Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1211064
https://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo ... 1633882026

Inte billigast men ger också i mitt tycke valuta för pengarna av skäl som framgår av annonsen.
av Familjebilen
#1211652
God kväll!

Jag kan endast tala utifrån ett subjektivt perspektiv och alltså inte ett allomfattande, objektivt synsätt. Vad mitt synsätt baseras på är min egen erfarenhet, och när jag beställde en VIDA DiCE valde jag nästintill uteslutande baserat på pris kontra positiv feedback på eBay.

Mitt köp blev det här: https://www.ebay.com/itm/2017-Newest-VI ... 2749.l2649

Leveransen tog ungefär tre veckor, grovt räknat. Kvalitén känns solid och bra. DiCE:n tycker jag upplevs vara robust och ordentligt, men jag förmodar att det inte skiljer alltför mycket mellan olika piratkopior. Min personliga uppfattning är hur som helst att hårdvaran känns stabil och kvalitativ.

I leveransen fick jag med både hårdvaran, 2014D och EWD (elektroniskt diagram). Litar man på kinesen i annonsen är det inte de riktiga fulkopiorna, utan i stället en DiCE som stöder uppdatering och ger full tillgång till samtliga funktioner (förutom bluetooth). Av allt att döma har kinesen hittills talat sanning, men jag vet inte hur en riktig fulkopia skulle fungera i jämförelse.

Jag är fantastiskt nöjd med mitt köp och det har tjänat in sig självt flera gånger om på bara några få veckor. Allt som allt gav jag 645 kronor ungefär. Fraktkostnaden var gratis och mitt paket fastnade inte i tullen. I skrivande stund har jag kopplat upp mig mot följande bilar: Volvo S70 T5 från 2000, Volvo V70 2.4T från 2002 samt Volvo V70 2.5T från 2008. På samtliga av dessa har jag kunnat finna och släcka felkoder. Som sagt: bara på den första uppkopplingen tjänade jag in vad jag betalade till kinesen. Men det bästa av allt är inte att kunna släcka koderna eller att kunna leka med bilen, utan det jag finner störst glädje i är hur jävla professionell och kompetent man känner sig när man sitter där bakom ratten med en dator och en hårdvara som hänger intill en och blinkar för fullt. Den känslan är oslagbar. :lol:

Lite bilder bara för att jag älskar att dela med mig och hoppas på att kunna hjälpa en medmänniska:

https://imgur.com/a/3UAOZ

De visar lite allt möjligt. Hur paketet såg ut när det anlände, hur det låg paketerat, vad som medföljde och så vidare. Klisterlapparna satt dock inte på när jag mottog paketet. De låg intill och är påklistrade i efterhand. Jag tog också bilder på dels VIDA, dels hur felsökning och kontakt med bilen ser ut. Observera att den externa strömadaptern inte medföljde i paketet, utan den har jag köpt vid sidan av, för den formidabla summan av 19 kronor. Det är en adapter för 230 volt som har en utgående spännings- och strömleverans om 12 volt och 2 ampere. Den tycktes fungera perfekt för att koppla in i DiCE:n om så skulle behövas.

Hoppas att mitt inlägg kunde hjälpa till med någonting!
av andersuw
#1211657
dieselmagnus skrev:Tack för input. Tänkte på själva programmet finns det någon manual hur man använder vidas alla funktioner? Är ju lite rädd att göra fel.
I de allra flesta fall är det ingen större risk att göra något fel som ställer till skada på bilen och manualen är inbyggd i programmet. Klicka på "hjälp" i övre vänstra hörnet så dyker den upp.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]