främst för att vevaxeln ska få olja direkt vid start, men det kanske hade hjälpt dig här......

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

Till att börja fattade jag ingenting. Det kop[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]