Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Robinjaha
#1211791
Hej,

Nu är det dags att få klaga av sig lite grann så att inte någon annan råkar ut för samma bekymmer som vi gjorde.

Jag och sambon köpte en bil från Enfa bil Ab som är beläget på Kristiansbergsvägen 10, 737 30 Fagersta.
Bilen var en Volkswagen Golf från 2010 med 1.4 TSI motorn som hade gått ca 138 000 km vid inköp.

Kamkedjan var utbytt och alla servicear var utförda enligt försäljaren, kamkedje bytet fanns ej registrerat i serviceboken men han påstod att de ej hade skrivit in det där men han hade ett dokument på datorn som han skulle skicka till oss när han hittade det.

Bilen såg fin ut och var lite billigare än alla andra golfar från samma årsmodell på blocket då den hade en trasig framruta.
Vi provkörde bilen och allt verkade vara ok så vi slog till och köpte bilen.

När Martin som försäljaren heter bar ut vinterdäcken till bilen så ville jag vara vänlig och frågade han om han vilja ha hjälp med att bära ut dem då de såg tungt ut för han.

Han svarade mig direkt med ett nej, detta klarar jag själv!
Okej tänkte jag och sa inget mera.

När vi genomfört köpet och vi skulle fara därifrån så såg jag att vinterdäcken var totalt slut och ej användbara (det var tur att de ens höll luften i sig).

Efter att vi hade börjat köra tillbaka med "nya" bilen mot Grisslehamn (vi bor på Åland) så ringer sambon mig (som kör nya bilen) och berätta för mig att bilen låter konstigt när hon bromsar, vi stannar på närmsta mack och jag tittar in igenom lättmetalls fälgarna och får syn på bromsskivorna och beläggen är sopslut och det var väldigt underligt att inte detta ljud kom när vi provkörde bilen innan.

Nog med det tänkte jag, detta är ju inte så dyrt och bilfirman ersätter säkert detta då det har uppdagat sig precis efter köpet.

Vi fortsätter hemåt och efter en kort stunds körning till så tänds motorlampan...
Jag hade en felkodsläsare från ebay (billiga varianten) och läser ut felkoden P2188 direkt vilket innebar System Too Lean at Idle Bank 1. Bilen går för snålt helt enkelt.

Vi var nästan vid båten till Åland när denna tändes så vi fortsatte färden hemåt, detta skedde på en lördag.
Måndagen där efter så kontaktar jag Enfa Bil AB och pratar med bilförsäljaren Martin.

Efter många om och men så kan de sträcka sig med att betala nya skivor och belägg men ej arbetet för att byta dessa komponenter.
Motorn vill de inte lägga ut en krona på för att den gick som den skulle när de hade den hos sig.

Garantin som de hade på bilen var 1000 km eller 1 månad och det var en speciell motorgaranti som inte täckte vad som helst utan bara vissa saker.

Vi fick nya delar till bromsarna men resten så ville de inte ersätta så jag började felsöka detta själv efter bästa förmåga och med hjälp utav Google samt Haynes manual plus hjälp från Volkswagen auktoriserad verkstad.

Bäst som det var så får vi flera felkoder och en som indikerar P0303 = missfire on cylinder 3.
Vi byter tändstift och jag byter plats på tändmodulerna för att se om felkoden flyttar sig, jag flyttar även spridarna mellan 2 an och 3 ans cylindrar men ingenting hjälper.

Efter detta tog vi in verkstad som hjälpte oss och 25 000 kr senare så har de bytt ut komplett kamkedja + ventillyftarna + alla ventiler och lite små material på detta.

Så denna "förmånliga" bil blev ett otroligt dyrt projekt och det skulle ha varit okej om man visste om att bilen var i detta skick, men denna försäljare lurade på oss bilen plus att de absolut ej vilja ha något med den att göra efter försäljning.

Gjort är gjort och så är det. Jag vill bara varna framtida bilköpare för denna lurendrejeri firma vid namn Enfa Bil AB.

Detta kan inte vara en slump att det gick som det gick denna gång, de måste ha medvetet lurat oss på denna bil.

Jag hoppas att detta skall få inverkan på Enfas sätt att sälja bilar.


En besviken och irriterad konsument.
Robin Linde

Jag postar detta meddelande på Garaget, Jagrulla, Volkswagengolf och Autopower forum.
Sprid gärna detta meddelande vidare om ni känner för det
av Lövet
#1211793
Det här måste du ju ta till ARN. Det är solklart att du vinner däck. Felkoderna på motorn går ju enkelt att se att de fanns redan vid köpet. Ge inte upp, man kan inte ersätta en laglig rätt med en sämre garanti. Den kan du bortse helt från vad den säger.
av Robinjaha
#1211796
Lövet skrev:Det här måste du ju ta till ARN. Det är solklart att du vinner däck. Felkoderna på motorn går ju enkelt att se att de fanns redan vid köpet. Ge inte upp, man kan inte ersätta en laglig rätt med en sämre garanti. Den kan du bortse helt från vad den säger.
Hej Lövet,

tack för feedback på denna roman jag just skrev. Jag vet inte vad det är för bestämmelser i Sverige angående ett sånt här ärende.
Vad är ARN för något? (noll koll då jag bor i Finland, Åland :) )

Det jag ej skrev i denna berättelse är ju också att vi köpte bilen för ca 1,5 år sedan. Det kanske har sin påverkan också.
av Lövet
#1211797
Allmäna Reklamations Nämnden, en instans som bevakar konsumenträtt. Men den kräver att man följer vissa rutiner för reklamationen och den måste göras inom skälig tid. 1.5år är nog försent ja.
av Robinjaha
#1211831
Lövet skrev:Allmäna Reklamations Nämnden, en instans som bevakar konsumenträtt. Men den kräver att man följer vissa rutiner för reklamationen och den måste göras inom skälig tid. 1.5år är nog försent ja.
Ahaa okej.
Då blev denna gång en dyr läropeng.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1211860
1. What, 1.5 år sedan och du skriver nu? Jaja trist är det i vilket fall.
2. Om bromsar och motor ej fungerar som de skall anses detta som ett trafikfarligt fel och säljaren är då i princip alltid skyldig att åtgärda detta såvida inget annat anges i köpekontraktet, ännu lättare för dig är att om felet inträffar inom 6 månader från inköpsdatumet då bevisbördan ligger på säljaren. Man måsta bara kontakta de omgående i alla fall.
3. Att däcken som följde med var tokslut samt att bromsarna inte var ok är ju tyvärr lätt att kolla innan man köper bilen i alla fall. Som sagt, trist som attans så klart men nästa gång vet du bättre :-)-)
4. Vill man kan man skriva en recension på google (maps) med, så kommer ens uttalande upp när man söker på dem. Jag gav själv stället jag köpte senaste bilen av en femma men tog bort det nu då de vart lite motstridiga när bilen stannade och de skulle få stå för notan, de förstod dock att jag inte skulle ge mig så "fick rätt" som de sa.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1211933
Robinjaha skrev:
Lövet skrev:Allmäna Reklamations Nämnden, en instans som bevakar konsumenträtt. Men den kräver att man följer vissa rutiner för reklamationen och den måste göras inom skälig tid. 1.5år är nog försent ja.
Ahaa okej.
Då blev denna gång en dyr läropeng.
Jag har inte en aning om hur det företaget drivs eller av vem. Hittade dom på Facebook och där ser det "normalt ut".
https://www.facebook.com/EnFa.Bil.AB/
Där kan du kanske visa vad du tycker om dom?
Användarvisningsbild
av Nexus
#1211937
Jag hade kollat däckens skick innan köpet. Sen tack vare "snälla kunder "som du så kan bilhandlarskojare fortsätta sin verksamhet. Bättre köpa privar anser jag.
Ordentlig provkörning gärna några mil så brukar felen uppdagas. Jag utgår från bilar har fel och försöker förebrilt framkalla de genom ordentlig provkörning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213203
Bara så att det inte missas sägas. Alla fel som uppstår inom 6 månader från köp anses som ursprungsfel på bilen och det är säljaren som helt har bevisbördan för att bevisa att det inte skulle funnits.

När man köper från en handlare har man rätt liten undersökningsplikt utan det är säljaren som måste upplysa om eventuella brister etc.

Konsumentköplagen är det som reglerar det här och reklamationsrätten är rätt stark.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]