Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1211730
Egentligen ska ju brickan vara av oädlast material för det är den som "offrar" sig, det fixar ju sig för man byter den vid varje oljebyte.

Det är inte bra om tråget offrar sig då det är jobbigare/dyrare att byta än brickan.
#1211771
Poängen är att den är mindre ädel än tråget och därmed äts upp av galvaniska strömmar _innan_ tråget gör det. Packningen byter du ju varje gång så det spelar mindre roll.

Däremot ska jag ärligt säga att det där med galvaniska problem har jag aldrig lyckats drabbas varken i oljetråg eller fälgar trots kopparpasta på stålbult bakom aluminiumfälgar vilket vissa påstår ska vara garanterat recept för katastrof.
#1214137
Kopparpasta på stålbult bakom aluminiumfälgar vilket vissa påstår ska vara garanterat recept för katastrof.
Har aldrig heller råkat ut för det. Trots minst 30 års användande av denna teknik. Ok fattar teorin bakom men i verkligheten aldrig sett minsta problem. Har dock köpt en förpackning aluminumpasta genom åren-gör sig bäst att smörja in oken med så de inte ser för jävliga ut :D
Bremsenservicespray funkar bättre :lol:
#1214164
Nej det krävs mycket innan det ska bli någon faktisk inverkan. Det hjälper ju även att vi här skiftar däck minst 2 gånger om året, då lossnar ju den ev. lilla ärg som blivit på gängorna, fälgen eller navet under säsongen.

Skulle man bara låta allt vara i flera flera flera år så skulle det nog ha synlig inverkan.

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 m[…]

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]