Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1214415
Finns det som reservdel, så måste det ju gå att få bort. Men behöver du byta det? Är det gamla så slitet? Det snurrar ju dubbelt så fort som dom andra, men det får förmodligen mer smörja än dom andra, så är där inga (eller mycker lite) synliga märken efter kedjan så behöver du kanske inte byta det. Du kan ju lägga på den nya kedjan på kuggdrevet och känna om det är något glapp. Eftersom bara det ena av kamdrevet verkar vara med i satsen så kanske det räcker med att byta kedjan. Det viktigaste är ju trots allt styrningarna (dom slits ju), sträckaren (den är troligtvis trasig) och naturligtvis kedjan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1214542
monarped skrev:,syns inget slitage alls
Nää, motorn har ju inte gått så många mil..... Tycker fortfarande att att det är konstigt att kedjan blivit så lång. Hoppas den du köpt ä bättre kvalitet.
Vi har haft samma typ av kedja på våra gamla spinnmaskiner. Dom satt mellan en huvudaxel och en elmotor och snurrade med typ 2000 v/min dygnet runt i åratal utan mer smörjning än några pump med en oljekanna någon gång när smörjaren gick förbi. Dessa maskiner är numera historia, vi köper numera färdigtvinnat garn. Men vi har en sådan maskin kvar för att experimentera olika "tvinningar" med men den är "kapad "från 96 spolar (typ 20 m) till 12 spolar så det är inte lika hög belastning och den "körs" inte ofta heller. Och smörjning får den inte heller när den väl används, smörjaren gick i pension för 6 - 7 år sedan och blev inte ersatt, utan det jobbet skulle delas mellan kvarvarande "folk". Detta är den nya tiden....
Jag jobbar i ett väveri som tillverkar filt (typ transportband) till pappersmaskiner, det är stora grejer. Dom största filtarna är 14m breda och upp till 150m långa (till pappersbruk i Asien). Våra största vävmaskiner har en vävbredd på 22 m, inom koncernen (fabriker i hela världen) finns maskiner på upp till 35 m vävbredd
av monarped111
#1215147
nu är det fixat i alla fall.
knackade ett körnslag på veaxeln där markeringen på det gamla drevet satt.
jag värmde,o avdragare på det.
men de hände inget.
så jag fick slipa ner drevet o spräcka det.
konstigt system med drev utan kil, att man bara värmer lite o sen knackar på drevet.
för mej låter ju inte runt drev på rund axel jättebra, gäller ju att eftermarknadsgrejerna är exakt på hundradelen.
så allt som håller drevet är att drevet krymper när det svalnar.
testade o knacka på nya drevet kallt, men de gick inte .
nöp direckt.
värmde då med varmluftspistol på drevet o kylspray på burk på axeln.
gled på jättesmidigt.
blåste med tryckluft på drev o axel ett par minuter, de nöp fast direkt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1215268
Grattis då till ett väl utfört arbete. :lol:
Hur gick det med manualen du laddade hem?? fick du det att fungera????
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]